۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
فضای هیجانی سیگنال خروج برای سهامداران حرفه ای نیست

فضای هیجانی سیگنال خروج برای سهامداران حرفه ای نیست

آقابزرگی گفت: بازار سرمایه پیش‌بینی‌ناپذیر است. بنابراین فضای هیجانی تنها سیگنال خروج برای سهامداران غیرحرفه‌ای است. چراکه حرفه ای ها ارزندگی را ملاک معامله قرار می دهند نه ریسک‌های خارج از بورس.

بازار؛ گروه بورس: سرمایه در روزهای اخیر نسبت به اخبار و هیجان‌های موجود در منطقه واکنش هیجانی نشان داد. در حالی که دو خبر مثبت به بازار داده شد. نخست اینکه نرخ ارز پتروشیمی ها دیگر با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان نخواهد بود، بلکه بر مبنای قیمت مرکز مبادله خریداری خواهد شد. دوم اینکه نرخ ارز نیما در حال افزایش قیمت تدریجی است. این روند باعث می شود که در صورتی که تنش های سیاسی افت کند و قیمت ارز بار دیگر به زیر ۶۰ هزار تومان برسد تقاضا برای نمادهای صادراتی بورس افزایش یابد. چراکه روند کنونی حکایت از این دارد که ارز نیمایی به ۵۰ هزار تومان نیز خواهد رسید. در نتیجه فاصله ارز نیما و بازار آزاد به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

وضعیت بازار سرمایه در واکنش به ریسک های سیاسی نباید شدید باشد، چراکه اثری موقتی دارند. در همه‌جای دنیا وقتی دورنما و فضای مرتبط با سرمایه‌گذاری با ابهام همراه می‌شود فعالان اقتصاد به سمتی حرکت می‌کنند که ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. اما این به معنای فروش دارایی های ارزمنده نیست. هم اکنون برخی نمادها در محدوده ارزندگی قرار دارند. به همین دلیل فروش در صف فروش به معنای خودکشی از ترس مرگ است.

اُفت اخیر در بازار سرمایه کشور ما ساختار اقتصادی ندارد. پس برخی سرمایه‌گذاران در چنین زمان‌هایی باید خونسردی خود را حفظ کنند و روی ارزندگی سهام خود حساب کنند. آنهایی که با خروج فوری سرمایه‌های خود فصد دارند از زیان جلوگیری کنند عمدتا سرمایه‌گذارانی هستند که نگاه‌شان به بازار بورس کوتاه‌مدت است

در بروز وقایع سیاسی مشابه اتفاقات این روزهای خاورمیانه افراد سعی می‌کنند منابع مالی خود را به سرمایه‌هایی همچون طلا و مسکن و ارز تبدیل کنند تا ارزش آن حفظ شود. این در حالی است که اُفت اخیر در بازار سرمایه کشور ما ساختار اقتصادی ندارد. پس برخی سرمایه‌گذاران در چنین زمان‌هایی باید خونسردی خود را حفظ کنند و روی ارزندگی سهام خود حساب کنند. آنهایی که با خروج فوری سرمایه‌های خود فصد دارند از زیان جلوگیری کنند عمدتا سرمایه‌گذارانی هستند که نگاه‌شان به بازار بورس کوتاه‌مدت است. هرچند همین ها نیز باید در قیمت های بالاتر دوباره وارد بازار شوند.

نگاه بلندمدت به بورس عمدتا ریسک ندارد. اتفاقات سیاسی اخیر باعث شد اکثر کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز تحت تأثیر قرار بگیرند، این همان نشانه ای است که می گوید ریزش‌ در بورس موقتی است.

افزایش اعداد خروج پول حقیقی از بورس

آمار منتشرشده از معاملات خرد که هر روز عددی کمتر از روز قبل را نشان می‌دهد، هرچند اعداد خروج پول حقیقی از بورس که هر روز بیشتر از گذشته نشان از خروج پول حقیقی دارد، مؤید این موضوع است که بازار معاملاتی هیجانی دارد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار تحت تاثیر فضای روانی معاملات منفی دارد، به همین دلیل محدود کردن دامنه معاملات نیز نباید اتفاق می افتد. چراکه هر نوع ایجاد محدودیت در بازار علاوه بر اینکه نقدشوندگی آن را کاهش می دهد، شفافیت آن افزایش می دهد. به عبارت دیگر این مقررات به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری منجر می شود. در نتیجه شرایط را برای فرار پول به بازارهای هم عرض را مهیا می‌کند.

فرزین آقابزرگی معتقد است که فضای هیجانی تنها سیگنال خروج را برای سهامداران غیرحرفه‌ای صادر می‌کند. به همین دلیل در ارزیابی اولیه این امر برای بازار سرمایه و هیچ بورسی در جهان مطلوب نیست

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه پیش‌بینی‌ناپذیر است، گفت: فضای هیجانی تنها سیگنال خروج را برای سهامداران غیرحرفه‌ای صادر می‌کند. به همین دلیل در ارزیابی اولیه این امر برای بازار سرمایه و هیچ بورسی در جهان مطلوب نیست.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره اینکه برخی سهام را در زمان التهابات و اتفاقات خارج از بازار می خرند، گفت: شاخص کل سال ۹۶ با تمام اتفاقات سیاسی از سطح ۷۰ هزار واحدی رشد خود را آغاز کرد و بعد به بیش از ۲ میلیون واحد رسید. این نشان می‌دهد رویدادهای سیاسی خارج از بازار، موقتی و گذرا هستند و نمی‌توانند مسیر اصلی بازار را تغییر دهند.

آقابزرگی تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازار مسکن، سکه و ارز همیشه بیشتر است. همان‌طور که سابقه حکایت از سوددهی بیشتر بورس از طلا و مسکن و ... است. اینبار نیز این عدم پیشرفت به نسبت سایر بازارها در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی مناسب‌تری پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha