۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
افزایش حریق در عرصه‌های طبیعی یزد| محافظت از ۷.۳ میلیون هکتار با ۳۱ نیرو!
گفتگوی بازار؛

افزایش حریق در عرصه‌های طبیعی یزد| محافظت از ۷.۳ میلیون هکتار با ۳۱ نیرو!

یزد - گرمای بی‌سابقه هوای یزد شرایط را برای آتش گرفتن عرصه‌های طبیعی استان تسهیل کرده چرا که پوشش گیاهی خشک عرصه‌ها که در اثر بارندگی‌ها به وجود آمده، به شدت مستعد آتش سوزی است.

بازار، گروه استان‌ها: عرصه‌های طبیعی استان یزد با ٧ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار وسعت به دلیل افزایش پوشش گیاهی ناشی از بارش‌های سال گذشته و خشک شدن علف‌ها در معرض آتش سوزی قرار دارند و بسیج همگانی برای حفاظت از آنها امری ضروری است.

گرما در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید برای این عرصه‌ها محسوب می‌شود هر چند بخش قابل توجهی از آتش سوزی مراتع استان یزد ناشی از سهل انگاری انسانی است اما این احتمال می‌رود که آتش سوزی‌های امسال بیشتر از گرمای هوا به وجود آید.

تأمین نیرو و تجهیزات یکی از ملزومات اطفای هر حادثه برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی است چرا که اندک پوشش گیاهی موجود در طبیعت استان کویری یزد در مقابل تابش سوزان خورشید، شکننده و در معرض آتش سوزی است. با وحید زارع فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان یزد در این باره گفتگو کردیم.

* درباره وضعیت پوشش گیاهی یزد بگویید و اینکه چقدر آتش سوزی رخ داده است؟

یک چهارم عرصه‌های ۷.۳ میلیون هکتاری منابع طبیعی استان یزد یعنی عرصه‌های دارای پوشش گیاهی و مرتع‌ها در معرض خطر آتش سوزی در اثر گرمای بیش از حد هوا قرار دارند در سال جاری ۶ فقره اتش سوزی به مساحت ۲۰.۵ هکتار را در عرصه های طبیعی استان یزد شاهد بودیم.

با توجه به بارندگی های مطلوب در سال جاری پوشش گیاهی مراتع به شدت افزایش یافته است، رویش علف های یکساله و پوشش گیاهی مناسب، عرصه های طبیعی استان را غنی کرد اما به همین دلیل با خشک شدن علف‌ها شرایط برای آتش گرفتن عرصه ها فراهم شده و کمترین خطای انسانی ممکن است که عرصه ها را نابود کند هر چند گرمای هوا نیز در بروز آتش سوزی در مراتع استان بی تاثیر نیست چرا که با گرمای بی سابقه سال جاری و خشک شدن علف های یکساله سوختگی مراتع طبیعی افزایش چشمگیری داشته است.

بیشترین علت بروز حادثه آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان یزد، عامل انسانی و سهل انگاری بوده است

در سال جاری دو فقره اتش سوزی در شهرستان تفت به مساحت ۱.۲ هکتار، در شهرستان بافق به مساحت ۲.۷ هکتار، یک فقره در شهرستان مروست به مساحت ۱.۵۹ هکتار و اخیرا در شهرستان بهاباد ۲.۱ هکتار روی داده است همچنین جنگل‌های باغ شادی شهرستان خاتم به عنوان غنی‌ترین عرصه طبیعی استان در معرض بیشترین احتمال آتش سوزی قرار دارد و شهرستان‌های تفت و مهریز در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

* مشکلاتی که در این راه دارید چیست؟

کمبود نیرو و تجهیزات برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی به ویژه در ارتفاعات وجود دارد با توجه به اهمیت حفاظت از پوشش گیاهی محدود است و ارزشمند بودن گونه‌های موجود و کاهش خطرات احتمالی، هماهنگی لازم برای تأمین نیرو و امکانات با همکاری آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر، سپاه، بسیج و سایر دستگاه‌ها انجام شده است که در صورت بروز حادثه، به بهترین شکل مدیریت شود. با توجه به استانداردها، نیروهای استان یزد ۶۰ درصد کمتر از میانگین است. نیروی حفاظت از مراتع استان باید ۱۵۳ نفر باشند درصورتی که با ۳۱ نفر در حال کمک رسانی و حفاظت از مراتع طبیعی هستند.

* بیشترین عوامل آتش سوزی چیست؟

تاکنون بیشترین علت بروز حادثه آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان یزد، عامل انسانی و سهل انگاری ناشی از روشن کردن آتش در طبیعت که ۹۰ درصد از آتش سوزی های مراتع رو شامل می‌شود، است. اما گرمای امسال بسیار شدید است و احتمال دارد که آتش سوزی در اثر شدت گرما افزایش یابد از این رو انجام اقدامات ترویجی در بین جوامع محلی و اجرای مانورها برای ایجاد هماهنگی بیشتر در کاهش میزان خسارت بسیار مؤثر است با این شرایط به نظر می‌رسد که حفاظت از عرصه‌های طبیعی نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و همیاران و حافظان منابع طبیعی با رسمیت یافتن، انگیزه و امنیت بیشتری برای همراهی پیدا می‌کنند تا کمترین آسیب در صورت بروز حوادث طبیعی و سهوی به استان وارد شود.

حال که عرضه های طبیعی استان روی خوش طبیعت را دیده و سرسبز شده اند انتظار می رود که با اقدامات پیشگیرانه از آتش گرفتن آنها با هر عامل انسانی یا غیرانسانی جلوگیری شود تا هم مراتع غنی تر شوند و هم حیات وحش شرایط بهتری برای تداوم حیات پیدا کنند.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha