۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
آب مهمترین مانع فرآوری معدنی | می‌خواهیم اما نمی‌توانیم!  
گزارش بازار؛

آب مهمترین مانع فرآوری معدنی | می‌خواهیم اما نمی‌توانیم!  

سمنان- فعالان معدنی در استان سمنان بر این عقیده هستند که کم آبی بزرگترین مانع پیش روی فراوری محصولات معدنی در استان سمنان است لذا مجبور به فروش محصولات شان به صورت خام هستند.

بازار، گروه استان‌ها: تعداد معادن استان سمنان در سال ۸۵ حدود ۳۰۰ معدن دارای مجوز بود اما در ابتدای سال ۱۴۰۳ این تعداد به ۶۴۰ معدن دارای مجوز رسیده که نشان می دهد معادن این استان بیش از دو برابر رشد کرده اند پس در راستای رشد کمی دست کم معادن استان توسعه خوبی پیدا کرده است.

اما به لحاظ رشد کیفی چطور؟ چرا از سال ۸۵ و حتی قبل از آن تاکنون مسئولان این استان از ضرورت دوری از خام فروشی محصولات معدنی صحبت می کنند و هیچ وقت هم این توصیه ها و باید نباید ها تمام نمی شود؟ مگر حجم خام فروشی محصولات معدنی در استان سمنان چقدر است؟

۸ واحد فراوری راه اندازی می شود

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه هم اکنون ۱۴ واحد فراوری صنایع معدنی در استان فعال است، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم کل واحد های فرآوری معدنی موجود در استان سه الی چهار مورد بود که در طول دولت شهید رئیسی این واحد ها توسعه فراوانی پیدا کرد.

استاندار سمنان: تاکید ما از ابتدا بر توسعه واحد های فرآوری در بخش های معدنی و دوری از خام فروشی با هدف ارتقای بهره وری معادن بود

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه تاکید ما از ابتدا بر توسعه واحد های فرآوری در بخش های معدنی و دوری از خام فروشی با هدف ارتقای بهره وری معادن بود، تاکید کرد: برای توسعه اقتصادی می بایست از خام فروشی دوری کرد.

وی با بیان اینکه هشت واحد دیگر فراوری معدنی در استان سمنان راه اندازی می شود، تاکید کرد: ما در استان معادن فلزی و مصالح خوبی داریم که فراوری آنها می تواند ارزش افزوده و اشتغال خوبی را در استان سمنان ایجاد کند.

آب مهمترین مانع فرآوری معدنی | می‌خواهیم اما نمی‌توانیم!  

آب نیست

۶۴۰ معدن و ۱۴ واحد فرآوری این امر نشان می دهد که وضعیت فراوری معادن در استان سمنان اصلا جالب نیست تازه به گفته مسئولان ۱۰ واحد فرآوری نیز در همین سه سال اخیر در استان سمنان پدید آمده و این یعنی تا قبل از دولت سیزدهم استان سمنان ۶۰۰ معدن و سه واحد فراوری معدنی داشته است به ازای هر ۲۰۰ معدن یکی؛

اما عامل اصلی عدم حرکت معادن به سمت فراوری چیست؟ یک کارشناس معدن با بیان اینکه آب بزرگترین مانع ورود معادن به مقوله فراوری است، گفت: معدن کاری در کشورمان دارای محدودیت هایی است که در زمره آنها می توان به ملاحظات البته بحق محیط زیستی اشاره کرد اما در استان سمنان مشکلات دوبرابر است چرا که این استان آب هم ندارد!

کارشناس معادن: مانع فرآوری معدنی در استان سمنان نبود آب، مشتری و فناوری است

مهران محمدی با بیان اینکه غیر ممکن است که شما بدون آب بتوانید یک محصول معدنی را فراوری کنید در نتیجه تمرکز بیشتر معادن فقط در فروش فله ای یا اصطلاحاً خام محصولات شان است، ابراز داشت: فراوری در استان سمنان به دلیل هزینه بالای تامین آب به صرفه نیست و برعکس جواب می دهد.

فناوری هم نداریم!

این کارشناس معدن با بیان اینکه دومین مانع فرآوری معدنی در استان سمنان نبود فناوری است، گفت: دستگاه ها و فناوری روز فراوری محصولات معدنی بسیار گران بوده و با تلاطم های دلاری امکان خرید دستگاه ها در صورتی که تحریم ها هم اجازه بدهد، وجود نخواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومان و حدود های آن بود برای ماشین آلات فراوری مثلا سلستین می بایست میلیارد تومانی هزینه می کردید حالا که دلار ۶۰ هزار تومان است که اصلا نمی توان ارزش این ماشین آلات را با ماشین حساب حتی جمع زد، تاکید کرد: اگر معدنی بتواند این هزینه را هم کند به دلیل تحریم ها دردسرهای بزرگی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نکته سوم این است که ما محصولات معدنی را برای چه اصلا فراوری کنیم؟ چه کسی آن را می خرد؟ امکان صادرات محدود است و در نتیجه مشتری چندانی هم ندارد، تاکید کرد: همه اینها سبب شده تا فراوری در استان سمنان فایده خاصی نداشته باشد و معادن هم سراغ آن نمی روند.

آب مهمترین مانع فرآوری معدنی | می‌خواهیم اما نمی‌توانیم!  

کم آبی مانع بزرگ

معاون امور معادن اداره کل صمت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، کم آبی را مهمترین مانع فرآوری معادن در استان می داند و می گوید: برای مثال خام‌فروشی سلستین به دلیل کمبود آب در استان رقم می خورد در صورتی که این ماده معدنی با فراوری می تواند ارزش چندین برابری داشته باشد.

علی اکبر علیخانی با بیان اینکه فراوری نیازمند آب بسیار است، تاکید کرد: ما در زمینه تامین زیرساخت هایی مانند آب دچار ضعف هایی در استان هستیم و این چالش ها به یکی از موانع فراوری معادن مثلاً محصول سلستین که مثال زده شد، بدل شده است در نتیجه بدون تامین زیرساخت هایی مانند آب امکان فراوری محصولات معدنی در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سمنان بزرگترین تولید کننده سلستین کشور است اما بخشی از این محصول حتی به صورت خام صادر می شود و ما در سطح کشور هم بر آن فراوری صورت نمی دهیم، افزود: اکثر مواد معدنی در داخل استان حداقل یک مرحله فراوری می شوند که معروف ترین آنها می تواند تهیه کک از زغالسنگ باشد.

۱۴ واحد فرآوری داریم

معاون معادن اداره کل صمت استان سمنان با بیان اینکه ۱۴ واحد فراوری معدنی در استان فعالیت دارد، تاکید کرد: مس کاتدی، کنستانتره آهن و فولاد و ... در زمره این کارخانه ها هستند که کار فراوری محصولات معدنی را صورت می دهند.

معاون معدنی صمت استان سمنان: هم اکنون کرمیت، مس، گچ و نمک، زغالسنگ و ... در استان سمنان فراوری می شود

علیخانی با بیان اینکه استان سمنان به لحاظ معادن گچ، نمک، سلستین و زئولیت رتبه اول کشور را دارد و لذا جای فراوری معدنی در این استان خالی است، تاکید کرد: به لحاظ معادن کرومیت و زغال سنگ نیز استان سمنان رتبه دوم کشور را دارد و حیف است که این محصولات فراوری نشود.

وی با بیان اینکه هم اکنون کرمیت، مس، گچ و نمک، زغالسنگ و ... در استان سمنان فراوری می شود اما تعداد واحد های فراوری کم است، افزود: در صورت تامین زیرساخت های مورد نیاز به خصوص مقوله آب می توانیم بیشتر شاهد ورود معادن به فراوری باشیم.

خارجی ها را وارد کنیم!

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه فرآوری در معادن استان سمنان به دلیل هزینه بالا و تلاطم های اقتصادی، فقدان فناوری و همچنین کمبود آب به صرفه نیست، گفت: بسیاری از معادن استان تلاش می کنند که محصولات شان را خام فروشی کنند چرا که هزینه فرآوری را ندارند.

سید محسن موسوی با بیان اینکه ما معادن خوبی برای فراوری داریم، تاکید کرد: باید بستر ورود خارجی ها به کشور مهیا شود تا با خودشان فناوری و علم فراوری را بیاورند و از سوی دیگر مسئولان ما تلاش کنند که واحد های فراوری را در استان های پرآب تر کشورمان راه اندازی کنند زیرا اصلا ورود چنین صنایع آب بری به استان خشک سمنان عقلانی نیست.

وی با بیان اینکه تامین آب در استان سمنان دشوار است، افزود: ورود استان سمنان به جذب سرمایه گذار با روش های نوینی که کمترین میزان آب را می خواهد از دیگر مسائلی است که می توان در دستور کار قرار داد و در این زمینه هم باید از ظرفیت خارجی ها بهره مند شد.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha