۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲
همه‌چیز درباره «انتقال سهام عدالت متوفیان»| کارگزاری‌ها میزبان مردم هستند
بازار بررسی کرد؛

همه‌چیز درباره «انتقال سهام عدالت متوفیان»| کارگزاری‌ها میزبان مردم هستند

سمنان- برخی از مردم ابهاماتی درباره انتقال سهام عدالت متوفیان دارند اما آن‌طور که مسئولان توضیح می‌دهند این امر در سراسر کشور بر عهده کارگزاری‌ها است.

بازار، گروه استان ها: سهام عدالت یکی از اقداماتی بود که در دو دهه اخیر با هدف حمایت از اقشار کمتر برخوردار جامعه صورت گرفت اما این سند به مرور دارای قوانین و بروکراسی پیچیده ای شد که کمتر کسی از بخش های آن سر در می آورد.

یکی از مباحثی که خیلی برای مردم سوال برانگیز شده، مقوله متوفیان و انتقال سهام عدالت به وراث است. بسیاری از مردم استان سمنان این ابهام را دارند که چطور می توان سهام عدالت متوفیان را انتقال داد آیا این سهام مشمول مالیات هم می شود؟

نکاتی درباره سهام عدالت متوفی

نکته بعد اینجا است که اگر کسی وصیت کرده باشد که مثلا در بین چهار فرزندش، تنها یک نفر از سهام عدالت ارث ببرد باید چه کرد؟ آیا این سهام بین همه تقسیم می شود؟ امروز قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان: نکته ای که باید مردم به آن دقت کنند این است که متوفیانی که از اول مرداد ماه ۹۹ به بعد فوت کرده اند باید مالیات نقل و انتقال سهام را پرداخت کنند

آن‌طور که مسئولان پاسخ می‌دهند تمام روندهای مرتبط با انتقال سهام عدالت به یکسری از کارگزاری‌هایی در سراسر استان‌های کشور واگذار شده تا کار مردم را انجام دهند از سوی دیگر در مقوله وراث اگر فرد متوفی وصیتی کرده باشد حتما می‌بایست وصیت‌نامه در وبسایتی که برای این منظور در نظر گفته شده و مردم می‌توانند با سرچ کلمه انتقال سهام عدالت به آن دسترسی پیدا کنند، بارگذاری شود.

همه چیز درباره «انتقال سهام عدالت متوفیان» | کارگزاری ها میزبان مردم هستند

کارگزاری‌ها در خدمت مردم

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره این موضوع توضیح می دهد: سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از سهام داران سهام عدالت از سال ۸۴ تاکنون در کل کشور فوت کرده اند که اقدامات لازم برای تعیین تکلیف و انتقال سهام عدالت برای آنها صورت گرفته است

محمد رضا کاظمی بیان کرد: طبق بررسی ها مشخص شده که این سه میلیون نفر حدوداً ۱۵ میلیون نفر ورثه دارند و البته این در صورتی است که در بسیاری موارد همه وراث برای انتقال سهام عدالت حاضر نمی شوند و برای مثال یک نفر از وراث در این زمینه اقدام می کند و این کار را قدری پیچیده کرده است

وی با اشاره به ارائه تمام خدمات سهام عدالت از سوی کارگزاری ها در سراسر کشور، افزود: در غیر این صورت و در حالت های عادی برای انتقال سهام عدالت متوفیان دفاتر کارگزاری سهام عدالت در سراسر استان سمنان به صورت کاملاً رایگان در خدمت مردم هستند.

وصیت نامه الزامی است

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان درباره روند رسیدگی به امور و انجام انحصار وراثت نیز تاکید کرد: وراث با در دست داشتن کارت ملی و شناسه ملی متوفی و گواهی فوت و همچنین اصل و برابر با اصل شده کارت ملی و شناسنامه تمام وراث می توانند کار انتقال سند سهام عدالت متوفی به بازماندگان را انجام دهند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کاظمی ادامه داد: نکته ای که باید مردم به آن دقت کنند این است که متوفیانی که از اول مرداد ماه ۹۹ به بعد فوت کرده اند باید مالیات نقل و انتقال سهام را پرداخت کنند در نتیجه گواهی پرداخت مالیات نیز در زمان انتقال سهام لازم است و باید ارائه شود.

همراه داشتن تمام مدارک در هنگام حضور در کارگزاری ها الزامی است

وی درباره استثناهای این امر نیز توضیح داد: نکته دیگر اینکه ممکن است وضعیت یا ملاحظه ای خاصی وجود داشته و مثلا فردی وصیت کرده باشد که مقدار سهام به فرزندی بیشتر یا کمتر برسد در این صورت می بایست وراث حتماً وصیت نامه متوفی را نیز به همراه داشته باشند و در سامانه ای مرتبط با این امر می بایست بارگذاری نیز شود.

تکمیل و ارسال مدارک

همان‌طور که در بالا نیز ذکر شد همراه داشتن تمام مدارک در هنگام حضور در کارگزاری ها الزامی است همچنین می بایست تمام وراث مدارک خودشان را ارائه کنند و در کنار آن حتما باید گواهی فوت متوفی نیز در سایت بارگذاری شود تا فرد، متوفی تلقی و روند انتقال سهام عدالت او صورت گیرد.

امیدواریم که این مطلب برای شما همراهان گرانقدر خبرگزاری بازار مفید باشد شما می توانید در بخش پیام ها سوالات دیگر خود را نیز برای ما ارسال تا پاسخ آنها را برای شما پیدا کنیم. خبرگزاری بازار می کوشد تا مطالبات و پاسخ سوالات و ابهامات شما را در بخش های مختلف پیدا و برای شما تولید محتوا کند.

کد خبر: ۳۰۱٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha