۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
شروع موج سرمایه گذاری مردم در تجدید پذیرها
رکورد تولید انرژی های نو شکسته شد

شروع موج سرمایه گذاری مردم در تجدید پذیرها

هم زمان با رکورد شکنی تولید انرژی های نو؛ سرمایه گذاری مردم هم بیشتر شده است. آمارها می گوید تا کنون ۱۹ درصد از ۳۵ درصد (سهم جهانی انرژهای تجدیدپذیر)، توسط مردم سرمایه گذاری شده است.

بازار، گروه آب و انرژی: آمارهای اعلامی نشان می دهد که افزوده‌ های جهانی انرژی خورشیدی با جهش ۳۲ درصدی در سال ۲۰۲۴ به ۵۹۲ گیگاوات رسید. با این اوصاف رکورد عظیم ۴۴۴ گیگاوات که در سال ۲۰۲۳ به ثبت رسیده بود، شکسته خواهد شد!
با وجود رشد شدید دنیا در حوزه تولید انرژی های تجدید پذیر در ایران همچنان روی تولید انرژی های فسیلی تاکید می شود. جالب است که بدانید بالغ بر ۹۰ درصد برق جدید جهان از انرژی های تجدیدپذیر است، اما در برنامه هفتم ایران در حوزه برق حدود ۸۵ درصد بر حسب انرژی فسیلی است. این همان نکته ای است که کارشناسان انرژی نسبت به آن انتقاد داشته و آن را یک اشتباه فاحش می دانند.

رضا پدیدار کارشناس انرژی در این باره می گوید: در حوزه تولید انرژی‌های غیر فسیلی ایران هنوز در حال طی کردن قدم‌های اولیه هستیم. از منظر دیگر می‌توان گفت گرچه انرژی‌های تجدید پذیر مانند باد در ایران پتانسیل تخمینی بسیار قابل‌توجهی دارند (توان انرژی باد بیش از ۳۰ هزار مگاوات برآورد شده) ولی میزان تولید این نوع انرژی (حدود ۲۰۰ مگاوات) فقط حدود یک درصد تولید کل انرژی کشور است.

او ادامه داد: به‌ هرحال تاکنون ایران در عرصه تولیدات صنعتی هوشمند بر مبنای انرژی‌های غیر فسیلی پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است. برای برطرف کردن این کاستی‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری‌های معقول را در نظر گرفت، ‌ ازجمله برای تولید یا مونتاژ اتومبیل‌های الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و آسیاب‌های برق بادی برای مصرف داخلی و صادرات. درنهایت، سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی در این بخش مورد نیاز خواهد بود.

او بر این باور است که برای متنوع کردن سبد انرژی به‌ویژه ترویج انرژی‌های خورشیدی و بادی چند صد میلیارد دلار سرمایه‌های افزوده لازم خواهیم داشت. درنتیجه ادغام ایران در بازارهای جهانی و جذب سرمایه‌های کلان خارجی باید از اولویت‌های مهم دولت منتخب باشد.

افزایش مشارکت اقتصادی مردم در تجدید پذیرها

هم زمان با تغییر رویکرد کشورها در زمینه سرمایه گذاری در انرژی های نو، نگرش مردم هم به این صنعت تغییر کرده است.

تا کنون ۱۹ درصد از ۳۵ درصد (سهم جهانی انرژهای تجدیدپذیر)، توسط مردم سرمایه گذاری شده است و در آینده این سهم بیشتر هم خواهد شد

عبدالله باباخی کارشناس و فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر می گوید: راز بزرگ‌ موفقیت انرژی های تجدیدپذیر از چین گرفته تا آمریکا و اروپا، مشارکت اقتصادی مردم در تولید انرژهای تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی و انقلاب پشت بام ها است.
به گفته او، تا کنون ۱۹ درصد از ۳۵ درصد (سهم جهانی انرژهای تجدیدپذیر)، توسط مردم سرمایه گذاری شده است و در آینده این سهم بیشتر هم می شود، به خصوص با انقلاب پنچره ها و نمای شیشه ای سولاری ساختمان ها و کف پوش پیاده رو ها.

بخش تولید ۴۰ درصد از مدیریت انرژی را بر عهده دارد. جالب است که بدانید مدیریت هدر رفت و مصرف معادل تولید اهمیت داشته و سهمی حدود ۴۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. مدیریت توسعه سبد انرژی هم در این حوزه سهم ۲۰ درصدی دارد

این فعال در حوزه انرژی های تجدید پذیر با بیان اینکه از ۲ دهه پیش مدیریت انرژی جهان تغییر پیدا کرده است، ادامه داد: بخش تولید ۴۰ درصد از مدیریت انرژی را بر عهده دارد. جالب است که بدانید مدیریت هدر رفت و مصرف معادل تولید اهمیت داشته و سهمی حدود ۴۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. مدیریت توسعه سبد انرژی هم در این حوزه سهم ۲۰ درصدی دارد.

پیش شرط لازم برای توسعه تجدید پذیرها

البته حل مشکل ناترازی برق با تکیه بر تجدید پذیر ها یک پیش شرط دارد.
باباخانی در این‌باره می گوید :رفتن به طرف مدیریت توسعه سبد انرژی در قالب انرژی های تجدیدپذیر زمانی بازدهی خودش را پس خواهد داد، که مدیریت هدر رفت و مصرف (بخش دوم مدیریت) قبلش اعمال شده باشد در غیر اینصورت طرح شکست می‌خورد.

کد خبر: ۳۰۱٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha