۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان  ۲۰۲۴
هلیدنگ ING بررسی کرد؛

دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان ۲۰۲۴

هلدینگ بزرگ مالی ING در تازه ترین گزارش ماهانه خود، آخرین وضعیت آلومینیوم را مورد بررسی قرار داده و روند قیمت این فلز صنعتی تا پایان سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است.

بازار؛گروه بین الملل: بازار گروه فلزات پایه طی چند هفته اخیر با ریزش ارزش چشمگیری مواجه شده است. در میان این فلزات، حتی برخی از آنها مانند مس که دستکم طی سه ماهه نخست سال جاری از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار قیمت برخوردار شده بودند نیز طی سه ماهه دوم با ریزش محسوس ارزش مواجه شدند.

به طور طبیعی، بسیاری از هلدینگ های بزرگ بانکی و سرمایه گذاری جهان همچون گلدمن ساکس، یو بی اس و ... گزارش هایی ماهانه در خصوص آخرین وضعیت بازار و پیش بینی خود از روند قیمت آنها منتشر می کنند. هلدینگ بانکی ING نیز در تازه ترین گزارش ماهانه خود، آخرین وصعیت بازار فلزات اساسی را مورد بررسی قرار داده که با توجه به ریزش های سنگین آلومینیوم طی هفته های اخیر، این فلز در کانون توجه تحلیلگران ING قرار گرفته است.

در نخستین نمودار منتشر شده در گزارش ING، آخرین وضعیت بازدهی فلزات صنعتی ارائه شده که فلز قلع در بازه زمانی سالانه با ثبت ۱۷ درصد افزایش قیمت، بالاترین سود را داشته و فلز مس نیز با ۳ درصد سوددهی، در رده دوم قرار گرفته است. آلومینیوم نیز با ۵- درصد سود در رده چهارم قرار داشته و این در حالیست که به اعتقاد ING، بیشترین ضرر سرمایه گذاران در بخش سنگ آهن بوده که در بازه زمانی یاد شده ۲۵ درصد ریزش قیمت را در بازه زمانی سالانه متحمل شده است.

دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان  ۲۰۲۴

اما ING در بخش دیگری از گزارش خود تاکید کرده که به دلیل آمار نامطلوب اقتصادی چین، عمده فلزات صنعتی طی یک ماه گذشته، تمامی سودهای حال شده طی ماه های گذشته از سال جاری را از بین برده و به دارایی های غیربازده تبدیل شده اند. همین ریزش مداوم قیمت ها در بازار جهانی سبب شده تا علاقمندی سرمایه گذاران بزرگ به بازار فلزات صنعتی تا حد زیادی کاهش یابد که در نمودار زیر، می توانید میزان علاقمندی سرمایه گذاران به این فلزات را به تفکیک فلز مشاهده فرمایید.

دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان  ۲۰۲۴

هلدینگ ING در بخش تحلیل داده های مربوط به بازار فلزات معتقد است که این دلیل اصلی ریزش قیمت ها در بازار فلزات صنعتی، وضعیت نامطلوب اقتصاد چین، عدم کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و نهایتا وضعیت نامساعد اقتصاد جهانی است که بخشی از آن نیز به تنش های موجود در نظام بین الملل بازمیگردد. با اینحال، ING معتقد است که آمار مربوط به بخش مشاغل ماه جولای منجر به ایجادشوک روانی به اقتصاد این کشور شده که خطر قرار گرفتن در آستانه سقوط به رکودی عمیق در ایالات متحده می تواند فدرال رزرو را مجبور به اجرای سریعتر کاهش نرخ بهره بانکی نماید. با اینحال، وضعیت داده های مربوط به فعالیت کارخانه های چینی برای سومین ماه متوالی، ریزش میزان فعالیت آنها را نشان میدهد. دستکم در خصوص فلزات صنعتی باید گفت که آخرین وضعیت اقتصاد چین و میزان تولید و فعالیت کارخانه های صنعتی این کشور امری بسیار حیاتی بوده و بدیهی است که تا زمان عدم اصلاح رویه فعلی اقتصادی در چین، چشم انداز قیمت این فلزات نیز در بازارهای جهانی همچنان مثبت نخواهد بود. در نمودار زیر، میتوانید میزان فعالیت کارخانه های صنعتی را در آمریکا، چین و منطقه یورو با یکدیگر مقایسه کنید که البته همگی روندی کاهشی را طی هفت ماه نخست امسال تجربه کرده اند.

دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان  ۲۰۲۴

آخرین وضعیت بازار جهانی آلومینیوم

همانطور که گفته شد، آلومینیوم یکی از فلزات صنعتی است که طی ماه های گذشته سوددهی و عملکرد مناسبی برای سرمایه گذاران خود به همراه نداشته است. از سوی دیگر، آخرین داده های بورس فلزات لندن نشان می دهد که میزان موجودی آلومینیوم در انبارها به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۲۱ به این سو رسیده که با توجه به کاهش تقاضا برای در سطح جهانی، فشار فروش نیز در بازار اسپات افزایش یافته که همین امر نهایتا منجر به ادامه روند ریزشی برای آلومینیوم شده است. با اینحال، به اعتقاد ING، کاهش شدید سهم روسیه از بازار جهانی آلومینیوم به ویژه بورس لندن، همچنان به عنوان فاکتور مثبت برای بازار این فلز محسوب خواهد شد.

دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان  ۲۰۲۴

لازم به ذکر است، بورس فلزات لندن در پی تصویب تحریم های وضع شده برای صادرات فلزات روسیه، توزیع و فروش آلومینیوم این کشور را از ماه آوریل به حال تعلیق درآورده است. اما مشکل اینجاست که به واسطه شرایط نامساعد اقتصاد جهانی، همانطور که در نمودار بالا مشاهده می فرمایید، میزان ذخایر آلومینیوم بدون مشتری از ماه می به این سو، تا حد زیادی افزایش یافته که بخش عمده ای از این تولید و عرضه مازاد متعلق به چین بوده که از سال ۲۰۲۲ به این سو، همچنان روندی افزایش دارد. نمودار زیر، نشانگر میزان تولید آلومینیوم در چین بوده که افزایش حجم تولید در آن، به خوبی مشهود است.

دلیل ریزش قیمت آلومینیوم چیست؟|پیش بینی بازار آلومینیوم تا پایان  ۲۰۲۴

پیش بینی بهبود روند بازار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴

به رغم تمامی فاکتورهای منفی موجود در بازار، هلدینگ ING معتقد است که روند قیمت در سه ماهه چهارم سال جاری بهبود یافته و احتمال افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی وجود دارد. این هلدینگ معتقد است که کاهش شاخص دلار و کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا مهمترین فاکتورهای محرک بازار آلومینیوم بوده که می توانند کمک شایانی به افزایش قیمت این فلز صنعتی داشته باشند. به گفته ING، کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر تقریبا بدیهی است. لذا، پیش بینی این هلدینگ برای بازار آلومینیوم این است که قیمت هر تن از این فلز طی سه ماهه چهارم سال جاری، به بالای ۲۵۵۰ دلار خواهد رسید. با اینحال، ING تاکید کرده که حتی در صورت افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا، خطر کاهش تقاضا وجود داشته که در صورت تشدید وضعیت تقاضای فعلی، قیمت می تواند تا سطح ۲۴۶۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۴، روند اصلاحی را تجربه نماید.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha