۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۰
پارس خودرو چگونه باید به فروش برسد؟ | زر خودرو خطری برای جاده مخصوص
گزارش اختصاصی بازار؛

پارس خودرو چگونه باید به فروش برسد؟ | زر خودرو خطری برای جاده مخصوص

مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به بازار گفت: اگر هدف این باشد که پارس خودرو به ثمن بخس بفروش نرسد، دولت چهاردهم باید از بدهی ها و زیان انباشت چشم پوشی و فقط ارزش کارخانه را محاسبه کند.

امید محمدی؛ بازار: پس از تعطیلات خودروسازان خبرهای در خصوص واگذاری «پارس خودرو» در جاده مخصوص شنیده شد. از زمان اعلام این خبر، برخی از خودروسازان و قطعه سازان از آمادگی خود برای خرید پارس خودرو سخنانی گفتند، اما به جز شرکت کرمان موتور که اقدام به خرید سهام سایپا کرد، شرکتی پیش قدم نشد.

در این میان شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که «زر خودرو» به عنوان زیر مجموعه زر ماکارون در صف خرید پارس خودرو قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان نسبت به ورود صنایع غذایی و تملک پارس خودرو که در موقعیت جغرافیایی ایده آلی در جاده مخصوص قرار دارد، هشدار دادند. اما باید یادآور شد که پارس خودرو از سال ۱۳۷۵ قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، تاکنون دولت ها جدیت یا اقدامی عملی برای تحقق این موضوع انجام ندادند.

در شرایط فعلی فروش خودروسازانی که ارزش سهام آن ها پایین، فقدان حاشیه سود و گرفتار زیان انباشت ناشی از تولید هستند؛ اقدامی اشتباه است

ارزش گذاری پارس خودرو باید چگونه باشد؟

سعید مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به واگذاری پارس خودرو، به خبرنگار «بازار» گفت: در شرایط فعلی فروش خودروسازانی که ارزش سهام آن ها پایین، فقدان حاشیه سود و گرفتار زیان انباشت ناشی از تولید هستند؛ اقدامی اشتباه است. زیرا در ارزیابی خودروسازان قیمت ارزش سهام به شدت کاهش می یابد. ‌ اگر دولت بخواهد فروش پارس خودرو یا دو شرکت خودروساز دولتی دیگر را براساس نظر کارشناسان در مورد ارزش سهام انجام دهد، قطعا فروش آن ها به «ثمن بخس» خواهد بود.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در فروش پارس خودرو باید تجهیرات و ابنیه ان مورد توجه قرار گیرد، به این رسانه توضیح داد: اگر هدف این باشد که پارس خودرو به ثمن بخس بفروش نرسد، دولت باید از بدهی ها و زیان انباشت سومین خودروساز بزرگ کشور چشم پوشی کرده و فقط ارزش کارخانه و تجهیزات آن محاسبه شود. براساس قواعد تجارت اگر قرار به واگذاری مجموعه دولتی باشد، ابتدا آن بنگاه اقتصادی را باید به سود دهی مطلوب رساند، سپس با کاهش زیان و بدهی ها اقدام به فروش کرد. متاسفانه پارس خودرو در حال حاضر چند هزار میلیاردتومان زیان و بدهی دارد، این دو مولفه در کاهش ارزش گذاری سهام و کارخانه پارس خودرو اثر گذار است.

مدنی تصریح کرد: زیان انباشت و بدهی های پارس خودرو یا دو شرکت خودروساز بزرگ دیگر ناشی از نظام قیمت گذاری دستوری است. دولت چهاردهم می تواند جهت اینکه پارس خودرو با قیمت واقعی خود واگذار شود، قیمت کارشناسانی بدون احتساب زیان و غیره را اعلام و به خریدار تضمین آزادسازی قیمت را بدهد. در اینجا باید به وزیر صمت دولت چهاردهم یادآور شد که ارزش گذاری پارس خودرو نیازمند فردی خبره جهت کارشناسی است.

پارس خودرو چگونه باید به فروش برسد؟ | زر خودرو خطری برای جاده مخصوص

چند پارامتر در انتخاب خریدار باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد، نخست اینکه هر شخص یا گروهی که قصد خرید پارس خودرو را دارد، باید اهلیت داشته باشد

پارس خودرو چگونه باید واگذار شود؟

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه حدود سه دهه است وعده واگذاری پارس خودرو داده می شود، بیان کرد: دولت سیزدهم و احتمالا دولت چهاردهم توان واگذاری پارس خودرو را نخواهند داشت. چرا که زیان انباشت و قیمت گذاری دستوری گریبان دولت را گرفته و ارزش حقیقی سه خودروساز بزرگ کشور را سرکوب کرده است. زیان ها و بدهی های پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو با تصدی گری دولت به ضرر سهامداران تمام می شود. تا زمانی که این خودروسازان به ظرفیت ۹۰ درصدی تولید خود نرسند، دولت نباید واگذاری آن ها را دنبال کند.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه پارس خودرو باید به چه متقاضی واگذار شود، گفت: چند پارامتر در انتخاب خریدار باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد، نخست اینکه هر شخص یا گروهی که قصد خرید پارس خودرو را دارد، باید اهلیت داشته باشد. شاید فعالان صنایع دیگر قصد خریداری پارس خودرو را داشته باشند، در این صورت باید متعهد به انتخاب مدیرعاملی خبره برای این شرکت باشند. خودروسازی یک صنعت ساده نیست که هر شخصی توانایی مدیریت واحدهای تولیدی مانند سایر صنایع را داشته باشد، این صنعت بسیار پیچیده است. شرط دیگر انتخاب خریدار توسط دولت باید سرمایه کافی متقاضی باشد. وزیر صمت یا دولت آینده نباید به دریافت ۱۰ درصدی حجم کل ارزش پارس خودرو و تقسیط ارزش آن رضایت دهند. در کشور ثابت خصوصی سازی های نا موفق مسبوق به سابقه است؛ چرا که دولت پس از واگذاری حاضر به نظارت نمی شود. متاسفانه پارس خودرو نیز به سرنوشت سایر خودروسازان بخش خصوصی گرفتار می شود که مونتاژ خودرو را در پیش گرفتند. جهت اطلاع وزیر صمت دولت چهاردهم باید اشاره داشت که در گذشته مونتاژ خودرو مشروط بر ۴۰ درصد ساخت داخل بود. ‌

وی افزود: صنعت خودرو در حال حاضر به ۶۰ سال پیش که فعالیت خود را با مونتاژ آغا ز کرده بود، بازگشته است. در حال حاضر خودروسازی فقط روند مونتاژ را در پیش گرفته است.

ظرفیت تولید پارس خودرو سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است، البته ظرفیت خط رنگ این خودروساز سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه است

ظرفیت تولید پارس خودرو چقدر است؟

مدنی با بیان اینکه وزارت صمت دولت چهاردهم اگر توانست نباید به یکباره پارس خودرو را واگذار کند، اظهار داشت: دولت باید از متقاضی خرید پارس خودرو برنامه سالانه بگیرد، در پایان هر سال که برنامه محقق شده بود، ۱۰ درصد سهام واگذار شود. اینگونه می توان از تداوم خودروسازی در شرکت نامبرده مطمن شد. البته اجرای چنین سیاستی نیز نیازمند حضور وزیر صمت توانا در وزارتخانه متبوعش است.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار در خصوص ظرفیت تولید پارس خودرو، بیان کرد: ظرفیت تولید پارس خودرو سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است، البته ظرفیت خط رنگ این خودروساز سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه است. خریدار پارس خودرو در گام نخست باید خط رنگ این شرکت را توسعه دهد.

مدنی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر وضعیت خطوط تولید پارس خودرو، اظهار داشت: پارس خودرو در میان سایپا و ایران خودرو خط رباتیک جدیدتری برای محصولات رنو داشت. اگر از این خط تولید چشم پوشی کنیم، وضعیت تجهیرات این خودروساز مشابه ایران خودرو و سایپا است.

پارس خودرو چگونه باید به فروش برسد؟ | زر خودرو خطری برای جاده مخصوص

فعالان صنعت خودرو معتقد هستند اگر شرکت های مانند زر خودرو مالک پارس خودرو شوند، موفقیت این شرکت در خودروسازی تعلیق به محال است و شاید خطری برای جاده مخصوص باشد

پارس خودرو اولین خودروساز کشور

پارس خودرو پیش انقلاب اسلامی با نام GM ایران شناخته می شد، این خودروساز اولین شرکت مونتاژ خودرو کشور است که در سال ۱۳۳۸ توسط جعفر اخوان تاسیس شد. این شرکت تا ابتدای دهه ۷۰ خورشیدی اقدام به مونتاژ محصولات GM در کشور می کرد، در دهه ۸۰ خورشیدی پارس خودرو محصولات خوش نام نیسان مانند ماکسیما و قشقایی را مونتاژ کرد و سال ها نماینده رسمی این برند ژاپنی در کشور بود.

پارس خودرو سال ها به عنوان قطب سوم خودروسازی شناخته می شد، وزارت صمت دولت چهاردهم با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی فعال در صنعت خودرو باید مجدد شرایط بازگشت پارس خودرو به قطب سوم خودروسازی را فراهم کند. بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند اگر شرکت های مانند زر خودرو مالک پارس خودرو شوند، موفقیت این شرکت در خودروسازی تعلیق به محال است و شاید خطری برای جاده مخصوص باشد.

شاید زمان آن رسیده باشد که قطعه سازان با ائتلاف اقوام به خرید پارس خودرو برای نجات صنعت خودرو کنند.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha