۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

زنجان- گردشگری در دنیای امروز به عنوان یک صنعت مهم و تاثیرگذار نقش مهمی در توسعه جوامع دارد به گونه ای که سهم این صنعت در ساختار اقتصادی استان زنجان ناچیز است.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی از نظر درآمدزایی است و رشد این صنعت، همواره آثار زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به‌دنبال داشته است.

توسعه‌ صنعت گردشگری برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک‌محصولی مواجه هستند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. شمار گردشگران هر کشوری با رشد و توسعه آن رابطه مستقیم دارد و مناطق گردشگرپذیر دارای اشتغال و رونق اقتصادی بیشتر و توسعه یافته‌تر هستند.

گردشگری همچنین از بُعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز برای جوامع اهمیت زیادی دارد به طوری که در سالهای اخیر برای بسیاری از کشورها به یکی از منابع مهم درآمدزایی تبدیل شده است و از آن به عنوان صنعت یاد می‌شود، چراکه گردشگری موجب رونق و پویایی اقتصاد و افزایش رفاه اجتماعی می شود.

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

زنجان، یکی از استانهای غنی کشور به لحاظ فرهنگی، وجود آثار تاریخی و آب و هوای مناسب به خصوص در فصل تابستان است و طی سالهای اخیر اقدامات مفیدی در این حوزه انجام شده که راه اندازی تاسیسات اقامتی و گردشگری، بوم گردی ها، ساخت هتل و مهمانپذیر، احداث مجتمع های رفاهی و خدماتی بین راهی و ایجاد مجموعه های تفریحی با ارایه خدمات غذایی و سفره خانه‌های سنتی از جمله این فعالیتها است و با ایجاد برخی بسترها و امکانات رفاهی طی سالهای اخیر شاهد حضور و افزایش زمان ماندگاری گردشگران در استان هستیم.

استان زنجان دارای ۱۰ هتل، چهار هتل آپارتمان، سه اقامتگاه سنتی، یک هتل بوتیک سنتی، ۱۷ مهمانپذیر، ۲۴ خانه مسافر و هفت واحد اقامتی در مجتمع‌های تخت است

استان زنجان دارای ۱۰ هتل با ۲۶۶ اتاق و ۵۸۳ تخت، چهار هتل آپارتمان با ۶۲ تخت و ۱۷۰ اتاق، سه اقامتگاه سنتی با ۲۶ اتاق و ۶۸ تخت، یک هتل بوتیک سنتی با هفت اتاق و ۱۵ تخت، ۱۷ مهمانپذیر با ۲۲۱ اتاق و ۵۶۷ تخت، ۲۴ خانه مسافر با ۵۸ اتاق و ۲۲۸ تخت و هفت واحد اقامتی در مجتمع‌های بین راهی با ۴۹ اتاق و ۱۷۵ تخت است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در مجموع استان زنجان ۶۶ اقامتگاه با ۶۸۹ اتاق و یک هزار و ۸۰۶ تخت و ۱۴۰ اقامتگاه بوم‌گردی با ۴۲۰ اتاق و ۹۰۰ تخت دارد، گفت: خوشبختانه استان زنجان جزو چهار استان برتر کشور در افزایش میزان اقامت مسافران و گردشگران در ایام نوروز سال ۱۴۰۳ بود.

داریوش نادری، با بیان اینکه حدود ۲ هزار اثر تاریخی، طبیعی، ناملموس و منقول در این استان شناسایی و ۹۴۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است، بیان داشت: با تقویت زیرساخت ها به همت بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی صنعت گردشگری استان هم تقویت می شود.

توسعه گردشگری زنجان نیازمند ایجاد رغبت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

وی افزود: وجود زیرساختهای لازم و برخی شاخص ها برای جذب گردشگر دارای اهمیت بالایی است که از آن جمله آب و هوای مناسب، ‌ راههای دسترسی جاده‌ای، ‌ ریلی و هوایی، ‌ هتل ها، ‌ مهمانسراها و محل های اسکان مناسب و جاذبه های تاریخی و تفریحی است که می تواند از مولفه های ترغیب مسافران برای سفر به هر منطقه ای باشد.

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، گفت: توسعه گردشگری زنجان نیازمند ایجاد رغبت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت های لازم از سوی بخش دولتی است.

وی با بیان اینکه به رغم وجود برخی زیرساختها و تامین امکانات رفاهی و با توجه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بالا به نظر می رسد تا رسیدن به نقطه قابل قبول و مطلوب در این حوزه فاصله بسیاری وجود دارد، ادامه داد: سیاستگذاران و تصمیم گیران کشور نیز با علم و آگاهی به این امر و با فراهم کردن بسترهای لازم، ‌ مرمت آثار تاریخی و راه اندازی مراکز تفریحی و خرید به دنبال رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران هستند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار ، گفت:‌ با استقبال مسافران داخلی و خارجی، ظرفیت هتل‌های زنجان در روزهای پایانی تابستان تکمیل شد.

مهدی باقری بیان داشت: ظرفیت همه هتل ها و مراکز اقامتی زنجان در روزهای پایانی تابستان تکمیل شد.

ظرفیت همه هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی شامل مهمان‌پذیرها، بومگردیها و خانه‌های مسافر دارای مجوز در شهر زنجان ر تابستان اشغال شد

وی با بیان اینکه خوشبختانه در تابستان با کمبود محل اسکان مسافران مواجه نشدیم، افزود: ظرفیت همه هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی شامل مهمان‌پذیرها، بومگردیها و خانه‌های مسافر دارای مجوز در شهر زنجان اشغال شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان زنجان، اقامتگاههای بوم گردی را از ظرفیت های مهم گردشگری دانست و اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ بوم گردی با ۴۰ اتاق و ۱۴۶ تخت، هفت سوئیت، سه واحد اقامتگاه سنتی با ۲۷ اتاق و ۵۶ تخت در استان فعال است.

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

اسکان گردشگر یکی از موضوعات مهم در جذب و افزایش زمان ماندگاری مسافر است

باقری افزود: لازمه رفع موانع حضور گردشگر و تامین مطالبات اولیه برای ایجاد رغبت در مسافران، ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت های لازم از سوی بخش دولتی است.

وی تاکید کرد: اسکان گردشگر یکی از موضوعات مهم در جذب و افزایش زمان ماندگاری مسافر است و در زمان حاضر نبود هتل به تعداد کافی و نداشتن هتل پنج ستاره یکی از مشکلات بخش گردشگری استان زنجان است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: این بخش در حوزه گردشگری استان طی سالهای گذشته مغفول مانده و دچار عقب ماندگی هایی است که باید با تدبیر و تمرکز بر آن جبران شود.

داود آبیان، یاد آورشد: این حوزه نیازمند اقدامات آگاهانه با شناسایی ظرفیت ها و منابع موجود و تقویت زیرساختهاست.

تنها یک هتل چهار ستاره در استان فعال است و این هتل جوابگوی نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرهای تابستانی نیست

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد
عنوان

وی، با بیان اینکه هم اکنون تنها یک هتل چهار ستاره در استان فعال است که جوابگوی نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرهای تابستانی نیست، افزود: تامین محل اسکان مناسب اولین نیاز و شرط حضور و افزایش زمان ماندگاری گردشگر در زنجان است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، به اعمال تشویق و امتیازات ویژه برای سرمایه گذاران در حوزه زیرساختهای گردشگری در استان زنجان اشاره کرد و یاد آورشد: صدور پروانه ساخت هتل با اعمال تخفیف نزدیک به ۱۰۰ درصد از جمله برنامه های استان در این بخش است.

گردشگری سلامت و مذهبی در استان زنجان طی سالهای اخیر تقویت شده است

آبیان افزود: گردشگری سلامت و مذهبی در استان زنجان طی سالهای اخیر تقویت شده و برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم در هشتم محرم و زینبیه اعظم در ۱۱ محرم شهرت بین المللی یافته است و این امر موجب افزایش سفرها حتی از خارج کشور به زنجان می شود.

وی بیان داشت: گردشگران مذهبی در قالب تورهایی در مراسم‌هایی چون روضه، سینه‌زنی، پخت آش نذری، نخل‌برداری و آیین تعزیه زنجان حاضر می شوند و امسال مراسم عزاداری حسینه و زینبیه اعظم زنجان از ۱۰ کشور شامل لبنان، عراق، بحرین، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان، یمن، هندوستان و عربستان و ۱۸ استان کشور مهمان داشت.

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، تاکید کرد:‌ اسکان و ارایه دیگر خدمات رفاهی برای این گردشگران در سالهای اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است ولی به رغم برنامه ریزی ها و ارایه تسهیلات برای سرمایه گذاران در این خصوص هنوز مشکلاتی باقی است که برای پوشش این نقاط ضعف بر ایجاد مراکز اقامتی بومگردی متمرکز شده ایم چون ظرفیت بومگردی های کنونی استان در روزهای تعطیل و پایانی هفته به طور کامل اشغال می شود.

آبیان، شمار تخت هتل ها و مراکز رسمی اقامت مسافر در زنجان را در زمان حاضر یک هزار و ۳۰۰ تخت بیان کرد و یادآور شد: این تعداد تخت نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرها به استان را تامین نمی کند.

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: صنعت گردشگری بخش فراموش شده و مغفول مانده در استان زنجان است و برای جبران عقب ماندگی ها در این بخش باید از تمامی فرصت ها و ظرفیت ها استفاده کرد.

شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری موجب پویایی این صنعت و رشد و توسعه دیگر بخش‌ها است

محسن افشارچی تصریح کرد: شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری موجب پویایی این صنعت و رشد و توسعه دیگر بخش‌ها است.

وی با بیان اینکه زنجان با کمبود هتل و اقامتگاههای مناسب مواجه است که باید در این خصوص برنامه ریزی مناسب و اصولی انجام شود، گفت: جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان باید از سوی دستگاه‌های متولی به خصوص شهرداری مورد توجه جدی قرار گیرد و در اولویت باشد.

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

افشارچی به شعار زنجان میزبان مهربان اشاره کرد و گفت: لازمه تحقق این شعار، ‌ توجه به زیرساختهای گردشگری از جمله ارایه خدمات رفاهی و اسکان مناسب مهمانان است.

زنجان دارای سابقه فرهنگی- تاریخی غنی و برخوردار است و از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری مستلزم ورود بخش خصوصی است، گفت: باید برای جلب سرمایه گذاران در عرصه گردشگری تلاش کرد.

صنعت گردشگری زنجان نیازمند باز تعریف| زنجان ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد

پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی اصولی و مناسب صنعت گردشگری باید شناسایی شوند

مصطفی طاهری بیان داشت: در جوامع پیشرفته صنعت توریسم پتانسیل و یک امتیاز مهم برای توسعه است بنابراین باید اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان هم برای تقویت صنعت توریسم در استان راهکارهای لازم را تدوین کند.

وی، با بیان اینکه پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی اصولی و مناسب صنعت گردشگری باید شناسایی شوند، افزود: زنجان دارای سابقه فرهنگی- تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

صنعت گردشگری، از پدیده‌های مهم عصر حاضر است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گردشگری، از پدیده‌های مهم عصر حاضر است، ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی، و عاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی است.

طاهری تاکید کرد: باید گردشگری به عنوان یک اولویت در دستور کار برنامه ریزان استانی قرار گیرد و بهره برداری لازم از این پتانسیل در راستای توسعه اقتصادی شهرستان‌های استان انجام گیرد.

وی با بیان اینکه باید مرکز استان موانع و مشکلات را از جلوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بردارد، یادآورشد: باید بخش دولتی حمایت لازم را داشته باشد.

صنعت گردشگری از دو جهت عمده حائز اهمیت است: نخست، موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها، گویش‌ها و … را فراهم می‌نماید و دوم، ازنظر اقتصادی به عنوان یکمنبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شود. کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه‌های متنوع، در پی جذب و جلب جهانگردی به سوی خویش هستند.

کد خبر: ۳۰۷٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha