۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
ارتباط مستقیم فرونشست و پدیده مهاجرت از اصفهان| سرمایه گذاران شهرهای دیگر را انتخاب می کنند
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ارتباط مستقیم فرونشست و پدیده مهاجرت از اصفهان| سرمایه گذاران شهرهای دیگر را انتخاب می کنند

اصفهان -بهره ور؛ کارشناس اقتصادی گفت:موضوع فرونشست زمین موضوع به تدریج زیرساخت‌ های شهری، بناهای تاریخی اصفهان و اقتصاد استان را تهدید و بسیاری از شهروندان را نگران آینده زندگی در این شهر کرده است.

زهرا بهره ور در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه موضوع فرونشست زمین موضوع به تدریج زیرساخت‌ های شهری، ساختمان‌ ها و حتی بناهای تاریخی اصفهان را تهدید و بسیاری از شهروندان را نگران آینده زندگی در این شهر کرده است، اظهار کرد: بسیاری از سرمایه گذاران دیگر حاضر به سرمایه گذاری در این شهر نیستند و اقتصاد استان در زمینه های مختلف کشاورزی، دامداری، گردشگری و میراث فرهنگی با خطر بحران مواجه شده است.

وی افزود: این در حالی است که اصفهان همواره رتبه اول تولید فراورده های دامی و کشاوررزی را برعهده دارد و سهم استان در اقتصاد گردشگری نیز همواره بالا بوده است چرا که این استان معمولا مقصد نخست گردشگران خارجی است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، طی دهه گذشته مهاجرت از استان‌ های مرکزی و جنوبی ایران به استان‌ های شمالی به شدت افزایش یافته است؛ در این میان، استان اصفهان یکی از بالاترین نرخ‌ های مهاجرت به شمال کشور را دارد.

وی ادامه داد: طبق آخرین سرشماری، بیش از ۲۰ هزار خانوار اصفهانی طی ۱۰ سال گذشته به گیلان و مازندران مهاجرت کرده‌ اند؛ دلیل اصلی این مهاجرت‌ ها، علاوه بر بحران‌ های اقتصادی و زیست‌ محیطی در اصفهان، جستجوی کیفیت بهتر زندگی و هوای پاک در سواحل شمالی است.

زیرساخت های مناطق شمالی کشور برای مهاجرت مناسب نیست

بهره ور با اشاره به اینکه اگرچه شمال ایران به دلیل طبیعت زیبایش به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل شده است اما زیرساخت‌ های این مناطق برای پاسخگویی به افزایش جمعیت و مهاجرت‌ های گسترده آماده نیستند، گفت: قطعی‌ های مکرر برق، کمبود آب شرب و ضعف در شبکه حمل‌ و نقل عمومی از جمله مشکلاتی است که هم مهاجران و هم بومیان با آن مواجه هستند.

وی گفت: یکی از چالش‌ های مهم در این زمینه، نبود پروازهای مستقیم از شهرهای بزرگ مانند اصفهان به شهرهای شمالی است؛ این موضوع به‌ویژه برای مهاجرانی که می‌خواهند به سرعت به اصفهان یا تهران دسترسی داشته باشند، یک مشکل بزرگ محسوب می‌ شود، ازسویی نبود پرواز مستقیم اصفهان به رشت، باعث شده است که بسیاری از مسافران به ناچار ساعت‌ ها در ترافیک جاده‌ ها وقت صرف کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سویی با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب‌ های مهم گردشگری و اقتصادی کشور است، این کمبود در بخش حمل‌ و نقل هوایی به‌شدت احساس می‌ شود.

تاثیر مهاجرت گسترده اصفهانی ها به شمال کشور بر اقتصاد

وی با اشاره به اینکه مهاجرت گسترده اصفهانی‌ ها به شمال، علاوه بر تأثیرات اقتصادی و اجتماعی بر هر دو منطقه، به دلیل ضعف زیرساخت‌ ها و بحران‌ های محیطی، مشکلات جدیدی را به همراه داشته است، بیان کرد: اگرچه اقلیم شمالی و کیفیت بهتر زندگی در این مناطق جذابیت‌ های زیادی دارد اما بدون سرمایه‌ گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل، مسکن و خدمات شهری، این مناطق نمی‌توانند پذیرای این حجم از مهاجرت باشند.

کد خبر: ۳۰۲٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha