۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
افت بیش از ۶۰درصدی تولید نفت لیبی

افت بیش از ۶۰درصدی تولید نفت لیبی

شرکت ملی نفت لیبی از کاهش ۶۳درصدی تولید نفت این کشور در پی توقف فعالیت میدان‌های نفتی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از رویترز، شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه (نهم شهریور) اعلام کرد: توقف فعالیت میدان‌های نفتی لیبی در پی اختلاف بین دولت‌های غربی و شرقی باعث افت ۶۳درصدی کل تولید نفت این کشور شده است.

تعطیلی تأسیسات تولید در میدان نفتی لیبی به سراسر این کشور کشیده شده است و رهبران دولت مستقر در شرق (بنغازی) از مقام‌های دولت مستقر در غرب (طربلس) خواستند درخصوص جایگزینی رئیس بانک مرکزی عقب‌نشینی کنند.

بحران کنترل بانک مرکزی لیبی، اختلافی تازه را بین جناح‌های شرق و غرب این کشور که از حمایت ترکیه و روسیه برخوردارند رقم زده است، به‌طوری که عرضه نفت، این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تهدید می‌کند.

شرکت ملی نفت لیبی با تأکید بر اینکه صنعت نفت شاهرگ حیاتی اقتصاد لیبی است، اعلام کرد: ازسرگیری تولید در تأسیسات میدان‌های نفتی تعطیل‌شده، مستلزم هزینه‌های هنگفت و تلاش‌های فنی مضاعف است.

براساس اعلام شرکت ملی نفت لیبی، دلایل توقف فعالیت میدان‌های نفتی لیبی ربطی به این شرکت ندارد و گروه‌های فنی در حال ارزیابی زیان‌های ناشی از تعطیلی هستند.

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه خود آورده است که توقف‌های چندباره به ازدست‌رفتن بخش بزرگی از تولید نفت لیبی و آسیب به زیرساخت‌های این بخش و ازبین‌رفتن تلاش‌ها برای افزایش تولید منجر شده است.

مقام‌های دولت شرقی قول داده‌اند تا زمانی که شورای ریاست‌جمهوری و دولت وحدت ملی در طرابلس، صادق الکبیر، رئیس بانک مرکزی را به‌سمت خود بازگردانند، تولید در میدان‌های نفت لیبی را متوقف نگه خواهند داشت.

محمد المنفی، رئیس شورای ریاست‌جمهوری در طرابلس، به‌تازگی تصمیمی برای جایگزینی صادق الکبیر، رئیس بانک مرکزی و هیئت‌مدیره، صادر کرده بود که پارلمان شرق آن را رد کرده است.

کد خبر: ۳۰۱٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha