۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد
گزارش بازار؛

برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد

یاسوج- مسئله تامین برق، طی ۱۰ روز در کهگیلویه و بویراحمد تولید سیمان را کاهش و قیمتش را ۴۰ درصد افزایش داده و این امر سبب شده که نرخ دیگر مصالح ساختمانی نیز افزایش یابد.

صدیقه امیدی؛ بازار: کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در حوزه معادن از ظرفیتهای بالایی برخوردار بوده و بخشی از این ذخایر، در حوزه تولید سیمان ساخت دو کارخانه سیمان یاسوج و مارگون را رقم زده اما با این حال، قیمت این ماده حیاتی صنعت در روزهای اخیر افزایش رکوردشکن و بی سابقه ای را تجربه کرد.

بر اساس گزارش ها، مصرف‌کنندگان سیمان در ایران، ۶۰ درصد بخش مردمی، ۲۵ درصد پروژه‌های عمرانی و ۱۵ درصد ماده اولیه صنایع دیگر هستند.

عوامل مختلفی بر قیمت سیمان اثرگذار هستند که شامل بودجه عمرانی دولت، رشد جمعیت، رویدادهای غیرعادی همچون سیل و زلزله و رشد تولید در بخش مسکن و دستورالعمل‌ها و قوانین است که بر اساس آن‌ها رشد بخش مسکن و رشد جمعیت برای پنج سال آینده زیر یک درصد پیش‌بینی می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطبهای تامین سیمان کشور

در بخش معدن در حوزه تولید سیمان استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از قطبهای تامین سیمان کشور تبدیل شده و دو کارخانه مهم سیمان یاسوج و سیمان مارگون در استان در زیر بخش معدن، اقتصاد معدنی را توسعه داده است.

برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد

با افزایش ناگهانی بهای سیمان، مردم قادر به تامین سیمان مورد نیاز خود نبوده و برخی از ساخت و سازهای مسکن در بخش‌هایی تعطیل شده تا زمانی که قیمتها به حالت اول برگردد.

ناترازی برق سیمان را گران کرد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: علت گرانی سیمان، ناترازی برق بوده و مشکلات برق که سبب کاهش تولید در کارخانجات سیمان می‌شود، یک مشکل ملی است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: مجموعه برق استان زیر مجموعه خوزستان است و با ابلاغ دستورالعمل کاهش مصرف برق در کارخانه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی آنها ملزم به اجرای آن هستند

احسان عسکری افزود: مجموعه برق استان زیر مجموعه خوزستان است و با ابلاغ دستورالعمل کاهش مصرف برق در کارخانه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی آنها ملزم به اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه کشور در حوزه تولید برق عقب است و در فصل گرما، مشکل تأمین برق بر صنایع تاثیر می گذارد، گفت: میزان برق مصرفی در این کارخانه ۵۰ درصد کاهش یافته و ساعات کار کارخانه، ۱۲ شب تا ۱۰ صبح و در برخی روزها، ۲۲ شب تا ۱۰ صبح است.

برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد

عسکری اظهار داشت: در راستای رفع این مشکل و افزایش تولید، جلسه تخصصی با کارخانه‌های سیمان مارگون و یاسوج برگزار شد.

وی اظهار داشت: امیدواریم که با عملی‌ شدن این تصمیمات، میزان سهمیه تخصیصی به استان افزایش یابد.

عسکری با بیان اینکه باید در راستای تامین بر کارخانه سیمان استان از پنلهای خورشیدی استفاده کرد، گفت: در این راستای رفع ناترازی های انرژی و برای تولید ۲۰ مگاوات برق و انرژی پاک دو ایجاد شهرک پنل خورشیدی با مساحت ۱۷۰ هکتار در منطقه گردنگاه لوداب در دستور کار است و همچنین یک نیروگاه ۴۰ هکتاری نیز در دشت سقاوه اجرایی می شود.

با توجه به اینکه ۸۰ درصد تولید کارخانه سیمان مارگون به خارج از استان صادر می‌شود، کاهش فعالیت کارخانه سیمان، توازن عرضه و تقاضا را در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد به هم زده و افزایش قیمتها را به دنبال داشته است.

کارخانه سیمان یاسوج نیز با کاهش تولید و مشکلات تأمین انرژی روبرو است که این امر سبب افزایش قیمت و افزایش مشکلات مردم در حوزه تامین سیمان شده است.

برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد

در استان کهگیلویه و بویراحمد، مجتمع صنعتی تولید سیمان مارگون سالانه یک میلیون تن سیمان تولید می کند و کارخانه صنعتی و تولیدی سیمان یاسوج نیز تولید روزانه بالای ۸۰۰ تن داشته و در سال ۸۳ راه‌اندازی شده و ۹۷ درصد مواد اولیه این کارخانه از ظرفیت های معدنی موجود در بالادست کارخانه تامین می شود.

۵۰ درصد تولیدات کارخانه سیمان مارگون نیز به کشورهای عراق، کویت و شمال آفریقا صادر می‌شود و این کارخانه، بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد است.

یک مهندس عمران: هر کیسه سیمان در شهر یاسوج، ۷۰ تا ۸۵ تومان بود که در روزهای اخیر، ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار تومان به فروش رسید

یک مهندس عمران در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هر کیسه سیمان در شهر یاسوج، ۷۰ تا ۸۵ تومان بود که در روزهای اخیر، ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار تومان به فروش رسید.

زارع افزود: بیشتر پروژه‌های عمرانی در فصل تابستان اجرایی می‌شود، که افزایش قیمت سیمان سبب کاهش سرعت و گاه توقف پروژه ها می شود.

وی بیان داشت: افزایش قیمت سیمان قیمت تمام شده مسکن را بالا برده و در دراز مدت سبب افزایش قیمتها و فشار بر قشر مستاجر می شود.

برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد

زارع تصریح کرد: سیمان پرمصرف‌ترین ماده جهان پس از آب بوده و اکنون ۱۵۰ کشور در جهان سیمان تولید می کنند و تولید جهانی بیش از چهار هزار میلیون تن بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: نیاز روزانه سیمان استان کهگیویه و بویراحمد ۹ هزار تن است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: نیاز روزانه سیمان استان ۹ هزار تن بوده و سیمان مارگون یکی از گزینه‌های باکیفیت و متنوع در فروشگاه‌های سیمان است.

علی احمد زاده افزود: باید مشکل افزایش قیمت سیمان در استان در استان مرتفع شود چرا که به دنبال افزایش قیمت مشکلات دیگری ایجاد می شود که گاه به کم کاری در ساخت و سازها منجر می شود.

وی بیان داشت: اولین اولویت کارخانه‌های صنعتی هستند که در استان ما مهم‌ترین کارخانه موجود کارخانه های سیمان است.

برق پشت چشمی نازک کرد و سیمان در کهگیلویه و بویراحمد گران شد

با توجه به اینکه قیمت سیمان به طور مستقیم در قیمت تمام شده بسیاری از طرح‌ها اثر دارد و تغییرات و نوسانات آن بر بسیاری از صنایع تاثیر داشته و صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیر بنای اقتصادی هر کشور دارد.

ایران از بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در جهان بوده و به دلیل استانداردهای خوب کیفی در تولید این محصول، صادارت سیمان از کهگیلویه و بویراحمد همواره مورد توجه بوده و با ثبات قیمت و برگشت قیمت سیمان به قیمت پایه خود در ابتدای سال مشکلات مردم در این راستا مرتفع می شود و حال این مسله مطرح می شود که استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۱درصد روانابهای کشور آیا نیازمند سد برق آبی بزرگی نیست که وابستگی خود را به دیگر سدها برای تامین برق مرتفع کند؟

کد خبر: ۲۹۹٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha