۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
ضرورت سرعت بخشیدن به آسفالت و بهسازی محور ماهیرود به فراه افغانستان
عضو اتاق بازرگانی بیرجند مطرح کرد؛

ضرورت سرعت بخشیدن به آسفالت و بهسازی محور ماهیرود به فراه افغانستان

بیرجند-نائب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور گمرکی اتاق بازرگانی بیرجند بااشاره به اینکه جاده گمرک ماهیرود به فراه وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: آسفالت و بهسازی این محور با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد قربانی ظهر یکشنبه در کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به افزایش ۱۰ میلیون تومانی هزینه حمل و نقل باره های ترانزیتی از بندرعباس به مرز ماهیرود به بهانه شلوغی و ترافیک در این مرز، اظهار کرد: درحال حاضر هیچ گونه ترافیکی در مرز ماهیرود وجود ندارد و حامل هاپس از ورود به پارکینگ مرجان متناسب با اظهارنامه در همان روز در گمرک، منطقه ویژه و بازارچه عملیات ترانشیپ کالاها انجام می شود.

وی با بیان اینکه در شهر بجنورد نیز کرایه از هفت میلیون ریال به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ ریال در هر تن افزایش داده اند، افزود: از سال گذشته موضوع تسویه کارنه تیر در مرز ماهیرود و گمرک بیرجند مطرح شده اما تاکنون این رویه در استان اجرایی نشده است. وی با اشاره به اینکه جاده گمرک ماهیرود به فراه وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: یکی از دلایلی که تجار تمایل به ترانزیت کالا از مرز دوغارون دارند وضعیت نامطلوب جاده به سمت مرز ماهیرود است که نیاز است آسفالت و بهسازی این محور با سرعت بیشتری انجام شود.

لگزی، معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در خصوص تسویه کارنه تیر مکاتبات با مرکز انجام و موافقت‌نامه‌های آن اخذ شده و تنها مشکل آن در سامانه جامع امور گمرکی است که باید برطرف شود. وی با اشاره به اینکه متاسفانه واردات استان خراسان جنوبی به شدت ضعیف شده است، افزود: برای ورود و خروج هر کالایی نیاز است حتما سند اظهارنامه گمرکی تنظیم شود لذا خروج قیر از کشور جهت دوبانده سازی جاده ماهیرود به فراه نیز نیاز به اظهارنامه گمرکی دارد.

علی ابراهیمی، سرپرست معاونت و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان در این جلسه با اشاره به جاده مرز ماهیرود به فراه در کشور افغانستان، اظهار کرد: این محور ۱۱۷.۵ کیلومتر است که حدود ۶۴ کیلومتر در سال ۸۹ آسفالت و مابقی هنوز در دست اقدام است. وی با بیان اینکه از سال ۹۵ ناامنی و جنگ در کشور افغانستان و همچنین مشکلات مالی موجب تاخیر در انجام پروژه شده است.

براهیمی ادامه داد: جاده شهر سربیشه تا مرز ماهیرود نیز ۱۲۵ کیلومتر است که ۳۳ کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار گرفته و حدود ۱۷ کیلومتر نیز تا پایان سال جاری زیر بار خواهد رفت. وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم قیر را به قیمت ایران برای انجام پروژه ببریم بسیاری از مشکلات مالی پیمانکاران برطرف می شود، گفت: در حال حاضر ۲۲۵۰ تن قیر حواله برای پیمانکاران صادر شده که ۱۴۰۰ تن ارسال شده است.

شیبانی، فعال اقتصادی استان خراسان جنوی در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه دو اتحادیه حمل و نقل در شهرهای بندرعباس و بجنورد هزینه تراشی‌های بسیار زیادی در مرز ماهیرود انجام می‌دهند، اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان حمل و نقل در شهرهای بجنورد و بندرعباس با مطرح کردن بهانه هایی همچون ترافیک در مرز ماهیرود، تجار را به سمت صادرات از مرز دوغارون می کشانند. وی ادامه داد: انجمن رانندگان بجنورد به صورت غیرقانونی هزینه های زیادی را بر استان خراسان جنوبی تحمیل می کنند که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

حسن علیزاده، رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در این جلسه با اشاره اینکه بر اساس مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری کشور هر ساله نرخی به عنوان نرخ پایه بر اساس شاخص تن کیلومتر مشخص می شود، اظهار کرد: هزینه نهایی بارنامه ها از نرخ پایه نمی‌تواند کمتر باشد اما با توافق طرفین افزایش نرخ امکان‌پذیر است. وی ادامه داد: تمام مستندات و مشکلات و بارنامه ها صادره از شهرهای بجنورد و بندرعباس طی یک نامه به دست این اداره برسد تا براساس قوانین و مقررات بررسی و از طریق ادارهای حمل و نقل و پایانه های استان های مربوطه پیگیری شود.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha