۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟
«بازار» گزارش می دهد

طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟

در حالیکه انبوه سازان مسکن در کنار برخی کارشناسان مخالف احداث و اجرایی شدن واحدهای مسکونی به اصطلاح اقتصادی هستند طراحان این پروژه ها همچنان بر اجرای آن اصرار دارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مطرح شدن مسکن ۲۵ متری در مهر ماه پارسال سر و صدای زیادی به پا کرد و مجریان این طرح در همان روزها حتی منطقه ۱۹ تهران را به صورت پایلوت تعیین کرده و اعلام کردند که ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکن ۲۵ متری در استان‌های تهران و البرز ساخته خواهد شد.

اگر چه در همان روزها نیز مجری این طرح با جسارت کامل اعلام کرد که این طرح هیچ ارتباطی با طرح‌های مسکن‌سازی دولت ندارد و نه از زمین دولتی و نه وام بانکی استفاده نخواهد شد این روزها پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده اند که این واحدهای مسکونی قرار نیست از شهرداری پروانه ساخت دریافت کند چرا که پروانه ساخت این واحدهای مسکونی نه در قالب مسکونی بلکه در قالب مجتمع اقامتی است.

در همان مهر ماه پارسال که خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران اعلام کرد که واحدهای ۲۵ متری در زمین‌های محدوده غرب و جنوب تهران و همچنین غرب شهر کرج ساخته خواهد شد بسیاری تصور کردند که طرح با مخالفت مواجه خواهد شد اما در همان روزها طبق گفته مدیر عامل اتحادیه مزبور این واحدها فقط به زوج‌های جوان واگذار می‌شود و مطابق آیین‌نامه مربوطه واگذاری آن به افراد مجرد ممنوع است و هم‌اکنون از برخی دستگاه‌های اقتصادی تقاضا داریم و ۱۰ هزار واحد ثبت خرید ایجاد شده است.

حال بعد از گذشت یک سال از این ادعا و دلخوشی بسیاری از متقاضیان گوش به زنگ، خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در نشست خبری با رسانه ها می گوید بنا به دلایلی ساخت این ۱۰ هزار واحد مسکونی به مشکل خورده و متوقف شده است.

طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟

باقرپور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که از ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی که اخیرا اعلام شد در البرز کلنگ زنی شده است چه تعداد ۲۵ متری خواهند بود؟ گفت: از ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است. معنای آن این است که تنها ۱۳ درصد از واحدها دارای متراژ پایین است اما بر موج مسکن ۲۵ متری برای ساخت مسکن اقتصادی مانور داده می‌شود.

باقرپور: منتقدان حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده‌ و چشم بسته انتقاد می‌کنند

او ادامه داد: منتقدان حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده‌ و چشم بسته انتقاد می‌کنند. تمام جزئیات این طرح، سرانه رفاهی و خدماتی آن و غیره در دسترس است. منتقدان آن را مخالف طرح فرزندآوری معرفی می‌کنند در حالی که اکنون میزان ازدواج در کشور کاهش یافته و از ۱۴ سال قبل به این سو، میزان ازدواج نصف شده است. میانگین سن ازدواج در کشور به ۳۰ سال و فرزندآوری به ۳۳ سال رسیده است که تبعاتی برای نسل‌های آینده دارد و این شرایط بیشتر متاثر از مشکلات اقتصادی است.

انبوه سازان خودشان مافیای مسکن هستند و الان در گردابی که خودشان درست کرده اند و در رکود گیر کرده اند

باقرپور در پاسخ به این پرسش که انبوه سازان می گویند ساخت واحدهای ۲۵ متری مورد تایید انبوه سازان نیست گفت: انبوه سازان خودشان مافیای مسکن هستند و الان در گردابی که خودشان درست کرده اند و در رکود گیر کرده اند.

او ادامه داد: ما نیازمند تاییدیه انبوه سازان نیستیم. مردم باید تایید کنند. انبوه سازان جزو مافیای مسکن هستند.

طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اخیرا حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرده بود که مسکن ۲۵متری مورد تأیید انبوه‌سازان نیست و اگر قرار باشد ناترازی مسکن را با مساکن ۱۶ تا ۲۵ متری رفع کنیم، متأسفانه این کار ناترازی جدیدی را برای کشور به‌دنبال دارد. باید به این مسئله توجه شود که مسکن ۱۶ و ۲۵ متری با شرایط فرهنگی ایران سازگاری ندارد و تبعات بسیار ناگواری به جامعه وارد خواهد کرد.

محتشم: مسکن ۲۵متری مورد تأیید انبوه سازان نیست و اگر قرار باشد ناترازی مسکن را با مساکن ۱۶ تا ۲۵ متری رفع کنیم، متأسفانه این کار ناترازی جدیدی را برای کشور به‌دنبال دارد

هر چند موافقان طرح ساخت مسکن ۲۵ متری معتقد هستند که ساخت این واحدهای مسکونی هم به اشتغال کمک می کند و هم این که قیمت ها را کاهش می دهد اما نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید که ساخت واحدهای ۲۵ متری نه‌تنها مردم را خانه‌دار نمی‌کند بلکه خانه را گران‌تر می‌کند.

طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟

داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه ساخت و سکونت در واحدهای ۲۵ متری مانعی بزرگ برای تشکیل کانون خانواده خواهد بود، گفت: دولت و متولیان ساخت مسکن در کشور باید به سمت افزایش تشکیل خانواده حرکت کنند و ساخت و عرضه واحدهای ۲۵ متری در بازار، یک تهدید جدی برای افزایش و جوانی جمعیت به شمار می‌رود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: این واحدهای کوچک متراژ، تنها برای خوابیدن به صورت شبانه است و امکاناتی برای تشکیل زندگی را فراهم نمی‌کند؛ از سوی دیگر با هیچکدام از معیار و فرهنگ ایرانی - اسلامی تطابق ندارد. باید نسبت به واحدهای کوچک متراژ تدابیر جدی شود تا این الگوی مصرفی عرضه بازار مسکن نشود.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه در ابتدا باید به صورت نمونه یک واحد ۲۵ متری به نمایش گذاشته شود، سپس در خصوص ساخت و عرضه آن در بازار از سوی مراجع مربوطه تصمیم‌گیری کرد، افزود: هم‌اکنون ظرفیت قابل توجهی در بافت‌های فرسوده وجود دارد که تنها نیاز به نوسازی است و اگر بخواهیم در جهت توسعه بازار مسکن حرکت کنیم باید از این موقعیت‌ها بهره‌مند شویم.

بیگی نژاد: ساخت واحدهای ۲۵ متری نه‌تنها مردم را خانه‌دار نمی‌کند بلکه خانه را گران‌تر می‌کند؛ در واقع ساخت و عرضه واحدهای کوچک برای جذب سرمایه‌های خُرد، موجب افزایش تورم مسکن خواهد شد

وی تصریح کرد: ساخت واحدهای ۲۵ متری نه‌تنها مردم را خانه‌دار نمی‌کند بلکه خانه را گران‌تر می‌کند؛ در واقع ساخت و عرضه واحدهای کوچک برای جذب سرمایه‌های خُرد، موجب افزایش تورم مسکن خواهد شد، در نتیجه تنها عده‌ای در ساخت این واحدها سود می‌کنند.

این اظهارات در حالی در این چند هفته مطرح شده است و مخالفان طرح را در مقابل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران قرار داده است.

طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟

محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بعد از اینکه در ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ اعلام شد در ماهدشت کرج، طی مراسمی کلنگ ساخت ۳۳۰۰ واحد ۲۵ متری به زمین زده شد اعلام کرد که وزارتخانه و اداره‌ کل راه و شهرسازی استان البرز پیش از این نیز به صورت قاطع اعلام کرده است که هیچ گونه مجوزی از سوی این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت مسکن‌هایی با متراژ ۲۵ مترمربع در هیچ برهه زمانی صادر نشده و از این پس نیز صادر نخواهد شد.

طراحان مسکن ۲۵ متری کوتاه نمی آیند؛ پروانه ساخت از شهرداری نیاز نیست| انبوه سازان مافیا هستند؟

اما محسن طباطبایی دبیر کل انجمن علمی اقتصادی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که ساخت مسکن های اقتصادی و ۲۵ متری می تواند به کمک بازار مسکن بشتابد؟ گفت: مسکن اقتصادی می تواند دوره انتظار برای خانه دار شدن را کاهش دهد اما آنچه که مهم است این است که ژاپن نیز با جمعیتی بالغ بر ۱۲۸ میلیون نفر با طرح های نظیر واحدهای مسکونی کوچک مقیاس مردم را صاحب مسکن کرد.

طباطبایی: بانک ها می توانند با ورود به این طرح ها و اعطای تسهیلات به واحدهای مسکونی اقتصادی و ۲۵ متری که زودتر از واحدهای بزرگ مقیاس به بهره برداری می رسند امید به خانه دار شدن را در میان مردم افزایش دهند

وی افزود: بانک ها می توانند با ورود به این طرح ها و اعطای تسهیلات به واحدهای مسکونی اقتصادی و ۲۵ متری که زودتر از واحدهای بزرگ مقیاس به بهره برداری می رسند امید به خانه دار شدن را در میان مردم افزایش دهند.

حال با توجه به اینکه مجریان طرح ساخت مسکن اقتصادی تاکید دارند که باید انبوه سازان ادب را رعایت کنند و نیازی به تاییدیه آنها نیست باید دید که آیا انبوه سازان مسکن از خود در قبال این اظهارات که مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمران شهر تهران مطرح کرده است که انبوه سازان خودشان مافیا هستند دفاع خواهند کرد. و یا اینکه آیا وزیر جدید راه و شهرسازی با توجه به تغییرات عمده در معاونت های مسکن این وزارتخانه باز هم در قبال این طرح سکوت خواهد کرد یا خیر؟

کد خبر: ۳۰۳٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha