۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
معمای وزیر نفتِ دولت پزشکیان| چالش گزینه‌های کوتاه‌قد و غیرنفتی چیست؟

معمای وزیر نفتِ دولت پزشکیان| چالش گزینه‌های کوتاه‌قد و غیرنفتی چیست؟

یکشنبه هفته آینده در حالی لیست وزرای مسعود پزشکیان به مجلس ارائه می‌شود که روز گذشته نام غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت برای سکانداری این وزارتخانه بر سر زبان‌ها افتاد.

به گزارش بازار، این انتخاب در شرایطی‌ست که گزینه‌های کمیته نفت، هر یک به دلایلی، فاقد صلاحیت کافی برای اداره صنعت نفت به عنوان پیشران اقتصادی کشورند.

وجود پیچیدگی‌های زیاد و شرایط سخت تحریمی، طبیعتا برای انتخاب وزیر نفت جایی برای آزمون و خطا باقی نمی‌گذارد و نمی‌توان با مدیران غیرنفتی مانند اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری ۴ سال معطل دوره کارآموزی جهت آشنایی کامل آنها با صنعت نفت شد.

البته استعلام منفی نهادهای نظارتی نیز در حذف این مدیران اثرگذار بود و یا حتی برای سایر گزینه‌ها، چالش‌های امنیتی مثل تابعیت نیز مطرح شده.

مابقی افراد مانند عماد حسینی و محمود امین‌نژاد نیز ضمن احترام به سابقه نفتی‌شان اما وزن کافی برای پوشیدن ناگهانی ردای وزیر نفت را ندارند، چرا که با دو دوره حضور در مجلس یا یک معاونت و یا اداره یک واحد پتروشیمی، دانش و تجربه لازم برای حل بزرگترین بحران‌ها و تحمل یک‌تنه بار رشد اقتصادی کشور ممکن نیست.

صنعت نفت نه با مدیران کوتاه‌قامت قابل مدیریت است و نه مدیران غیرنفتی؛ بدیهی است که وزیر پیشنهادی باید هم نفت را کامل بشناسد و هم در بدنه نفت اجماع‌ساز باشد؛

و همچنین در هماهنگی با تیم رئیس‌جمهور باشد، چرا که باز کردن بسیاری از گره‌های نفت از جمله ناترازی انرژی، مسائلی فراوزارتخانه‌ایست.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha