پایان ماه عسل سکوها و دولت ها

پایان ماه عسل سکوها و دولت ها

سکوها مدعی هستند که مثل اپراتورهای ارتباطی نقش و در نتیجه مسئولیتی در قبال فعالیت کاربران ندارند و فقط یک واسطه و مجرای ارتباط هستند، اما دولت ها چنین نظری را ندارند.

سید آرش وکیلیان*؛ بازار: با واکنش کشورهای مختلف به عملکرد سکوها، به نظر می رسد ماه عسل سکوها و دولت ها به پایان رسیده است:

۱- در بریتانیا با تصویب «قانون ایمنی اینترنت» سکوها در موارد متعددی نسبت به حفظ ایمنی کاربران به خصوص کودکان و نوجوانان مسئول شناخته شده اند و باید تمهیدات مشخصی را اجرا کنند.

۲- در فرانسه، مدیر عامل تلگرام به علت نقض قوانین تحت پیگرد قرار گرفت و بازداشت شد.

۳- در آمریکا یک قاضی فدرال علیه استفاده سکوهای اجتماعی از سکشن ۲۳۰ برای تبرئه خود حکم صادر کرد و احتمالا به زودی موضوع به دیوان عالی ایالات متحده می رود.

۴- دیوان عالی برزیل دستور «تعلیق فوری و کامل» فعالیت شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، مادامی که از قوانین تبعیت نکند را صادر کرده است! البته همه کشورها قدرت یکسانی ندارند و طبعا امریکا، چین و اتحادیه اروپا دست بازی در برخورد با سکوها دارند که کشورهای دیگر مثل ترکیه یا ایران ندارند. اما به هر حال جهان به سمت وضعیتی می رود که سکوها باید ملاحظات دست کم برخی دولت ها را مدنظر قرار دهند.

گرچه سکوها مدعی هستند که مثل اپراتورهای ارتباطی نقش و در نتیجه مسئولیتی در قبال فعالیت کاربران ندارند و فقط یک واسطه و مجرای ارتباط هستند، اما دولت ها چنین نظری را ندارند و معتقدند که سکوها در قبال فراهم سازی شرایطی برای ایمنی فعالیت کاربران و نوع محتوای مبادله شده مسئول هستند.

این تلقی که ما می توانیم اجازه بدهیم سکویی مثل اینستاگرام در ایران بدون رعایت هیچ قانونی فعالیت کند یعنی عملا حق حاکمیت ملی بر بخش بزرگی از فضای مجازی را از خود سلب کرده ایم، چون سایر سکوها از جمله سکوهای داخلی هم انتظار برخورد مشابهی دارند.

در نوشته های قبلی ام توضیح داده بودم که سکوهای فراملی نمی توانند همچون گذشته بدون توجه به قوانین ملی فعالیت کنند.

* مدیر امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی

کد خبر: ۳۰۱٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha