۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
تکلیف طلب ما را روشن نکنند، تولید نمی کنم| بازار کود ۹ استان بهم می ریزد| قطع مشکوک گاز لردگان
مدیرعامل پتروشیمی لردگان در گفتگو با بازار:

تکلیف طلب ما را روشن نکنند، تولید نمی کنم| بازار کود ۹ استان بهم می ریزد| قطع مشکوک گاز لردگان

محمودی مدیرعامل پتروشیمی لردگان گفت: مادامی که تکلیف طلب ۴ همتی ما از وزارت جهاد مشخص نشود خط تولید را راه اندازی نمی کنم. توقف تولید ناشی از قطعی گاز بازار کود کشاورزی ۹ استان را بر هم خواهد ریخت.

بازار، گروه آب و انرژی: «تا حالا سابقه نداشته که واحد تولید آن هم درست در آستانه تغییر دولت و شروع دولت جدید از مدار خارج شود. به نظر می رسد که فعالیت مجتمع های پتروشیمی وارد معادلات سیاسی شده است.» این بخشی از گفته های محسن محمودی مدیرعامل پتروشیمی لردگان در گفتگو با بازار است که چند روزی است که به دلیل قطعی گاز واحد تولیدش از مدار خارج شده است.

تعداد زیادی از مجتمع های پتروشیمی به شرکت گاز بدهکار هستند. سوال اینجاست که چرا فقط تولید را در این مجتمع تعطیل کرده و گاز آن را قطع کرده اید

او با اشاره به این نکته که تعداد زیادی از مجتمع های پتروشیمی به شرکت گاز بدهکار هستند، می گوید: لردگان زیر مجموعه پترول و هلدینگ خلیج فارس است. چرا فقط تولید را در این مجتمع تعطیل کرده و گاز آن را قطع کرده اید. خواسته ما از دولت جدید این است که ادعاهای ما بررسی شود، اگر گفته های ما به حق نبود دوباره گاز ما را قطع و خطوط تولید را متوقف کنند.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان در پاسخ به این سوال که شما درخواست خود را در کدام نهادها مطرح کردید، گفت: در همه جا این درخواست و انتقاد خود را حتی به اوجی وزیر نفت هم انتقال داده و از او خواهش کردیم که به این مساله ورود کند. اما متاسفانه نتیجه مطرح کردن خواسته ما با آقای اوجی، تعطیلی لردگان بود.

مبارزه با تحریم های داخلی هم زمان با تحریم های خارجی

محمودی ادامه داد: این مجتمع در شرایط سخت تحریم با فایناس های سنگین خارجی ساخته شده. حالا که زمان بهره برداری از این سرمایه گذاری رسیده دچار تحریم ها و ناملایمات داخلی هستیم. به نظر می رسد که هم زمان با تحریم های خارجی باید با قوانین داخلی هم مبارزه و مقابله کنیم.

او همچنین از قطعی گاز این مجتمع به دلیل بدهی به شرکت گاز خبر داد و گفت: پیش از قطعی های گاز با ۸۵ درصد ظرفیت در حال تولید بودیم، حتی در اردیبهشت امسال رکورد تولید ۸۰ هزار تن اوره را زدیم اما گویا برخی از این رکورد زنی ما ناراحت شدند.

مدیر عامل پتروشیمی لردگان با اشاره به این نکته که ناملایمات داخلی اجازه در مدار بودن را به ما نمی دهد، افزود: سال گذشته ۹۰ روز را به دلیل قطعی گاز از دست دادیم با این وجود توانستیم رکورد تولید را با ۷۰۰ هزار تن بشکنیم و نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد حدود ۲۵ درصدی را شاهد بودیم. اما شاهد هستیم که شاگر اول پتروشیمی را در ایران به جای تشویق، تنبیه می شود.

زور طلب ۴ همتی به بدهی ۳.۸ همتی نرسید

او همچنین در باره بدهی این مجتمع به شرکت گاز گفت: پتروشیمی لردگان چیزی حدود ۳.۸ همت به شرکت گاز بدهی دارد این در حالی است که طلب حسابرسی شده ما از وزارت جهاد حدود ۴ همت( ۳ همت حسابرسی شده و یک همت حسابرسی نشده) است. چطور می شود که دولت(وزارت جهاد) پول من ا نمی دهد اما وقتی که من تولیدکننده به دلیل بدحسابی خود دولت قادر به پرداخت پول گاز نمی شوم، خط تولیدم را متوقف می کنند.

تا زمانی که تکلیف طلب ما از وزارت جهاد مشخص نشود، خط تولید را راه اندازی نخواهم کرد. از آنجاییکه که لردگان تامین کود کشاورزی ۹ استان را بر عهده دارد، این مساله می تواند بازار کود را برهم بریزد. لازم به یادآوری است که لردگان ماهانه چیزی حدود ۲۰ هزار تن کود به این ۹ استان تزریق می کر

این فعال در صنعت پتروشیمی می گوید: تا زمانی که تکلیف طلب ما از وزارت جهاد مشخص نشود، ادامه روند تولید درست نبوده و سهامداران متضرر می شوند به همین دلیل خط تولید را راه اندازی نخواهم کرد. از آنجاییکه که لردگان تامین کود کشاورزی ۹ استان را بر عهده دارد، این مساله می تواند بازار کود را برهم بریزد.

به گفته او، لردگان ماهانه چیزی حدود ۲۰ هزار تن کود به این ۹ استان تزریق می کرد.

محمودی با بیان اینکه طلب لردگان از وزارت جهاد مربوط به سال های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ‌۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ است، اظهار داشت: آیا وارد معادلات سیاسی شده ایم که گاز یک مجتمع پتروشیمی را در یک استان کم برخوردار را قطع کرده و جوانان آن را بیکار می کنیم.؟

او ادامه داد: همانطور که اشاره کردم بخشی از معوقات لردگان مربوط به سال ۹۹ است. سوال من این است که آیا ارزش پول و طلب من حتی اگر امروز پرداخت شود، قابل مقایسه با ۴ سال پیش است.

مدیرعامل لردگان افزود: ما یک پتروشیمی نوپا هستیم، نمی توانیم هم پول گاز را بدهیم و هم طلب فایناس خود را پرداخت کنیم آن هم در شرایطی که دولت طلب ما را نمی دهد. به همین دلیل همه جا اعلام کردیم که خواهان تهاتر این طلب هستیم اما هیچ توجهی به خواسته ما نشده و چیزی حدود ۱۰ روز است که گاز ما قطع شده است.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha