۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
افت فروش خودروسازان بزرگ طی چهار ماه گذشته| عرضه همچنان از تقاضا کمتر است

افت فروش خودروسازان بزرگ طی چهار ماه گذشته| عرضه همچنان از تقاضا کمتر است

افت فروش خودروسازان بزرگ نظیر ایران‌خودرو و سایپا نیز باعث شده است تا روند نامطلوب رکود تورمی بازار خودرو ادامه دار باشد.

به گزارش بازار، بازار خودرو ایران از سال ۱۳۹۸ و زمان بازگشت مجدد تحریم‌های بین‌المللی، در شرایط نامتوازن قرار گرفته است. عرضه خودرو با تقاضا فاصله زیادی دارد که حاصل آن حباب بزرگ قیمت خودرو در بازار است. افت فروش خودروسازان بزرگ نظیر ایران‌خودرو و سایپا نیز باعث می‌شود تا این روند همچنان ادامه داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به آمار عرضه خودرو و فروش خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سامانه کدال پرداخته است. کل فروش این شرکت‌ها در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ معادل ۲۸۹ هزار و ۶۱۹ دستگاه بوده است. به عبارتی خودروسازان بزرگ کشور به طور میانگین ماهانه حدود ۷۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده‌اند. با برون‌یابی این رقم، به عرضه ۸۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال می‌رسیم، حال آن‌که بازار خودرو ایران سالانه به ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو جدید نیاز دارد!

جزئیاتی از تولید و فروش خودروسازان در چهارماهه نخست ۱۴۰۳

خودروسازان بزرگ حتی در مقایسه با سال ۱۴۰۲ نیز رکورد ضعیف‌تری را ثبت‌ کرده‌اند. سه خودروساز بزرگ ایرانی در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲ موفق شده بودند تا ۳۳۶ هزار و ۴۵۶ دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند. بنابراین افت فروش خودروسازان بزرگ طی چهارماهه نخست سال ۱۴۰۳ معادل ۴۷ هزار دستگاه یا ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

علاوه بر تولید، خودروسازان بزرگ در زمینه فروش خودرو نیز کاملا موفق نبوده‌اند. مجموع تولید خودروهای سواری ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در چهارماهه نخست ۱۴۰۳ به رقم ۲۹۰ هزار و ۲۲۹ دستگاه رسیده است. با این حال این سه شرکت کمتر از ۲۹۰ هزار دستگاه فروخته‌اند.

بیشترین سهم کاهش فروش در این بین متعلق به ایران‌خودرو است. این شرکت طی چهارماه نخست سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۶۱ هزار و ۵۶۸ دستگاه خودرو تولید کرده است اما از این میان تنها ۱۵۵ هزار دستگاه خودرو فروخته شده‌اند. فروش ایران‌خودرو نسبت به مدت مشابه یعنی چهارماهه نخست ۱۴۰۲، ۲۳ هزار دستگاه کمتر بوده است.

فروش دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا در همین مدت، بیشتر از میزان تولید این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد این رقم به دلیل تکمیل خودروهای ناقص متعلق به سال گذشته باشد. با این حال پارس خودرو حدود دو هزار دستگاه خودرو تولید شده و فروخته نشده در پایان تیرماه ۱۴۰۳ داشته است. البته آمار فروش سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال، همانند ایران‌خودرو افت داشته‌اند.

کد خبر: ۲۹۸٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha