۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
«کلوسوس»، قوی‌ترین سیستم آموزش هوش مصنوعی جهان فعال شد
ایلان ماسک:

«کلوسوس»، قوی‌ترین سیستم آموزش هوش مصنوعی جهان فعال شد

طبق گفته ماسک، ظرفیت این سیستم به‌زودی دو برابر خواهد شد.

به گزارش بازار،‌ بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازار، توسعه مدل‌های هوش مصنوعی را در سر دارند؛ حالا به نظر می‌رسد «ایلان ماسک»، مدیرعامل ایکس، توانسته با راه‌اندازی خوشه پردازشی «کلوسوس» (Colossus)، قدرتمندترین سیستم آموزشی هوش مصنوعی در دنیا، گوی رقابت را از سایرین برباید.

ماسک با انتشار پستی در ایکس اظهار داشت که تیم او در xAI، پس از ۱۲۲ روز تلاش مداوم و استفاده از ۱۰۰ هزار پردازشگر H۱۰۰ انویدیا، بالاخره سیستم آموزشی کلوسوس را با موفقیت فعال کرده‌اند. او همچنین افزود که توان پردازشی این خوشه در آینده با اضافه‌شدن ۵۰ هزار پردازشگر H۲۰۰، دو برابر خواهد شد. ماسک پیش‌تر در ابتدای مردادماه نیز اعلام کرده بود که آموزش با این ابرخوشه که در ممفیس آمریکا واقع است و با همین نام شناخته می‌شد، آغاز شده است.

از طرفی انویدیا، سازنده پردازشگرهای این سیستم نیز با نقل‌قول پست ماسک در ایکس، به او و تیم xAI تبریک گفت و کلوسوس را راهی برای کسب دستاوردهای استثنایی در بهره‌وری انرژی معرفی کرد.

علاوه‌براین، «کتی وود»، مدیرعامل شرکت «ARK Invest» در پستی راه‌اندازی کلوسوس را اتفاقی مؤثر در دنیای هوش مصنوعی دانست و به احتمال بروز دستاوردهای جدید در آینده نزدیک اشاره کرد.

کلوسوس، قوی‌ترین سیستم‌ آموزشی هوش مصنوعی دنیا

درحالی‌که قوی‌ترین مدل OpenAI با ۸۰ هزار پردازشگر گرافیکی آموزش داده شده، کلوسوس به‌دلیل تعداد پردازشگرهای گرافیکی که دارد به عنوان قوی‌ترین سیستم آموزشی AI شناخته می‌شود. پردازشگرهای H۲۰۰ حاضر در این سیستم ۱۴۱ گیگابایت حافظه HBM۳E و پهنای باند ۴.۸ ترابایت‌برثانیه دارند.

ماسک با وجود جایگاه بالای خود در حوزه هوش مصنوعی، از تصویب قوانین به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی این فناوری پشتیبانی می‌کند. او اخیراً در پستی اظهار داشت که لایحه ۱۰۴۷ مجلس کالیفرنیا باید تصویب شود؛ لایحه‌ای که نگرانی فعالان حوزه فناوری در مورد محدودیت‌های احتمالی در نوآوری هوش مصنوعی را در ایالات متحده در پی داشته است.

کد خبر: ۳۰۲٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha