۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
توقف نسبی رشد قیمت طلا در کوتاه مدت؛ فدرال رزرو بر سر دوراهی کاهش یا حفظ نرخ بهره بانکی
تحلیل بازار طلای جهانی؛

توقف نسبی رشد قیمت طلا در کوتاه مدت؛ فدرال رزرو بر سر دوراهی کاهش یا حفظ نرخ بهره بانکی

قیمت طلا از روز جمعه هفته گذشته در روندی اصلاحی با شیب کم به سر می برد و این اصلاح قیمت از صبح روز سه شنبه نیز در بازارهای آسیایی ادامه داشته است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی طلا از روز دوشنبه شاهد عقب نشینی از بالاترین سطح یک هفته ای خود بوده و نهایتا عصر همان روز، در محدوده اصلاح قیمت قرار گرفته و کندل های چهار ساعته قرمز را از در نمودار قیمت خود بر جای گذاشت. دلیل اصلی این اصلاح قیمت، افزایش قدرت و شاخص دلار در بازار فارکس بوده که معمولا روندی معکوس با طلا را از خود نشان می دهد. صبح روز سه شنبه به وقت بازارهای آسیایی نیز این اصلاح قیمت ادامه داشته و در زمان نگارش این گزارشریال، قیمت طلای جهانی حدود 2642 دلار است.

آخرین خبرها از فدرال رزرو نیز حاکی از احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره بانکی در ماه نوامبر است. انتشار این خبرها نهایتا منجر به افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح دو ماهه خود شده و همین عامل منجر به ریزش قیمت طلا و توقف مسیر صعودی این فلز گرانبها گشت.

اگرچه عمده رسانه ها و تحلیلگران اقتصادی آمریکا انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را در ماه نوامبر بین ۲۵ الی ۵۰ واحد دیگر کاهش دهد، اما حقیقت امر این است که هنوز قطعیتی در این خصوص به چشم نمی خورد.

علاوه بر این، ناامیدی از محرک‌های مالی چین و ارقام ضعیف تورم منتشر شده در آخر هفته مالی نتوانست اعتماد سرمایه‌گذاران را برانگیزد. این عامل نیز به ضرر بازار طلا تمام شده و به کاهش قیمت آن در بازار کمک کرد. با این حال، خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از درگیری های جاری در خاورمیانه به طلا کمک کرد تا کاهش روزانه خود را متوقف کرده و در آغاز طول روز معاملاتی سه شنبه به وقت بازارهای آسیایی در محدوده بالای سطح ۲۶۴۰ دلار ثابت بماند.

اختلاف نظر در میان مدیران فدرال رزرو بر سر نرخ بهره بانکی

اگرچه عمده رسانه ها و تحلیلگران اقتصادی آمریکا انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را در ماه نوامبر بین ۲۵ الی ۵۰ واحد دیگر کاهش دهد، اما حقیقت امر این است که هنوز قطعیتی در این خصوص به چشم نمی خورد. به عنوان مثال، در حالیکه «نیل کاشکاری» رئیس فدرال رزرو مینیاپلیس در اظهارات اخیر خود از بالا بودن نرخ بهره انتقاد کرده و خواستار تسریع در فرآیند کاهش آن به منظور کمک به بهبود وضعیت بازار کار در آمریکا شده، همزمان «کریستوفر والر» از دیگر اعضای هیات رئیسه فدرال رزرو معتقد است که فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی زودهنگام آغاز شده و آنطور که باید و شاد، بر وضعیت اقتصادی آمریکا تاثیرگذار نبوده است.

این اختلاف نظرها نهایتا می توانند نوعی ابهام در تصمیم گیری آینده فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره بانکی ایجاد نموده و اما و اگرهای بسیاری در این مسیر ایجاد نمایند. به یاد داشته باشیم که در صورت هرگونه وقفه در اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، می بایست منتظر اصلاح قیمت طلا، افزایش شاخص دلار و نهایتا تغییر مسیر سرمایه گذاری ها از طلا به سمت دلار امن باشیم. با توجه به وضعیت متشنج خاورمیانه و احتمال درگیری گسترده میان ایران و اسرائیل که منجر به افزایش قیمت نفت و دیگر شقوق انرژی در بازارهای جهانی خواهد شد، احتمال به تعویق افتادن اجرای فرآیند کاهش نرخ بهره وجود دارد که همین امر، سرمایه گذاری روی طلا را با اما و اگرهای فراو.انی روبرو خواهد ساخت.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

در حال حضار، مقاومت فوری طلا بین ۲۶۶۶ الی ۲۶۶۷ دلار قرار داشته که رد صورت شکسته شدن این مقاومت، باید منتظر حرکت قیمت به سمت مقاومت بعدی یعنی ۲۵۸۵ دلار باشیم. البته در صورت ادامه روند صعودی احتمالی، می توان انتظار ثبت رکورد تاریخی جدید طلا روی ۲۷۰۰ دلار نیز بود.

توقف نسبی رشد قیمت طلا در کوتاه مدت؛ فدرال رزرو بر سر دوراهی کاهش یا حفظ نرخ بهره بانکی

اما بسته شدن کندل قیمت روزانه زیر حمایت اصلی قیمت یعنی محدوده ۲۶۳۲ الی ۲۶۳۰ دلار، به احتمال زیاد می تواند سرمایه گذاران بیشتری را جذب بازار نماید. اما در صورت از دست رفتن این حمایت، می توان منتظر کاهش قیمت تا محدوده حمایت بعدی یعنی ۲۶۰۰ دلار بود. اگر این حمایت نیز از دست برود که البته احتمال آن برای روزهای آتی بسیار ضعیف به نظر می رسد، نقطه حمایت بعدی طلا روی ۲۵۶۰ دلار قرار خواهد داشت که در این صورت می توان گفت که بازار برای کوتاه مدت به دست خرس ها خواهد افتاد.

کد خبر: ۳۰۷٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha