۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله چیست

بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله چیست

اسکراب رابر یا تمیز کننده تسمه نقاله یکی از اجزای کلیدی نوار نقاله‌ ها است که برای پاکسازی سطح تسمه از مواد زائد و آلودگی‌ها به کار می‌رود.

به گزارش بازار، اسکراب رابر یا تمیز کننده تسمه نقاله یکی از اجزای کلیدی نوار نقاله‌ ها است که برای پاکسازی سطح تسمه از مواد زائد و آلودگی‌ها به کار می‌رود. این قطعه دارای طراحی خاصی به شکل پارو است و جنس آن بسته به شرایط کاری می‌تواند متغیر باشد. تمیز کننده تسمه نقاله به‌ طور قابل‌ توجهی از مشکلات نوار نقاله در حین عملیات جلوگیری می‌کند، به همین دلیل در بسیاری از صنایع به‌ طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود این قطعات، دیگر مواد به سطح تسمه نقاله نچسبیده و از آسیب‌های احتمالی به تجهیزات دستگاه و اختلالات در فرآیند کاری جلوگیری می‌شود. به دلیل اهمیت بالای این تمیز کننده‌ها در زمینه‌های کاری مختلف و کاربرد وسیع آن‌ها در صنایع گوناگون، در این مطلب به معرفی کامل تمیز کننده‌های تسمه نقاله، انواع آن‌ها، ویژگی‌ها، مزایا، کاربردها، زاویه قرارگیری تیغه، پیامدهای عدم استفاده، نکات مهم در خرید، عوامل تأثیرگذار بر قیمت و نحوه خرید آن‌ها خواهیم پرداخت که امیدواریم برای شما مخاطبان گرامی مفید واقع شود.

معرفی بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله

بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله یکی از اجزای اساسی در طراحی نوار نقاله‌ها است که با نام‌های دیگری همچون اسکراپر، تسمه پاک کن، اسکراب رابر و لاستیک اسکرابر نیز شناخته می‌شود. در این مقاله، از هر یک از این عناوین برای معرفی این قطعات استفاده خواهیم کرد. این قطعه با طراحی مشابه پارو، در انواع مختلف جنس‌ها از جمله لاستیکی تولید می‌شود. استفاده از اسکراپرها در طراحی نوار نقاله‌ها باعث جلوگیری از چسبیدن مواد به سطح تسمه شده و مانع از سایش و مشکلات احتمالی در فرآیندهای اجرایی می‌شود.

نوار نقاله‌ها در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف به کار می‌روند و با مواد گوناگونی که ممکن است خاصیت چسبندگی داشته باشند، سروکار دارند. این مواد می‌توانند به سطح تسمه نقاله چسبیده و باعث افزایش وزن تسمه و کاهش راندمان آن شوند. همچنین، چسبیدن این مواد به مرور زمان می‌تواند باعث ساییدگی دستگاه و آسیب به قسمت‌های مختلف آن شود. استفاده از بلت پاک کن‌ها علاوه بر افزایش راندمان کاری، از بروز خطرات احتمالی در نوار نقاله‌ها جلوگیری می‌کند. به طور معمول، این اسکریپرها در نزدیکی محل تخلیه نوار نقاله‌ها نصب می‌شوند.

انواع اسکریپر یا بلت پاک کن

بلت پاک کن‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی اسکراب رابرهای استاتیکی و دینامیکی تقسیم کرد. اسکراپرهای استاتیکی معمولاً در بخش برگشتی نوار نقاله‌ها به کار می‌روند و از انواع رایج آن‌ها می‌توان به مدل‌های Simple wiper، Double wiper، Segmented blade و غیره اشاره کرد. از سوی دیگر، تمیز کننده‌های تسمه نقاله دینامیکی شامل دو نوع اسکراپر تسمه محرک و اسکراپر موتور محرک می‌شوند. همچنین، از نظر جنس، بلت پاک کن‌ها به دو دسته بلت پاک کن لاستیکی و فلزی تقسیم‌بندی می‌شوند.

ویژگی‌های یک تمیز کننده تسمه نقاله ایده‌آل

یک اسکراب رابر ایده‌آل با عملکرد و کارایی بالا باید دارای چندین ویژگی کلیدی باشد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. اولین ویژگی این اسکراپرها، قابلیت بازگشت‌پذیری آن‌هاست. همچنین، این قطعات باید در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این تسمه پاک‌کن‌ها، خاصیت ارتجاعی آن‌ها است که موجب می‌شود در برابر موانع سطح نقاله انعطاف‌پذیر باشند.

طراحی این اسکریپرها باید به گونه‌ای باشد که هیچ خطری برای تسمه نقاله ایجاد نکند. یک تمیز کننده تسمه نقاله ایده‌آل به گونه‌ای طراحی می‌شود که فرآیند تعمیر و نگهداری آن‌ها آسان باشد و برای مدت طولانی نیاز به سرویس نداشته باشند. همچنین، یک اسکریپر ایده‌آل باید دوام بالایی در برابر رطوبت داشته باشد.

مزایا و کاربردهای تمیز کننده تسمه نقاله

بلت پاک‌کن‌ها به دلیل نوع طراحی و ویژگی‌هایی که دارند، مزایای بسیاری در کار با انواع نوار نقاله‌ها ارائه می‌دهند. این قطعات از سایش تسمه نقاله جلوگیری کرده و مانع از ورود گرد و غبار به فرآیند حمل و نقل مواد می‌شوند. همچنین، این اسکریپرها از ورود آلودگی به محیط کار جلوگیری می‌کنند. استفاده از این اسکراپرها باعث افزایش دوام تسمه نقاله و افزایش ایمنی کارکنان می‌شود.

با وجود این قطعات، نیازی به توقف اضطراری نوار نقاله نیست. همچنین، استفاده از تمیز کننده تسمه نقاله موجب کاهش نیاز به نیروی انسانی برای تمیزکاری سطح نوار نقاله می‌شود و به تسریع این فرآیند کمک زیادی می‌کند. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تسمه نقاله از دیگر مزایای استفاده از این قطعات است. فرآیند کاری این اسکریپرها به گونه‌ای است که موجب کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.

علاوه بر این، این قطعات از هدررفت مواد حمل‌شده بر روی تسمه نقاله جلوگیری کرده و تاثیر قابل توجهی بر عمر تجهیزات دارند. با توجه به این مزایا، از اسکریپرها می‌توان در بسیاری از صنایع استفاده کرد. از جمله کاربردهای مهم این قطعات می‌توان به استفاده در صنایع راه‌سازی، معدن، حفاری، ساختمان‌سازی و غیره اشاره کرد.

بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله چیست

زاویه قرارگیری تیغه اسکریپر نسبت به تسمه

تیغه تمیز کننده تسمه نقاله در این دستگاه‌ها بسته به شرایط کاری با زاویه‌های مختلفی نسبت به تسمه نصب می‌شود که به طور کلی می‌توان آن‌ها را در سه دسته قرار داد: زاویه بیشتر از ۹۰ درجه، زاویه ۹۰ درجه و زاویه کمتر از ۹۰ درجه. تیغه‌هایی که با زاویه بیشتر از ۹۰ درجه نصب می‌شوند، موجب تجمع مواد در محل برخورد تیغه با تسمه شده و این امر احتمال سایش سطح نوار نقاله را افزایش می‌دهد.

قرارگیری تیغه به صورت ۹۰ درجه نسبت به تسمه، که به طور متداول استفاده می‌شود، موجب سایش تدریجی نوک تیغه می‌شود که می‌تواند به سایش سطح نوار نقاله نیز منجر شود. در نهایت، تیغه‌هایی که با زاویه کمتر از ۹۰ درجه نصب می‌شوند، از تجمع زیاد مواد در پشت اسکریپر جلوگیری کرده و این امر باعث کاهش فشار وارده بر نوار نقاله می‌شود.

پیامدهای عدم استفاده از بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله

عدم استفاده از اسکریپرها در سیستم‌های نوار نقاله می‌تواند با پیامدهای منفی قابل توجهی همراه باشد که در این بخش به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر در فرآیندهای مختلف کاری از اسکراپر استفاده نشود، سیستم نوار نقاله به تمیزکاری مداوم نیاز پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها و ایجاد اختلال در عملکرد مستمر تسمه نقاله می‌شود. علاوه بر این، عدم استفاده از تسمه پاک کن می‌تواند منجر به آسیب به بخش‌های مختلف دستگاه مانند رولیک‌ها، درایوها، پولی‌ها و غیره شود.

مواد چسبیده به تسمه نقاله، در صورت عدم جداسازی، همانند سنباده عمل کرده و می‌تواند باعث سایش بخش‌های مختلف نوار نقاله شود. همچنین، عدم استفاده از تمیز کننده تسمه نقاله می‌تواند منجر به انحراف تسمه به دلیل چسبندگی مواد و بر هم خوردن تعادل وزنی آن شود. علاوه بر این، چسبیدن مواد به سطح نوار نقاله ممکن است باعث افزایش وزن آن شود که در نتیجه منجر به افزایش مصرف انرژی در دستگاه‌ها خواهد شد. توقف‌های مکرر نوار نقاله به دلیل چسبندگی مواد و کاهش راندمان کاری از دیگر پیامدهای عدم استفاده از بلت پاک کن است.

بلت پاک کن یا تمیز کننده تسمه نقاله چیست

نکات مهم در خرید اسکریپر یا تمیز کننده تسمه نقاله

پیش از خرید اسکراپرها، توجه به برخی نکات و فاکتورها ضروری است که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. اولین فاکتور، نوع مواد حمل‌شونده بر روی نوار نقاله و جنس آن‌ها است که باید تسمه پاک کن مورد نظر بر اساس ویژگی‌های این مواد انتخاب شود. فاکتور دوم مربوط به مشخصات فنی نوار نقاله مانند سرعت آن است که باید اسکریپر با توجه به این مشخصات انتخاب شود.

نکته دیگری که در خرید تمیز کننده تسمه نقاله اهمیت دارد، عرض تسمه نقاله و نوع اسپلایس استفاده شده در طراحی آن است که باید اسکراپرها بر اساس این عوامل انتخاب شوند. از دیگر فاکتورهایی که هنگام خرید این تسمه پاک‌کن‌ها باید مد نظر قرار گیرد، جنس تیغه این قطعات است که معمولاً از موادی مانند فولاد نرم، فولاد حرارتی شده، فولاد ضد زنگ، و تنگستن کارباید ساخته می‌شود. تیغه‌های ساخته شده از تنگستن کارباید به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند، از طول عمر و دوام بیشتری برخوردارند.

هنگام خرید تمیز کننده تسمه نقاله، مدلی را انتخاب کنید که از عملکرد و کارایی مناسبی برخوردار باشد تا نیازی به استفاده از یک اسکراپر چند مرحله‌ای با هزینه‌های بالای خرید و نگهداری نداشته باشید. در نهایت، این اسکریپرها را از برندها و شرکت‌های معتبر خریداری کنید که از کیفیت و دوام بالاتری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار هستند. همچنین برای خرید نوار نقاله ره آوران صنعت می توانید به وب سایت مربوطه مراجعه نمایید.

کد خبر: ۳۰۰٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرج باقری IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
      0 0
      سلام عرض شد. کارایی این محصول چی هست؟ تو ایران هم تولید میشه؟
    • احمدی نیا IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      0 0
      سلام جناب باقری . بله این محصول در شرکت ره آوران صنعت قومس تولید میشه که این شرکت در شهر شاهرود قرار داره. بلت پاک کن تولید شده در شرکت ره آوران صنعت با نمونه های وارداتی برابری می کنه. استفاده از تمیز کننده های تسمه نقاله می تونه باعث دوام و ماندگاری بیشتر نوار نقاله ها بشه و از طرفی هزینه های تعمیر و نگهداری آنها را بسیار کاهش بده