۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
آزمایش جدید قطار مگ‌لو چین با موفقیت انجام شد؛ حمل‌ونقل با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتردرساعت

آزمایش جدید قطار مگ‌لو چین با موفقیت انجام شد؛ حمل‌ونقل با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتردرساعت

در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن‌ماه)، شرکت علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) آزمایش فاز اول قطار سریع‌السیر مگ‌لِو (UHS) در هایپرلوپی با خلاء کم را انجام داد که در آن قطار T-Flight به سرعت ۶۲۳ کیلومتربرساعت رسید.

به گزارش بازار، آزمایش جدید قطار مگ‌لو ابررسانا T-Flight در یک خط لوله به طول ۲ کیلومتر با محیطی با خلاء کم انجام شد. این آزمایش نشان داد که حداکثر سرعت و ارتفاع تعلیق قطار با مقادیر تعیین‌شده مطابقت دارد. البته حداکثر سرعت و ارتفاع قطار اعلام نشده است؛ بااین‌حال تمام سیستم‌های مرتبط با خلاء در طول آزمایش به درستی کار کردند. به عبارتی، این آزمایش هماهنگی بین سیستم‌های مختلف در یک محیط کم خلاء و عملکرد کل سیستم را تأیید می‌کند.

آزمایش موفق قطار مگلو T-Flight چین

قطار مگلو چین

در حمل‌ونقل با لوله خلاء به لطف اتمسفر نزدیک به صفر و بدون مقاومت باد، قطار در هوا شناور می‌ماند و با سرعتی باورنکردنی توسط دافعه مغناطیسی حرکت می‌کند. هدف سیستم قطار مگلو T-Flight نیز اتصال کلان‌شهرهای چین از طریق یک راه‌آهن UHS است که می‌تواند مسافران را از شهرهایی مانند پکن به شانگهای در کمتر از یک ساعت‌ونیم برساند.

مسافت پکن تا شانگهای حدود ۱۱۰۰ کیلومتر است که با راه‌آهن پرسرعت فعلی، پیمودن آن ۴.۵ تا ۶.۵ ساعت طول می‌کشد. مسافرت با هواپیما نیز کمی بیش از دو ساعت زمان می‌برد. سریع‌ترین قطارهای سنتی ۱۲ ساعت یا بیشتر این مسافت را می‌پیمایند.

CASIC قصد دارد در فاز دوم، T-Flight را با حداکثر سرعت ۱۰۰۰ کیلومتربرساعت در یک مسیر ۶۰ کیلومتری آزمایش کند. این سرعت حدود ۱۶۱ کیلومتربرساعت سریع‌تر از هواپیمای مسافربری ایرباس A۳۲۰ است. در فاز سوم نیز هدف رسیدن به سرعت خارق‌العاده ۴۰۰۰ کیلومتربرساعت خواهد بود که شاید مدت زیادی تا رسیدن به آن باقی مانده باشد.

قطار مگلو چین

اگرچه این اهداف همگی در فاز آزمایشی هستند، اما قطارهای مگ‌لو بدون اصطکاک اکنون نیز در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. سری L۰ مگ‌لو ژاپن که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد، با سرعت ۶۰۲ کیلومتربرساعت رکورد سریع‌ترین قطار جهان را در اختیار دارد. چین نیز درحال‌حاضر دومین قطار سریع‌السیر را دارد که در سال ۲۰۲۱ ساخته شد و سرعت آن ۱.۶ کیلومتربرساعت کمتر از قطار ژاپنی است.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha