۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
پیام خودروسازان چینی به غربی ها؛ در خودروسازی احتیاجی به شما نداریم!
گزارش اختصاصی بازار؛

پیام خودروسازان چینی به غربی ها؛ در خودروسازی احتیاجی به شما نداریم!

خودروسازان چینی با تسلط کامل به بازار کشورشان و زنجیره تامین قوی پیامی را به خودروسازان خارجی در کشورشان اعلام کردند؛ بازار خودرو چین دیگر به محصولات برندهای خارج روی خوش نشان نمی دهند.

علی میرزایی؛ بازار: کاهش نفوذ غول های خودروسازی اروپایی، آمریکایی و آسیای جنوب شرقی در مقابل موفقیت های روز افزون برندهای چینی، امری واضح است. این تغییر پویا، تحول و چشم انداز رقابتی در چین را نشان می دهد که به طور فزاینده به نفع خودروسازان این کشور نسبت به غول های خودروسازی جهان است. در حال حاضر خودروسازان بزرگ و قدیمی دنیا باید شکست در بازارهای جهانی در مقابل چینی ها را بپذیرند؛ چین با سوءاستفاده از دانش، فناوری و سرمایه گذاری غرب به سرعت تبدیل به غول خودروسازی شد.

غرب که چندین دهه از سود فراوان فروش خودروهای خود در بازار چین لذت می برد؛ اکنون باید بار و بندیل خود را ببندند و از چین خارج شود

کاهش تولید و فروش برندهای غربی

غرب که چندین دهه از سود فراوان فروش خودروهای خود در بازار چین لذت می برد؛ اکنون باید بار و بندیل خود را ببندند و از چین خارج شود. زیرا بازار خودرو چین استقبالی از آن ها نداشته و به محصولاتشان خوش آمد نمی گوید. از همین رو خودروسازان بزرگ خارجی مانند هوندا، نیسان، فولکس واگن، جنرال موتورز(GM) و تویوتا در حال کاهش فعالیت خود در چین هستند. به عنوان مثال؛ هوندا قصد دارد ظرفیت تولید خود را از ۱.۴۹ میلیون دستگاه به ۱.۲ میلیون دستگاه در سال کاهش دهد یا در موردی دیگر گروه خودروسازی نیسان کارخانه خود را در چانکشو تعطیل کرد. این خودروساز ژاپنی سال گذشته میلادی افت تیراژ تولید ۸۰۰ هزار دستگاهی را در چین تجربه کرد. این افت تولید درحالی ایجاد شد که توان اسمی تولید نیسان در چین سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است. در موردی دیگر می توان به گروه خودروسازی فولکس واگن اشاره کرد؛ این خودروساز آلمانی سال ۲۰۱۷ در چین ۴ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده بود، اما در سال میلادی جاری این تیراژ به ۲.۵ میلیون دستگاه کاهش یافته است. لازم به ذکر است که گروه خودروسازی فولکس واگن ظرفیت اسمی تولید ۵ میلیون خودرو در ۳۹ کارخانه خود در چین را دارد.

خودروسازان غربی در چین فقط با افت تولید مواجه نشدند، بلکه شکست های مالی را نیز در کشور نامبرده تجربه کردند؛ براین اساس شرکت خودروسازی فورد در سال ۲۰۲۰ زیان بیش از ۵ میلیارد دلار را در بازار چین ثبت و اعلام کرد. همچنین شرکت جنرال موتورز در یک سال با ضرر ۲۰۰ میلیون دلاری مواجه شده است، این نخستین بار است که خودروسازان آمریکایی در چین چنین زیان های مالی را تجربه می کنند. مایکل دوونو، تحلیلگر بازار خودرو چین اخیرا گفته است؛ شرکت GM به طور متوسط سالانه ۲ میلیارد دلار سود از فروش خودرو در چین دریافت می کرد، در حال حاضر این شرکت به شدت در حال از دست دادن سود و سهم بازار در چین است.

پس از دهه ها سودآوری، غول های بزرگ خودروسازی دنیا در حال از دست دادن سهم بازار خود نسبت به خودروسازان چینی هستند، از همین رو پیش بینی می شود فروش جنرال موتورز در چین از ۴.۱ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷ به ۱.۸ میلیون دستگاه در سال میلادی جاری کاهش یابد. تحلیل های بازار جاکی از آن است که فروش برندهای کیا و هیوندای از ۱.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ به ۲۲۰ هزار دستگاه در سال میلادی جاری افت پیدا کند. در این میان شرکت خودروسازی تویوتا که ۶ کارخانه تولید خودرو با ظرفیت اسمی سالانه ۲ میلیون دستگاه خودرو در چین دارد و ۴ کارخانه موتورسازی نیز موید تیراژ کرده است؛ سال میلادی گذشته فقط ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته است.

پیام خودروسازان چینی به غربی ها؛ در خودروسازی احتیاجی به شما نداریم!

پذیرش سریع خودروهای برقی توسط شهروندان چینی عامل اصلی موفقیت خودروسازان این کشور است

ظهور خودروسازان چینی

پذیرش سریع خودروهای برقی توسط شهروندان چینی عامل اصلی موفقیت خودروسازان این کشور است. سهم بازار خودروهای برقی چین از ۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به حدود ۵۰ درصد در سال میلادی جاری افزایش یافته است؛ بنابراین می توان گفت که برندهای چینی تسلط کامل به نیمی از بازار خودرو کشورشان دارند. نکته قابل توجه اینجاست که ۱۸ موتور از ۲۰ خودرو برقی پر فروش چین توسط خودروسازان این کشور تولید می شود. شرکت خودروسازی بی وای دی در سال ۲۰۱۷ فقط ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو در بازار کشورش فروخته بود، اما فروش این خودروساز در چین طی سال جاری به ۳.۶ میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. بنابراین بی وای دی برای نخستین بار طی ۳۸ سال گذشته از گروه فولکس واگن پیشی گرفته و پر فروش ترین برند خودرویی در چین شده است. خودروسازانی مانند بی وای دی وسایل نقلیه را ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزان تر از محصولات غربی عرضه می کنند.

چین به دلیل داشتن زنجیره تامین منحصر به فردی و حمایت ‌های دولتی دقیق و حساب شده، همراه با ویژگی های پیشرفته مستقل و دیجیتالی که به خودروهای برقی ساخته خود دادند، پیشتازی صنعت خودرو را از غربی ها ربوده است.

تغییرات استراتژیک خودروسازان جهانی

برخی از خودروسازان بزرگ دنیا برای تداوم حضور در بازار چین، اقدام به یادگیری و نوآوری از خودروسازان این کشور کردند؛ از همین رو اقدام به سرمایه گذاری در استارت آپ های چینی تولید کننده خودروهای برقی کردند. برای این مورد می توان شرکت استلانتیس را به عنوان شاهد مثال معرفی کرد، این گروه خودروسازی ۱.۷ میلیارد دلار در لیپ موتور سرمایه گذاری کرده است، گروه فولکس واگن نیز در استارت آپ ایکس پینگ سرمایه گذاری کرده است. هدف این استراتژی‌ ها بهره ‌برداری از کارآیی تولید چین جهت صادرات است. شرکت فولکس واگن به کارکنان خود اخیرا اعلام کرده است؛ وقت آن است که غرور خود را زیر پا گذاشته و بپذیریم که نمی توانیم در همه جنبه های خودرو بهترین باشیم.

مصرف کنندگان چینی خودروهای داخلی را به برند های خارجی ترجیح می دهند

ملی گرایی چینی ها و پویایی بازار

غرور ملی چینی به طور فزاینده ای بر ترجیحات مصرف کنندگان تأثیر گذاشته است و برندهای خودروی چینی، اولویت انتخاب مشتریان در این کشور شده است. زیرا مصرف کنندگان چینی خودروهای داخلی را به برند های خارجی ترجیح می دهند. مایکل دوون تحلیلگر بازار خودروی چین معتقد است؛ عمر چین به عنوان بازاری پرسود برای خودروسازان جهانی تمام شده و بسیاری از برندهای خارجی به طور بالقوه طی پنج سال آینده به دلیل رقابت شدید تولیدکنندگان داخلی از بازار چین کاملا خارج می شوند.

بازار خودرو چین به سرعت در حال تغییر است، برندهای داخلی این کشور به لطف مزیت های استراتژیک در تولید خودروهای برقی، کارآمدی هزیه و نوآوری های تکنولوژیکی تسلط کامل به بازار کشورشان پیدا کردند. این مهم پیامی روشن را به برندهای جهانی اعلام می کند؛ «چینی ها به تولیدکنندگان خارجی دیگر در بازار خودرو خودشان روی خوش نشان نمی دهند.»

متولیان و بازیگران صنعت خودرو کشور هنوز نمی دانند که از صنعت و بازار چه می خواهند، از سوی این ذینفعان از چینی ها چه انتظاری دارند؟

وضعیت صنعت خودرو ایران چگونه است؟

متولیان و بازیگران صنعت خودرو کشور هنوز نمی دانند که از صنعت و بازار چه می خواهند، از سوی این ذینفعان از چینی ها چه انتظاری دارند؟ متاسفانه در کشور تاکنون سند بالادستی یا استراتژی جهت ایجاد حمل و نقل کم آلاینده تدوین نشده است. بازیگران صنعت و بازار یا شاید مسئولین امیدوار هستند که واردات پراکنده از چین مشکل بازار را حل کند. از همین رو اعتماد به نفس صنعت خودرو کشور از گروه فولکس واگن بیشتر است و به دینامیک بازارهای جهانی فعلا اعتقادی ندارند.

کد خبر: ۲۹۹٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha