۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
استخراج از مخازن پرفشار نفتی به کمک فناوری‌های نوین

استخراج از مخازن پرفشار نفتی به کمک فناوری‌های نوین

تحلیلگران از دستیابی به یک فناوری نو در زمینه برداشت از ذخایر نفتی غیرقابل دسترس خبر دادند.

به گزارش بازار، تحلیلگران اعلام کردند که تولیدکنندگان در زمینه تولید نفت به پیشرفتی دست یافته‌اند که می‌توانند با خیال راحت از مخازن با فشار بسیار بالا بهره‌برداری و تا ۵ میلیارد بشکه نفت خام را که تا پیش از این غیرقابل دسترس بود، وارد چرخه تولید کنند.

شرکت آمریکایی شورون روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین بار نفت را از یک میدان با فشار ۲۰ هزار پوند بر اینچ مربع پمپ کرده که یک‌سوم بیشتر از چاه‌های پیشین است.

در پروژه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری «انکر» (Anchor) از تجهیزات ویژه طراحی‌شده از سوی شرکت‌ «ان‌اووی» (NOV)، شرکت «دریل کوئیپ» (Dril-Quip)، سازنده تجهیزات حفاری و تولید در فراساحل و شناورهای حفاری شرکت «ترانس اوشن» (Transocean) استفاده شده است.

بروس نیمایر، رئیس بخش اکتشاف و تولید نفت قاره آمریکا شرکت شورون، دراین‌باره گفت: دومین شرکت بزرگ نفتی آمریکا برداشت نفت از نخستین چاه پروژه «انکر» را آغاز کرده، درحالی‌که دومین چاه پیش‌تر حفاری شده و در آستانه عملیاتی‌شدن است.

شرکت ترانس اوشن، مجری راهبری شناور «دیپ واتر هورایزن» (Deepwater Horizon) در چاه «ماکاندو» (Macondo)، متعلق به شرکت انگلیسی بی‌پی واقع در خلیج مکزیک بود که سال ۲۰۱۰ دچار حادثه نشت نفت شد.

اکنون هر دو شرکت در یافته‌های تازه در زمینه برداشت نفت از چاه‌های با فشار بالا، نقش دارند.

این شرکت آمریکایی امروز برای مقابله با فشارهای شدیدی که یک‌سوم بیشتر است از آنچه بی‌پی در چاه ماکوندو با آن روبه‌رو بود، از کشتی‌ها و تجهیزات حفاری تازه‌ای بهره می‌گیرد.

«مافون اوسرو»، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی وودمکنزی، که بر عملیات برداشت نفت در خلیج مکزیک تمرکز دارد، دراین‌باره گفت: صنعت نفت همه تلاش خود را برای برداشت ایمن نفت با استفاده از فناوری‌های نو به‌ کار گرفته است.

وی افزود: فناوری نو نوید آن را می‌دهد که پروژه «انکر» و طرح‌های مشابه به همت شرکت‌های بیکن آف‌شور انرژی (Beacon Offshore Energy) و بی‌پی درمجموع ۳۰۰ هزار بشکه ذخایر نفت غیرقابل دسترس را عملیاتی می‌کنند و ۲ میلیارد بشکه ذخایری را که تا پیش از این در دسترس نبوده‌اند، در دسترس تولیدکنندگان قرار خواهد داد.

اوسورو گفت: مخازن با فشار بالا محرک بزرگی برای رشد تولید در خلیج مکزیک خواهد بود.

سال ۲۰۱۹ خلیج مکزیک کمتر از رکورد ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ تولید کرده است و نفت اضافی می‌تواند به بازگشت منطقه به اوج تولید کمک کند.

بی‌پی هم به‌طور جداگانه امیدوار است با بهره‌گیری از فناوری خود در برداشت از مخازن با فشار بالا بتواند به ۱۰ میلیارد بشکه ذخایر اثبات‌شده دست یابد. نخستین مخزن با فشار بالا به نام «کاسکیدا» که در سال ۲۰۰۶ از سوی بی‌پی کشف شد، به‌دلیل نبود فناوری لازم برای برداشت از مخازن با فشار بالا، کنار گذاشته شد.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha