۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
هفته پیش‌رو در وال استریت: همه نگاه‌ها به تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

هفته پیش‌رو در وال استریت: همه نگاه‌ها به تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ نرخ بهره را کاهش دهد.

در هفته پیش‌رو در وال استریت، تمرکز فعالان بازار بر نشست دو روزه سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده خواهد بود که از ۱۷ سپتامبر آغاز می‌شود.

با ادامه روند صعودی بازار (علیرغم داده‌های ضعیف اشتغال در روز جمعه گذشته اما کاهش نرخ بیکاری)، کارشناسان مالی اطمینان دارند که فدرال رزرو برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ نرخ بهره را حداقل ۲۵ واحد پایه کاهش دهد.

فدرال رزرو نرخ بهره اصلی خود را در بالاترین سطح دو دهه اخیر نگه داشته است، به امید کاهش سرعت اقتصاد برای مهار تورم بالا.

نرخ بهره فعلی فدرال رزرو بین ۵.۲۵٪ تا ۵.۵۰٪ است که از زمانی که کمیته بازار آزاد فدرال در ژوئیه ۲۰۲۳ این نرخ را تعیین کرد – بالاترین میزان در ۲۳ سال گذشته – بدون تغییر باقی مانده است.

ماه گذشته، جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو، اشاره کرد که "زمان کاهش نرخ بهره فرا رسیده است"، زیرا داده‌های کلیدی همچنان نشان می‌دهند که تورم در حال کاهش است. کاهش نرخ بهره می‌تواند به نفع بازارها باشد که مدت‌ها منتظر نشانه‌های مثبت از اقتصاد ایالات متحده بوده‌اند.

هفته آینده، وال استریت همچنین شاهد به‌روزرسانی‌هایی درباره برخی داده‌های اقتصادی مهم از جمله فروش خرده‌فروشی ایالات متحده، فروش خانه و تولید صنعتی خواهد بود.

رویدادهای اقتصادی

هفته پیش‌رو در وال استریت: همه نگاه‌ها به تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

  • در ۱۶ سپتامبر (دوشنبه)، گزارشی درباره نظرسنجی تولیدی Empire State برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد.

  • در ۱۷ سپتامبر (سه‌شنبه)، داده‌هایی درباره فروش خرده‌فروشی ایالات متحده در ماه اوت، تولید صنعتی در ماه اوت و شاخص اعتماد سازندگان خانه برای سپتامبر اعلام خواهد شد.

  • در ۱۸ سپتامبر (چهارشنبه)، کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تصمیم خود در مورد نرخ بهره را اعلام خواهد کرد. پس از تصمیم کمیته سیاست پولی فدرال در مورد نرخ بهره، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد تا نتایج سیاست را توضیح دهد.

  • در ۱۹ سپتامبر (پنج‌شنبه)، داده‌هایی در مورد نظرسنجی تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا برای سپتامبر و فروش خانه‌های موجود در ماه اوت منتشر خواهد شد.

هفته پیش‌رو در وال استریت: همه نگاه‌ها به تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال

نوسانات نرخ بهره، از طریق تغییر در رفتار سرمایه‌گذاران و پویایی بازار، بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد. فدرال رزرو، به عنوان بانک مرکزی ایالات متحده، یکی از وظایف اصلی‌اش مدیریت نرخ بهره است که به طور مستقیم هزینه وام‌گیری را کنترل می‌کند. کاهش نرخ بهره، هزینه وام‌گیری را کمتر کرده، نقدینگی را افزایش می‌دهد و مصرف و سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کند. در مقابل، افزایش نرخ بهره جریان نقدینگی را کاهش می‌دهد و با هدف کنترل تورم، اقتصاد را آهسته می‌کند.

قیمت دارایی‌ها مانند سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال به طور کلی واکنشی معکوس به تغییرات نرخ بهره دارند. به طور خلاصه، نرخ بهره به عنوان عاملی کلیدی در قیمت‌گذاری دارایی‌ها عمل می‌کند؛ وقتی نرخ بهره بالا می‌رود، قیمت بیشتر دارایی‌ها کاهش می‌یابد و برعکس. این موضوع شامل دارایی‌های پرنوسان مانند ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی (NFT) نیز می‌شود.

زمانی که نرخ بهره پایین است، بانک‌ها نرخ بهره پایینی برای پس‌اندازها ارائه می‌دهند، بنابراین سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تری مانند ارزهای دیجیتال حرکت می‌کنند تا بازده بالاتری کسب کنند. این افزایش تقاضا می‌تواند قیمت ارزهای دیجیتال را بالا ببرد. از طرف دیگر، افزایش نرخ بهره دارایی‌های امن مانند حساب‌های پس‌انداز و اوراق قرضه را جذاب‌تر می‌کند و موجب انتقال سرمایه از دارایی‌های پرریسک به این دارایی‌های امن و در نتیجه کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

بیشتر بدانید: بهترین و امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال ( crypto wallet)

تأثیر نرخ بهره بر دارایی‌های پرریسک به خصوص در بازار ارزهای دیجیتال برجسته است. به دلیل نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال و نداشتن سابقه مالی پایدار، این دارایی‌ها به تغییرات نرخ بهره حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. تاریخچه قیمت در بازار کریپتو این مسئله را تأیید می‌کند؛ به عنوان مثال، در دوران کاهش قیمت شدید ارزهای دیجیتال، نقدینگی از پروتکل‌های دیفای DeFi) )خارج شد و تراکنش‌های بلاکچین کاهش یافت.

به‌طور خاص، در سال ۲۰۱۸ زمانی که جنت یلن رئیس فدرال رزرو بود، افزایش نرخ بهره به منظور مهار تورم آغاز شد این دوره با افت شدید قیمت بیت‌کوین همراه بود. بیت‌کوین از اوج نزدیک به ۲۰ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۷ به حدود ۳۲۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۸ سقوط کرد که کاهش بیش از ۸۰ درصدی را نشان می‌داد.

همچنین داده‌های تاریخی تا سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهند که با نرخ بهره بسیار پایین در دوران همه‌گیری کووید، بیت‌کوین به اوج قیمت خود یعنی بیش از ۶۸۰۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۲۱ رسید. اما با تغییر سیاست فدرال رزرو و افزایش نگرانی‌ها در مورد تورم، روند صعودی بیت‌کوین معکوس شد. تا ژوئن ۲۰۲۲، قیمت بیت‌کوین بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت و بار دیگر به زیر ۲۰۰۰۰ دلار سقوط کرد.

همچنین بدانید: بررسی جامع بازی‌های Tap-to-Earn: درآمدزایی در ایران و نمونه‌های برجسته

در حالی که قیمت‌های ارز دیجیتال به همراه سایر دارایی‌های پرخطر سقوط کرد، بسیاری از کالاها از جمله نفت در اوایل سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافتند، اما بسیاری از این افزایش‌ها کوتاه‌مدت بودند. با کاهش و سپس توقف نرخ‌های بهره فدرال در سال ۲۰۲۳، به نظر می‌رسد که هم نفت و هم ارزهای دیجیتال توانسته‌اند مقداری حمایت پیدا کنند و اکنون با کاهش نرخ‌های بهره پیش‌بینی شده، هر دو از یک وزش باد تازه بهره‌مند شده‌اند.

ارزهای دیجیتال اغلب به عنوان یک درمان همه‌جانبه برای مشکلات اقتصادی مانند تورم، نرخ‌های بهره پایین، کاهش قدرت خرید و تضعیف دلار مطرح می‌شوند. این موارد مثبت زمانی قابل باور بود که ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال افزایش بودند، به نظر می‌رسید که مستقل از سایر دارایی‌ها رشد می‌کنند.

راجو می‌گوید: «واقعیت این است که قیمت‌های ارزهای دیجیتال تحت تأثیر احساسات مشابهی قرار دارند که بر سرمایه‌گذاران سهام خرد تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، نرخ‌های بهره بالا سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال دور می‌کند و کاهش نرخ‌ها به عنوان یک عامل مثبت برای جامعه سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تلقی می‌شود.»

در واقع، ارزهای دیجیتال در پاسخ به کاهش نقدینگی همانند سایر دارایی‌های پرخطر، با سقوط مواجه شدند وقتی که فدرال رزرو در نوامبر ۲۰۲۱ قصد خود را برای افزایش نرخ‌ها اعلام کرد و سپس در طول سال ۲۰۲۲ به طور فعال به این کار ادامه داد. علاوه بر این، مشکلاتی مانند سقوط صرافی‌هایی مثل FTX اعتماد معامله‌گران به این دارایی‌های مجازی را کاهش داد.

اما ناپایداری در بخش بانکی باعث شد که بسیاری از معامله‌گران به خرید ارزهای دیجیتال بپردازند، با این باور که مسیر افزایش نرخ‌ها در آینده کمتر تشدید خواهد شد. و با رسیدن نرخ‌های ۱۰ ساله خزانه‌داری به اوج خود در اکتبر ۲۰۲۳ و سپس کاهش آن، دارایی‌های پرخطر افزایش یافته‌اند، زیرا مسیر به سوی کاهش نرخ‌های بهره به وضوح دیده می‌شود.

با این حال، عوامل دیگری نیز در افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در سال گذشته نقش داشته‌اند.

اسپینلی به تأسیس ETF‌های بیت‌کوین به عنوان یک عامل مهم در قیمت‌های ارز دیجیتال اشاره می‌کند.

اوایل ژانویه، SEC مجوز ارائه ETF‌های بیت‌کوین را به ۱۱ مدیر دارایی اعطا کرد. انتظار برای تصویب این مجوز کمک کرد تا ارز دیجیتال سال ۲۰۲۳ را به خوبی به پایان برساند و سپس ورود سرمایه به ETF‌های جدید موجب شد که ارز دیجیتال به بالاترین سطح تاریخی خود در مارس برسد.

در مورد کالاها، بسیاری از آنها از اوج‌های اخیر خود به طور قابل توجهی پایین‌تر هستند، زیرا محدودیت‌های تأمین کمتر و نرخ‌های بهره بالاتر باعث کاهش آنها شده است. اما انتظار کاهش نرخ‌ها کمک کرده است تا قیمت نفت به طور قابل توجهی زیر ۷۰ دلار در هر بشکه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ سقوط نکند. قیمت‌گذاری همچنین با حمایت کشورهای تولیدکننده نفت که کاهش عرضه را اعلام کرده‌اند و برخی از تنگناهای کلی در بازار، پشتیبانی شده است.

به عنوان مثال، قیمت نفت بعد از رسیدن به اوج حدود ۱۲۳ دلار در ژوئن ۲۰۲۲، به طور ثابت به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته بود. و در سال ۲۰۲۳، نفت به حدود ۷۰ دلار رسید و بین آن و ۸۰ دلار در نوسان بود، با وجود افزایش میانه سال به ۹۰ دلار. بعد از رسیدن به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه اوایل دسامبر ۲۰۲۳، نفت روندی صعودی را آغاز کرد اما تا اوایل ژوئن دوباره به زیر ۸۰ دلار برگشت و در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

نتیجه‌گیری

در هفته پیش‌رو در وال استریت، چشم‌ها به تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره دوخته شده است. انتظار می‌رود که بانک مرکزی ایالات متحده برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ نرخ بهره را کاهش دهد که این اقدام می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بازارهای مختلف داشته باشد. کاهش نرخ بهره معمولاً به نفع بازارها است، زیرا می‌تواند نقدینگی را افزایش دهد و انگیزه سرمایه‌گذاری را بالا ببرد.

در حالی که نرخ بهره بالای کنونی باعث کاهش قیمت دارایی‌های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال شده است، کاهش پیش‌بینی شده نرخ بهره ممکن است به بازگشت این دارایی‌ها به روند صعودی کمک کند. با توجه به نوسانات تاریخی در بازارهای ارز دیجیتال و کالاها، این کاهش می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند.

در عین حال، دیگر عوامل مانند تحولات در بازارهای کالاها و تأسیس ETF‌های بیت‌کوین نیز نقش مهمی در تعیین جهت آینده ارزهای دیجیتال دارند. به طور کلی، وضعیت اقتصادی و تصمیمات فدرال رزرو به طور مستقیم بر بازارهای مالی و کالاها تأثیر می‌گذارند و روند آتی آنها به دقت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha