۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
احتمال ریزش بیشتر گروه بانکی با کاهش تقاضا و کاهش ارزش معاملات
تحلیل صنعت بانکداری

احتمال ریزش بیشتر گروه بانکی با کاهش تقاضا و کاهش ارزش معاملات

شاخص صنعت بانکداری طی یک هفته اخیر، بیشتر از شاخص کل بورس کاهش یافت و پیش بینی میشود هفته آتی را با منفی های بیشتری پشت سر بگذارد.

هادی بهرامی؛ بازار: شاخص گروه بانکی طی یک هفته اخیر به میزان ۱.۲۵ درصد کاهش یافت و از محدوده ۸۹۳۷ واحد به ۸۸۲۱ واحد رسیده است که با توجه به ریزش ۲.۴ درصدی در دو هفته گذشته، بنظر میرسد این هفته کمی اوضاع آرام تر بود. ارزش بازار کل صنعت بانکداری در بورس به مبلغ ۴۴۹ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات آخرین روز معاملاتی هفته اخیر به مبلغ ۱۲۸ میلیارد تومان میباشد که وضعیت نابسامان گردش نقدینگی بورسی را نشان میدهد. شاخص صنعت طی یک ماه اخیر با میزان رشد ۷ درصدی، دومین بازار مثبت و بالاتر از کل بازار بورس بود؛ اما در هفته معاملاتی که گذشت، بیشتر از شاخص بورس افت کرد.

سود خالص گروه بانکی طی یک هفته اخیر به مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است و با نسبت قیمت به سود خالص سالانه (P/E ttm) ۲.۶ یکی صنایع برتر از لحاظ سودسازی و ارزندگی میباشد. بانکی ها هفتمین صنعت بزرگ بورس هستند که جمعا ۶ درصد از ارزش بازار کل بورس را به خود اختصاص داده اند و بانک های ملت، پاسارگاد و تجارت بیشترین ارزش بازار صنعت را نیز به خود جذب کردند. بانک های تجارت، صادرات، ملت و رسالت به ترتیب، پایین ترین P/S و بانک های ملت، تجارت و اقتصاد نوین هم پایین ترین P/E گذشته نگر را دارند که به منزله کیفیت بالای فعالیت، سودسازی و ارزندگی شرکت میباشد.

هفته گذشته تحلیل نمودار شاخص صنعت بانکداری را آپدیت و خاطر نشان کردیم که زیر مقاومت اساسی ۹۴۹۰ واحد قرار دارد و واکنش منفی به این سطح مقاومتی محتمل خواهد بود. از آن تحلیل به بعد شاخص به میزان ۳.۵ درصد کاهش را تجربه کرده است و در حال حاضر در محدوده ۸۸۲۱ واحد قرار دارد که پیش بینی میشود حداقل تا محدوده ۸۴۰۰ واحد ریزش ادامه دار باشد. حجم معاملات کاهش یافته اما همچنان اثر هیجانات فروش را خواهد گذاشت و احتمال دارد که نواحی ۷۹۰۰ و ۷۷۰۰ واحد نیز لمس شوند. اگر مقاومت گفته شده شکسته شود، سقف تاریخی به عنوان هدف اصلی در دسترس خواهند بود؛ در غیر اینصورت تا وقتی که ارزش معاملات و فشار تقاضا پایین باشد، ریزش را محتمل تر میدانیم که در این حالت، حمایت معتبر ۷۳۰۰ واحد محدوده خرید کم ریسک تری خواهد بود.

احتمال ریزش بیشتر گروه بانکی با کاهش تقاضا و کاهش ارزش معاملات

کد خبر: ۳۰۷٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha