۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برداشت نارنگی‌های پیش رس| نارس ها چیده نشوند
بازار گزارش می دهد؛

برداشت نارنگی‌های پیش رس| نارس ها چیده نشوند

ساری- نارنگی های پیش رس و نوبرانه در حالی بازار مازندران را رنگین کرده که مرکبات مازندران همچنان نیازمند بازاریابی و صنایع تبدیلی است.

بازار؛ گروه استان ها: نارنگی های نوبرانه و پیش رس وارد بازارهای مازندران شد و تا شروع فصل باغداری را در استان کلید زند، نوبرانه هایی که اگرچه کام مردم را شیرین می کنند اما رنج های زیادی را نصیب باغداران کرده است.

هرساله از نیمه دوم اردیبهشت فصل باغ و باغداری در استان مازندران شروع می شود و کشاورزان بعد از برداشت برنج به سراغ باغ می روند تا میوه های مرکبات را برداشت کنند.

امسال آن گونه که پیداست سالی کم آور برای باغات مازندران محسوب می شود از این رو پیش بینی می شود قیمت محصولات مرکبات و پرتقال در بازار بالا باشد. برداشت میوه های نارنگی از چند روز گذشته در مازندران شروع شد و به تدریج این محصول به بازار نیز آمده است.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار از پیش بینی تولید بیش از ۱۰ هزار تن میوه نارنگی پیش رس از باغات این شهرستان خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار: شهرستان جویبار دارای شش هزار و ۳۰۹ هکتار باغ مرکبات است که محصول نارنگی ۱۸ درصد باغات مرکبات این شهرستان را شامل می شود و حدود ۳۰ درصد محصول نارنگی، نارنگی پیش رس است

محمد رحیمی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان جویبار دارای شش هزار و ۳۰۹ هکتار باغ مرکبات است که محصول نارنگی ۱۸ درصد باغات مرکبات این شهرستان را شامل می شود و حدود ۳۰ درصد محصول نارنگی، نارنگی پیش رس است.

وی افزود: در سال جاری پیش بینی می شود بیش از ۱۰ هزار تن نارنگی پیش رس در شهرستان تولید و به بازار فروش عرضه شود.

برداشت نارنگی های پیش رس| نارس ها چیده نشوند

شهرستان ساری نیز قطب تولید مرکبات و نارنگی به شمار می رود و کشاورزان و باغداران آن مشغول چیدن نارنگی های پیش رسد هستند، علی فلاح باغدار مازندرانی که مشغول چیدن نارنگی های پیش رس است، با بیان این که مثل سال های قبل از قیمت پایین محصول ناراضی هستیم، گفت: نارنگی با قیمت بالای ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد ولی از باغدار در سر باغ کیلویی پنج تا ۱۰ هزار تومان خریداری می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار نامناسب بودن قیمت تولید و بالابودن هزینه ها را از مهمترین مشکلات فراروی باغداران بیان کرد و گفت: امسال مگس مدیترانه نیز باغات زیادی را درگیر کرده که این مساله در کاهش محصول موثر بوده است.

سید اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی ساری نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پیش‌بینی می شود امسال ۴۰ هزار تن میوه نارنگی پیش رس از باغ های این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به فرا رسیدن برداشت نارنگی، تصریح کرد: شهرستان ساری دارای بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ مرکبات و پنج هزار هکتار باغ های نارنگی که یک هزار و ۵۰۰ هکتار نارنگی پیش رس است.

پرهیز از برداشت میوه کال

وی با بیان اینکه برداشت میوه مرکبات به صورت کال و ترش از لحاظ بهداشتی و تجاری مطابق با استانداردهای روز جهان نیست، گفت: با برداشت به موقع میوه به طور حتم علاوه بر کاهش ضایعات، صادرات میوه‌های با کیفیت بدون نگرانی انجام می شود.

علوی با تاکید بر اینکه پس از برداشت مرکبات توجه به رشد و توانایی جذب ریشه، مدیریت تغذیه صحیح و توجه به نوع و میزان کود حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: تغذیه و کوددهی صحیح و اصولی پس از برداشت مرکبات از ریزش و یا ضعیف بودن جوانه‌های گل سال بعد و رشد ضعیف درخت جلوگیری می‌کند.

برداشت نارنگی های پیش رس| نارس ها چیده نشوند

شهرستان بابل نیز از دیگر قطب های تولید مرکبات و نارنگی محسوب و پیش بینی می شود بیش از ۳۶ هزار تن نارنگی در بابل تولید شود. مدیر جهاد کشاورزی بابل از پیش بینی تولید بیش از ۳۶ هزار تن نارنگی از باغات بارور این شهرستان خبر داد.

محسن آهنگری در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سطح درخت بارور نارنگی در این شهرستان یک هزار و ۳۰۸ هکتار و و غیر بارور ۵۷ هکتار است گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۳۶ هزارتن نارنگی در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

نارنگی ها با دست برداشت می شوند، کیفیت میوه در این مرحله بستگی به میزان آسیب و زخم در حین برداشت دارد، در این مرحله نیاز به دقت زیادی است، بنابراین برداشت با قیچی نوک گرد مانع این آسیب می شود

مدیر جهاد کشاورزی بابل با اشاره باینکه کیفیت میوه برای برداشت بستگی به مواد جامد محلول و اسیدیته میوه دارد افزود: معمولاً نارنگی ها با دست برداشت می شوند، کیفیت میوه در این مرحله بستگی به میزان آسیب و زخم در حین برداشت دارد، در این مرحله نیاز به دقت زیادی است، بنابراین برداشت با قیچی نوک گرد مانع این آسیب می شود.

به گفته این مسئول به طور کلی نارنگی ها باید با دقت بیشتری نسبت به سایر مرکبات تا رسیدن به مصرف کننده حمل شوند، استفاده از روش های مناسب برداشت تاثیر زیادی در جلوگیری ضایعات پس از برداشت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بابل یاد آور شد: رعایت برخی نکات کلیدی از جمله وجود کارگران ماهر، استفاده از دستکش در زمان برداشت، حمل میوه های برداشت شده بلافاصله پس از برداشت به فضای سرپوشیده، انبار یا سردخانه، خود داری از قرار دادن محصول برداشتی در محوطه باغ به دلیل تابش مستقیم آفتاب، نوسانات آب و هوایی و احتمال بارندگی و ... در زمان برداشت متضمن کاهش ضایعات است.

مازندران ۱۱۳ هزار هکتار باغ مرکبات دارد و سالانه حدود سه میلیون تن محصول در آن تولید می شود و بازاریابی و ایجاد صنایع تبدیلی از مهمترین نیازهای محصول مرکبات استان به شمار می رود.

در حال حاضر به دلیل ضعف در فراوری و صنایع تبدیلی محصولات مرکبات مازندران به صورت خام و از طریق دیگر استان ها و گمرکات به کشورهای مختلف صادر می شود و برای دیگران ارزآوری دارد.

کد خبر: ۳۰۲٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha