تامین مالی ۱۰ پروژه پتروشیمی توسط بانک مرکزی| درآمد ارزی پتروشیمی ها ۱۲ درصد بیشتر شد
رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی :

تامین مالی ۱۰ پروژه پتروشیمی توسط بانک مرکزی| درآمد ارزی پتروشیمی ها ۱۲ درصد بیشتر شد

مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت : بانک مرکزی موافقت خود برای تامین مالی ۱۰ پروژه پتروشیمی که سرمایه کمتر از ۵۰ میلیون دلار نیاز دارند را اعلام کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی :احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز در نشست خبری گفت: بانک مرکزی با تامین مالی ۱۰ طرح پتروشیمی که بهره برداری از آنها به کمتر از ۵۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، موافقت کرده است.

او با بیان اینکه تامین مالی در قالب اوراق سلف ارزی خواهد بود و شورای فقهی بانک مرکزی نیاز موافقت خود را اعلام کرده است، می گوید: با تامین مالی از سوی بانک مرکزی این طرح ها تا پایان امسال و حداکثر تا نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.

او همچنین افزود: پروژه هایی را هم برای استفاده از فاینانس چین تعریف کرده ایم.

وی ادامه داد: تکمیل ۴۹ طرح در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که از ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند. انجن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همه این طرح‌ها را به‌طور مداوم بررسی می‌کند تا به سرانجام برسند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: با تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که برای کشور بسیار مؤثر است و می‌تواند نقش مطلوبی در اقتصاد ملی داشته باشد

.

پتروشیمی ها چقدر ارز به سامانه نیما تزریق کردند؟

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:در ۶ ماهه نخست امسال صادرات پتروشیمی به ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.

او مقدار ارز عرضه شده در سامانه نیما را ۵ میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته این مقام مسول در صنعت پتروشیمی، مقدار صادرات پتروشیمی از ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزار در ۶ ماهه نخست سال گذشته تن به ۱۵ میلیون و ۸۶۸ هزار تن افزایش در امسال رسیده است.

مهدوی ادامه داد: تولیدات پتروشیمی از ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در نیمه نخست سال گذشته به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده که نشان دهنده رشد ۴ درصدی است.

امضای ۱۰ تفاهم نامه برای حل مساله خوراک

این مقام مسول گفت: پتروشیمی، صنعت پر مزیت کشور است. بازیگر اول صادرات غیرنفتی و بازار سرمایه بوده و به همبن دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابر این عقل اقتصادی حکم می کند که کمکدکنیم تا این صنعت رو به جلو حرکت کند تا از این طریق صادرات و درآمد ارزی بیشتر شده و اشتغال پایداری را در کشور شاهد باشیم.

او با اشاره به این نکته که در برنامه هفتم توسعه ۳۵ میلیون تن باید به ظرفیت محصولات پتروشیمی افزوده شود، افزود: این در حالی است که در ۶ برنامه گذشته ۹۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده است که یعنی در دوره ۵ ساله باید دوبرابر ظرفیتی که در مدت مشابه تولید شده افزایش تولید داشته باشیم.

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: برای پیشبرد این موضوع ابتدا باید زیرساخت‌های آن را فراهم کرد که مهمترین آن تأمین خوراک پایدار است. در رابطه با این موضوع ۱۰ تفاهم نامه با وزارت نفت به امضا رسانده‌ایم که اگر به نتیجه برسد ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میادین گازی صورت می‌گیرد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت گاز کشور افزوده می‌شود که بخشی از ناترازی گاز کشور را نیز می‌تواند جبران کند.

خرید گاز صرفه جویی شده توسط مشترکان خانگی

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به احتمال قطعی گاز واحدهای پتروشیمی در فصول سرد سال، افزود: اقدامی در دستور کار داریم که قرار است به صورت پایلوت در دو استان کرمانشاه و خراسان اجرا شود، به طوری که اگر مشترکان خانگی در فصل سرد سال نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی داشته باشند، گاز صرفه‌جویی شده به قیمت خوراک پتروشیمی خریداری می‌شود و این پول به جیب مردم می‌رود.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این طرح اگر مشترکان می توانند گاز صرفه جویی شده خود را بین ۴ تا ۵ هزار تومانه ازای هر مترمکعب عرضه کنند.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوال که آیا انتخاب استان‌های سردسیر می‌تواند منجر به صرفه‌جویی شود، گفت: اگر در دو طرح پایلوت موفق شویم این اقدام را در تمامی استان‌های سردسیر اجرا می‌کنیم، چراکه خرید گاز با قیمت مناسب مردم را ترغیب به صرفه‌جویی می‌کند.

کد خبر: ۳۰۵٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha