۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
ریسک در بازار ناپایدار منطقی نیست
گزارش از وضعیت بازارهای مالی؛

ریسک در بازار ناپایدار منطقی نیست

همانطور که نمی توان معادلات سیاسی را پیش بینی کرد روند معاملات بازارهای مالی نیز قابل پیش بینی نیست. از این رو هرگونه ورود به بازار پرریسک منطقی نیست.

بازار؛ گروه بورس: پس از اینکه حمله ایران به اسرائیل قطعی شد هیجان در بازار طلا و دلار کمی افزایش یافت. اما کارشناسان معتقدند که همانطور که نمی توان معادلات سیاسی را پیش بینی کرد روند معاملات بازارهای مالی نیز قابل پیش بینی نیست. از این رو هرگونه ورود به بازار پرریسک منطقی نیست.
در حال حاضر پاسخ ایران به اسرائیل قطعی شده و بسیاری تصور می کنند که بازار ارز و طلا بهم می ریزد. اما اینگونه نیست. همانطور که پس از عملیات ایران در وعده صادق با کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، بازار دوباره آرامش خود را بازیابی کرد. هرچند پیش بینی دقیق نتیجه تنش های سیاسی منطقه ممکن نیست. با این حال معامله‌گران اسکناس‌های خارجی هم می دانند ریسک خرید بالاست، زیرا به طور قطع در روزهای انتهایی هفته جاری یا هفته آینده روند بازار به طور کامل تغییر می کند. چراکه با در نظر گرفتن تحولات نظامی منطقه نرخ‌دهی در سطوح قیمتی به صورت هیجانی بالاتر رفته و موجب شکل‌گیری یک روند افزایشی موقتی شده است.

هر اتفاقی که در ایران به صورت هیجانی بیفتد و باعث کاهش یا افزایش نرخ ارز شود، با ثبات نیست. از طرف دیگر هیچکس هم نمی تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی در بازار خواهد افتاد. از این رو بهترین کار این است که ریسک نکرد

در راستای روند مذکور قیمت دلار در بازار تهران سطوح قیمتی کانال ۶۲ هزار تومانی را مشاهده کرده، اما کانال ۶۲ را می‌توان سقف قیمت دلار معرفی کرد. چرا که پس از برخورد نرخ با این سقف، روند بازار معکوس و وارد فاز کاهشی شد. تحلیلگران معتقدند که با توجه به سیگنال‌های منتشر شده از سوی مقامات مسئول امکان افت قیمت‌های بیشتر نیز وجود دارد.

تقاضای اخیر برای طلا نیز تحت تاثیر هیجانات است
یکی از عواملی که می تواند به خریداران ارز در بازار کمک کند سیگنال مقامات مسئول است. برای نمونه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی چند وقت پیش در اظهار نظری درباره ارزی گفته است «هرکسی هر نیازی دارد ما ارز آن را تامین می‌کنیم. نیازی نیست با نرخ دیگری این نیازها تامین شود. نباید نرخ غیررسمی را مبنای قیمت کالاها و خدمات قرار دهیم. هیچ‌کس با نرخ غیررسمی ارز ۶۰ هزار تومانی کالا وارد نمی‌کند. تلاطم بازار غیررسمی ارز ناشی از وضعیت منطقه است و به زودی کاهش پیدا می‌کند.»

پیش بینی می شود که فعلا نوسان جدی در معاملات ارز وجود نداشته باشد. درباره بازار طلا نیز تقریبا همین شرایط حاکم است. چراکه انس طلا به یک مقاومت مهم برخورده است. به همین دلیل براین اساس به زودی قیمت سکه تمام به مرز ۴۰ هزار تومان و حتی ۳۸ هزار تومان میل پیدا خواهد کرد

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز گفت: هر اتفاقی که در ایران به صورت هیجانی بیفتد و باعث کاهش یا افزایش نرخ ارز شود، با ثبات نیست. از طرف دیگر هیچکس هم نمی تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی در بازار خواهد افتاد. از این رو بهترین کار این است که ریسک نکرد. دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند. این ارزش ذاتی دلار متاثر از فاکتور نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم است.

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به اینکه افزایش حجم نقدینگی روندی نزولی دارد و رشد اقتصادی هم به گفته بانک جهانی حدود ۵ درصد است. به همین دلیل پیش بینی می شود که فعلا نوسان جدی در معاملات ارز وجود نداشته باشد. درباره بازار طلا نیز تقریبا همین شرایط حاکم است. چراکه انس طلا به یک مقاومت مهم برخورده است.

به همین دلیل در بازار جهانی تغییر چندانی شاهد نخواهیم بود. از طرف دیگر بخشی از قیمت طلا که متاثر از بازار دلار است نیز فعلا در سکون باقی میماند. بنابرایی تقاضای اخیر برای طلا نیز تحت تاثیر هیجانات است. براین اساس به زودی قیمت سکه تمام به مرز ۴۰ هزار تومان و حتی ۳۸ هزار تومان میل پیدا خواهد کرد. بنابراین باید توجه داشت که همانطور که نمی توان معادلات سیاسی را پیش بینی کرد روند معاملات بازارهای مالی نیز قابل پیش بینی نیست. از این رو هرگونه ورود به بازار پرریسک منطقی نیست. در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران آینده بازار هستند. ازاین‌رو در حال نقدکردن سرمایه خود در بورس هستند تا وارد بازارهای امن همچون طلا شوند. اما به‌طور قطع نمی‌توان تضمین کرد که بازار طلا در یک روندی صعودی قرار می گیرد.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha