۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا معاهده بین‌المللی هوش مصنوعی امضا کردند

آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا معاهده بین‌المللی هوش مصنوعی امضا کردند

شورای اروپا از این توافق به‌عنوان «اولین معاهده بین‌المللی الزام‌آور قانونی» در مورد استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی یاد کرده است.

به گزارش بازار، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا همراه چند کشور دیگر، معاهده‌ای بین‌المللی درباره استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی امضا کردند.

«ماریا پژچینوویچ بوریک»، دبیرکل شورای اروپا، از کشورهای بیشتری درخواست کرد این توافق‌نامه بین‌المللی را امضا کنند و گفت:

«ما باید اطمینان پیدا کنیم که افزایش استفاده از هوش مصنوعی با استانداردهایمان مطابقت داشته باشد، نه اینکه آن‌ها را تضعیف کند.»

اهداف و کشورهای امضاکننده معاهده هوش مصنوعی

در بیانیه شورای اروپا گفته‌شده این توافق «شامل چارچوبی قانونی می‌شود که کل چرخه حیات سیستم‌های هوش مصنوعی را پوشش می‌دهد.» پژچینوویچ بوریک می‌گوید چنین معاهده‌ای باعث پیشرفت و نوآوری در زمینه هوش مصنوعی می‌شود همچنین خطراتی را که ممکن است برای حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون ایجاد شود، مدیریت می‌کند.

علاوه‌بر اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا، کشورهای آندورا، گرجستان، ایسلند، نروژ، مولداوی و سن‌مارینو نیز این معاهده را امضا کرده‌اند. آرژانتین، استرالیا، کانادا، کاستاریکا، واتیکان، ژاپن، مکزیک، پرو و اروگوئه نیز در مذاکرات مربوط به آن شرکت کرده‌اند.

شورای اروپا سازمانی مستقر در استراسبورگ فرانسه است که حمایت از حقوق بشر از اهداف آن محسوب می‌شود. ۴۷ کشور در این اتحادیه عضو هستند که شامل ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز می‌شود.

«فرانچسکا فانوچی»، کارشناس حقوقی سازمان عمومی غیردولتی حقوق غیرانتفاعی اروپا (ECNL) مستقر در لاهه، می‌گوید این توافق‌نامه به مجموعه گسترده‌ای از اصول تبدیل شده است. او توضیح می‌دهد:

«تدوین اصول و تعهدات در این کنوانسیون به‌قدری گسترده و مملو از اخطار است که سؤالاتی جدی درمورد قطعیت حقوقی و قابلیت اجرای مؤثر آن ایجاد می‌کند.»

همچنین به معافیت‌های سیستم‌های هوش مصنوعی برای اهداف امنیت ملی و بررسی محدود شرکت‌های خصوصی در مقایسه با بخش دولتی اشاره کرد.

کد خبر: ۳۰۲٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha