۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
روس ها به دنبال خودروهای داخلی| قراردادهای جدید صنعت خودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه
یک قطعه ساز در گفت و گو اختصاصی با بازار؛

روس ها به دنبال خودروهای داخلی| قراردادهای جدید صنعت خودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه

دوست زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به بازار گفت: روس ها حاضر هستند سه تا چهار مدل از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را مشروط بر تامین و توزیع قطعات، در بازار کشورشان عرضه کنند.

امید محمدی؛ بازار: نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۴ مسکو امروز به کار خود پایان می دهد، در این نمایشگاه قطعه سازان، خودروسازان و معاونین وزارت صمت از کشور ما حضور داشتند. باتوجه به اینکه روسیه یکی از بازارهای هدف صنایع خودروسازی به ویژه قطعه سازان محسوب می شود، تسهیل روابط میان کشور با روسیه می تواند مبادلات صنایع خودرویی را افزایش و منجربه ارزآوری به کشور شود. لازم به ذکر است که بخش زیادی از صنعت و بازار خودرو روسیه در اختیار ترکیه و چین قرار گرفته است، رقابت صنعتگران داخلی با کشورهای نامبرده در روسیه می تواند زمینه ارتقا کیفیت را فراهم کند. برای بررسی دستاوردهای صنعت خودرو در نمایشگاه مذکور با ابراهیم دوست زاده عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیروه محرکه و قطعه سازان خودرو کشور که در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو حضور دارد، به گفت و گو پرداختیم؛

طی سه ماهه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، رشد صد در صدی را در صادرات قطعات به روسیه تجربه کردیم

* باتوجه به برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، حجم مبادلات مالی قطعه سازان ایرانی با صنایع خودروسازی فدراسیون روسیه چقدر است؟

براساس آمار رسمی سازمان توسعه تجارت، حجم مالی صادرات قطعه سازان کشور در سال ۱۴۰۱ به فدراسیون روسیه ۱۳ میلیون دلار بوده است، این عدد در سال ۱۴۰۲ با توجه به حضور قطعه سازان کشور در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه به ۶۶ میلیون دلار رسید. از همین رو طی سه ماهه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، رشد صد در صدی را در صادرات قطعات به روسیه تجربه کردیم. البته این میزان صادرات بسیار کم است، باتوجه به توانمندی و پتانسیل زنجیره تامین صنایع خودروسازی و براساس گفته های رایزن اقتصادی کشور در روسیه، روند روبه رشد حضور قطعه سازان در روسیه وجود دارد و تا پایان سال شاهد رشد چشمگیر صادرات قطعات به کشور نامبرده خواهیم بود.

روس ها به دنبال خودروهای داخلی| قراردادهای جدید صنعت خودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه

* باتوجه به اینکه در سال جاری و ادوار گذشته نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه قطعه سازان زیادی از کشور حضور داشتند، قطعه سازان داخلی با چند شرکت روسی در حال همکاری هستند؟

در حال حاضر شرکت های که با قطعه سازان و خودروسازان روسیه در حال همکاری هستند، تعدادشان ۲ رقمی شده است. باتوجه به اینکه امروز آخرین روز برپایی نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه است، در هفته آینده جمع بندی از همکاری شرکت های داخلی و روسی در اختیار رسانه شما قرار خواهیم داد.

قطعه سازان داخلی که محصولات ریخته گری، لنت ترمز و باتری را تولید کردند، جزو شرکت های بودند که قراردادهای همکاری منعقد کردند

* باتوجه به اینکه امروز آخرین روز نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه است، قطعه سازان کشور برنامه همکاری جدیدی با شرکت های روسی را دنبال کردند؟

تعدادی تفاهم نامه و قرارداد جدید میان شرکت های داخلی و خارجی منعقد شده که طی روزهای آینده جزئیات این موضوع را منتشر خواهیم کرد. قطعه سازان داخلی که محصولات ریخته گری، لنت ترمز و باتری را تولید کردند، جزو شرکت های بودند که قراردادهای همکاری منعقد کردند.

روس ها به دنبال خودروهای داخلی| قراردادهای جدید صنعت خودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه

* همکاری صنایع خودروسازی ایرانی و روسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در بخش قطعه سازی همکاری شکل گرفته و بذری کاشته شده که اکنون به ثمر نشسته است. روسیه دارای بازار بسیار بزرگی است که فرصت مناسبی در اختیار زنجیره تامین داخلی قرار داده است؛ صنایع خودروسازی ترکیه و چین در بازار روسیه حضور و سهم بیشتری نسبت به صنایع خودروسازی کشور ما دارند. اما سیاست های مرکزی دولت روسیه قائل به افزایش سهم صنایع خودروسازی ایران در صنعت خودرو و حمل و نقل این کشور است. از فرصت ایجاد شده با نهایت استفاده را داشته باشیم؛ زیرا روس ها برنامه زمان بندی فشرده ای دارند. در طول سال های آینده می توانیم حجم بیشتری از بازار فدراسیون روسیه را در اختیار بگیریم، در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه تعامل و قراردادهای مناسبی با شرکت های افتر مارکت و توزیع کننده داشتیم.

در زمینه خودرو شاید بهتر باشد که خودروسازان اظهار نظر کنند، اما روس ها حاضر هستند سه تا چهار مدل از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را مشروط بر تامین و توزیع قطعات، در بازار کشورشان عرضه کنند. بنابراین فرصت مناسبی برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی جهت حضور در بازار این کشور فراهم شده است.

در حوزه خودروسازی متاسفانه هدف گذاری ها جهت تسخیر بازار روسیه صحیح نبوده است. کلاس محصولات خودروسازان داخلی متناسب با وضعیت اقتصادی برخی از استان های کم برخوردار روسیه است

* به عنوان پرسش پایانی، خودروسازان یا قطعه سازان باید چه مسائلی را جهت صادرات محصول دنبال کنند؟

مطالعات فراوانی به صورت علمی روی بازار خودرو و قطعات روسیه انجام دادیم، در حوزه قطعه سازی تعاملات مناسبی شکل گرفته است؛ اما در حوزه خودروسازی متاسفانه هدف گذاری ها جهت تسخیر بازار روسیه صحیح نبوده است. کلاس محصولات خودروسازان داخلی متناسب با وضعیت اقتصادی برخی از استان های کم برخوردار روسیه است. بنابراین استان های مانند مسکو و سن پترز بورگ که سطح اقتصادی بالایی دارند، بازار هدف مناسبی برای عرضه خودروهای داخلی نیستند. بنابراین سیاست حضور در بازار روسیه توسط خودروسازان باید تغییر کند، باتوجه به رضایتی که در استان های ضعیف روسیه از نظر اقتصادی برای خودروهای داخلی وجود دارد، صادرات محصول به این مناطق مشروط بر رعایت اصول تجارت و ورود به بازارهای بین المللی می تواند آینده درخشانی در اختیار صنعت خودرو کشور جهت نفوذ در روسیه را فراهم کند.

کد خبر: ۳۰۰٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha