۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
درآمدزایی بالای میراث تاریخی اصفهان برای کشور|  بودجه مرمت تخصیص نمی یابد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

درآمدزایی بالای میراث تاریخی اصفهان برای کشور| بودجه مرمت تخصیص نمی یابد

اصفهان - احمدی؛ کارشناس میراث فرهنگی گفت: درشرایطی که میراث تاریخی اصفهان، درآمدزایی خوبی برای کشور دارد، عدم تخصیص مناسب منابع و واریز درآمدها به خزانه ملی شرایط حفاظت از این آثار را مشکل کرده است.

زهرا احمدی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: مشکل عدم تخصیص بودجه مناسب برای همه بناهای تاریخی و میراث تاریخی اصفهان وجود دارد که ناشی از عدم سنجش درست آثار تاریخی به تناسب استان است، فقط شهر اصفهان به تنهایی بیشترین آثار باستانی را در میان دیگر کلانشهرهای مهم کشور دارد و به گفته گردشگران برای دیدن این آثار چندین روز زمان لازم است و این در حالی است که آثار دیگر شهرهای کشور در نیمی از روز قابل دیدن است.

وی تاکید کرد: با این شرایط خاص این استان و شهر اصفهان همچنان با دیگر شهرهای کشور مقایسه می شود و بودجه تخصیصی برای حفاظت از آثار کل استان هیچ تناسبی با تعداد و عظمت این آثار حتی فقط برای شهر اصفهان ندارد.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: در این میان میدان نقش جهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان، سالانه درآمد قابل توجهی از طریق بلیت‌ فروشی و خدمات گردشگری برای کل کشور تولید می‌ کند.

وی افزود: با این حال، این درآمدها به‌طور مستقیم برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی میدان هزینه نمی‌ شود و عدم تخصیص مناسب منابع و واریز شدن درآمدها به خزانه ملی، مشکلات موجود را تشدید کرده است.

احمدی با تاکید بر اینکه میدان نقش جهان درآمدزایی بسیار بالایی دارد، گفت: همان طور که بیان شد این درآمدها به‌طور مناسب برای حفظ و مرمت بناها صرف نمی‌ شود و بسیاری از پروژه‌ های ضروری برای حفاظت از این میدان به تعویق افتاده‌ اند که در درازمدت برای اقتصاد گردشگری اصفهان نیز خطرآفرین است.

خطر فرونشست در کمین میدان نقش جهان

کارشناس اقتصاد گردشگری افزود: یونسکو به‌عنوان سازمان بین‌ المللی مسئول حفاظت از میراث جهانی، همواره بر ضرورت حفاظت از میدان نقش جهان تأکید داشته است و گزارش‌ های متعددی را درباره وضعیت بحرانی این میراث منتشر کرده و به دولت ایران توصیه‌ هایی نیز برای اقدامات فوری ارائه کرده داده است.

وی افزود: این توصیه‌ ها شامل نظارت بر وضعیت فرونشست این میدان، کنترل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی و تخصیص منابع مالی برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی است و لازم است مسئولان در این باره تمیهدات جدی اتخاذ کنند.

کد خبر: ۳۰۱٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha