۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
رشد نرخ  ارز موقتی است| سوداگران، طراحان گرانی قیمت| افزایش هیجانی طلا و ارز
«بازار» گزارش می دهد

رشد نرخ  ارز موقتی است| سوداگران، طراحان گرانی قیمت| افزایش هیجانی طلا و ارز

با آنکه قیمت دلار از کانال ۵۹ هزار تومان خارج و به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است، کارشناسان چنین رشدی را متاثر از هیجان تحولات سیاسی دانسته و چون دلایل اقتصادی در آن نقش ندارد، موقتی می دانند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش قیمت انس جهانی و بدنبال آن صعودی شدن بهای طلا در بازار طی چند روز گذشته، قیمت ارز نیز بدنبال داغ شدن تنور جنگ در خاورمیانه روندی افزایشی به خود گرفت، آنطور که قیمت هر دلار آمریکا در بازار داخل پس از مدتها ثبات قیمت هم اکنون به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که خیلی مورد توجه مردم قرار نگرفته چرا که در سالهای گذشته زمانی نرخ ارز افزایشی می شد، خریداران برای کسب سود و یا عقب نماندن از تهیه ارز به بازار حمله ور می شدند، ولی اکنون خبر چندانی از چنین وضعیتی نیست و بازار شرایط نسبتا آرامی را سپری می کند.

این وضعیت ناشی از آن است که مردم بنا به تجربه گذشته خوب می دانند، نوسان قیمت ارز در پی رخدادهای سیاسی، تنش در منطقه بخصوص جنگ بین رژیم جعلی اسرائیل با لبنان مقطعی بوده و از آنجایی که رشد نرخ این کالاهیچ دلیل اقتصادی ندارد، بنابراین خیلی خود را درگیر خرید ارز چون گذشته نمی کنند. در حالی که در گذشته با بروز کوچکترین اتفاق سیاسی و بین المللی بازار داد و ستد ارز مملو از سرمایه گذاران و مردم عادی برای تبدیل کردن سرمایه و اندوخته های خود به دلار و طلا به عنوان کالاهای ارزشی می شد تا از این طریق ارزش سرمایه هایشان در برابر تورم ناشی از اتفاقات سیاسی و ... حفظ شود.

به عقیده کارشناسان و تجربه ای که مردم از علل چگونگی تغییرات نرخ ارز در بازار دارند، چون تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی معمولا گذراست و حتی در صورت ادامه، اثرات آن نیز به مرور فرسایشی می شود، بنابراین ورود به بازار ارز و تحمیل تقاضای اضافی در این شرایط اشتباهی بزرگ به شمار می رود

ریسک بالای ورود به بازار ارز

البته بانک مرکزی طی دو سه سال اخیر با اجرای سیاست های اصولی و کارشناسانه چون عرضه ارز به متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی، نیاز آنها را از چنین کالایی به درستی برآورده می کند. رویکرد قابل تحسینی که مانع از رشد تقاضای کاذب در بازار شده است و این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر رشد بی منطق و غیر واقعی ارز در پی افزایش میزان تقاضا همچنین جولان دلالان سود جو با شانتاژ قیمت در این بازار شده است. بازاری که طی سالهای گذشته محلی برای درآمدزایی دلالان سودجو و سفته بازان بود که در مواقع خاص بازار را به دست می گرفتند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

به عقیده کارشناسان و تجربه ای که مردم از علل چگونگی تغییرات نرخ ارز در بازار دارند، چون تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی معمولا گذراست و حتی در صورت ادامه، اثرات آن نیز به مرور فرسایشی می شود، بنابراین ورود به بازار ارز و تحمیل تقاضای اضافی در این شرایط اشتباهی بزرگ به شمار می رود که می تواند برای سرمایه گذارانی که بی مهابا به آب می زنند و اقدام به خرید ارز می کنند، پشیمان کننده باشد. البته اتفاقات سیاسی بی تردید آثار موقتی خود را بر روی بازار ارز برجای می گذارد ولی نباید اینگونه پنداشت که چنین رخدادهایی تداوم داشته باشد، نمونه آن حمله ایران به رژیم صهیونیستی در اوائل سالجاری بود که این اقدام منجر به افزایش نرخ ارز در بازار شد اما پس از مدت کوتاهی قیمت ها دوباره به شرایط قبلی بازگشتند.

تغییر قیمت های کنونی در بازار ارز هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد و تحت تاثیر تحولات منطقه ای و مباحث سیاسی و بین المللی بخصوص وقوع جنگ بین نیروهای حزب الله در لبنان با رژیم صهیونیستی است

رشد نرخ ارز مبنای اقتصادی ندارد

بنابراین با افزایش تقاضای کاذب نباید بازار ارز تحت فشار قرار گیرد چرا که رشد نرخ ارز هم اکنون به دلیل شوکی است که به بازار وارد شده است و بی تردید طی روزهای آینده امکان بازگشت قیمت ها در این بازار وجود دارد به شرط اینکه تنش های منطقه گسترده نشود. سید مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» گفت: تغییر قیمت های کنونی در بازار ارز هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد و تحت تاثیر تحولات منطقه ای و مباحث سیاسی و بین المللی بخصوص وقوع جنگ بین نیروهای حزب الله در لبنان با رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه با اوج گیری حملات دوجانبه و و داغ شدن تنور جنگ در خاورمیانه با گستردگی بیشتر احتمال رشد دوباره انس جهانی طلا و ارز در بازارهای جهان وجود دارد، اظهارداشت: معمولا در چنین شرایطی انتظارات تورمی بالا می رود و این موضوع منجر به رشد میزان تقاضا برای این کالاها می شود چرا که خیلی ها با بیم از آینده ممکن است سرمایه های خود را به طلا و ارز به عنوان کالاهای ارزشمند تبدیل کنند تا از مصائب افزایش تورم، ارزش سرمایه هایشان حفظ شود. اقدامی که در سالهای گذشته شاهد آن بودیم ولی با فروکش شدن تحولات قیمتها به روال گذشته برگشتند

مداخله دولت با عرضه ارز به بازار در چنین شرایطی برای مدیریت بازار و جلوگیری از رشد قیمت ها اگر چه می تواند بر سرعت رشد کاذب نرخ ها تاثیر بگذارد ولی تحلیل ها بیانگر آن است که این روزها همه چیز به وضعیت سرعت تحولات منطقه برمی گردد

تاثیر سرعت تحولات منطقه بر قیمت طلا و ارز

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: مداخله دولت با عرضه ارز به بازار در چنین شرایطی برای مدیریت بازار و جلوگیری از رشد قیمت ها اگر چه می تواند بر سرعت رشد کاذب نرخ ها تاثیر بگذارد ولی تحلیل ها بیانگر آن است که این روزها همه چیز به وضعیت سرعت تحولات منطقه برمی گردد. البته مذاکرات دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویرک نشانه های از خوش بینی دارد و این مسئله با حفظ اقتدار می تواند تاثیر مثبتی را در اقتصاد کشور و بازار بر جای گذارد. از طرفی اگر تنش‌ها در منطقه بلند مدت و مستمر نباشد انتظار می‌رود بازارها بعد از شوک کوتاه مدت به روال عادی خود برگردند.

بنا به این گزارش، قیمت ها هم اکنون در بازار طلا و ارز بر ریل رشد قرار گرفته اند. افزایش قیمتی که همانطور که گفته شد ناشی از تحولات سیاسی در منطقه و حمله موشکی اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان است، به طوری که امروز در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۴ میلیون و ۲۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین نرخ دلار نیز به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان هیچ مبنای اقتصادی ندارد و حاصل تاثیر گذاری تنش های منطقه می باشد. بنابراین ورود به چنین بازارهایی به دلیل هیجان بالا از ریسک بالایی می تواند برخوردار باشد.

کد خبر: ۳۰۵٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha