۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
افزایش مصرف برق جنوب کرمان به اندازه یک نیروگاه| گرمای شدید تابستان و چالش های برقی
بازار گزارش می دهد؛

افزایش مصرف برق جنوب کرمان به اندازه یک نیروگاه| گرمای شدید تابستان و چالش های برقی

کرمان- در حالی جنوب کرمان این روزها با گرمای شدیدی را تجربه می کند که با افزایش مصرف برق چالش هایی در این حوزه برای مردم ایجاد شده است.

بازار؛ گروه استان ها: طبق روال سال های گذشته با شروع فصل گرما و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی ناترازی و کمبود برق در بخش های مختلف کشور بیشتر از همیشه خودنمایی می کند. بر این اساس این روزها و با شدت گرفتن گرما شاهد مشکلاتی در بخش های خانگی، صنعت و کشاورزی هستیم. این در حالیست که گرمای تابستان ۱۴۰۳ هم گویی پایانی ندارد و هواشناسی از تداوم گرما در استان کرمان خبر داده است.

در بخش خانگی استان کرمان شاهد قطعی چند ساعته گاه و بیگاه هستیم که با توجه به شدت گرما این مساله برای مردم بسیار آزاردهنده شده است حالا اگر این قطعی در ساعات گرم روز باشد تحملش دشوارتر هم می شود. البته مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان می گوید که تاکنون در جنوب کرمان قطعی برق به علت کمبود رخ نداده است.

در بخش کشاورزی هم که محدودیت اعمال شده برای موتورپمپ های کشاورزی باعث نگرانی کشاورزان شده است. این وضعیت در بخش صنعت هم مشهود است و از خاموشی در امان نمانده است؛ بخشی که چرخه تولید کشور به شمار می رود و بار اقتصاد کشور را بر دوش می کشد.

علی رضایی از شهروندان ریگانی در گفتگو با بازار مشکل اساسی در شهرستان ریگان را مشکل فشار ولتاژ برق دانست و اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید هوا در مناطق شرقی و جنوب استان کرمان، چندین نوبت قطع برق بسیار آزاردهنده است. وقتی برق قطع می شود علاوه بر سوختن وسایل، گرما غیرقابل تحمل می شود.

قطعی برق در کرمان باعث ورشکستگی شرکت‌های صنعتی و معدنی شده است

استاندار کرمان چندی پیش در همایش استانی ایران قوی با اشاره به نارضایتی استان از قطعی برق در واحدهای صنعتی و معدنی گفت: وزارت نیرو حاضر نیست مدیریت سهمیه استان را به‌ عهده ما بسپارد و قطعی برق در واحدهای صنعتی و معدنی مشکل جدی در تولید ایجاد کرده است.

محمدمهدی فداکار با اشاره به بحث مدیریت برق در استان گفت: کرمان استان صنعتی و معدنی است، لذا قطعی برق اثرات زیادی در تولید ایجاد می‌کند و این یک ضعف است.

استاندار کرمان افزود: قطعی برق در استان باعث ورشکستگی شرکت‌های صنعتی و معدنی شده است. رعایت مصرف برق در بین مردم باید فرهنگسازی شود تا واحدهای تولیدی شاهد کمبود و قطعی برق و توقف تولید نشوند.

فداکار بیان کرد: اگر مردم این کمبود برق و لزوم مدیریت مصرف را احساس کنند و بدانند، مطمئنا مراعات در مصرف برق زیاد خواهد شد.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در برخی مناطق

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۱۸ شهرستان در مناطق شرق، غرب و جنوب استان کرمان تحت پوشش این شرکت قرار دارد، اظهار کرد: این شهرستان های دارای اقیلم ها و شرایط فرهنگی متفاوتی هستند.

حمزه صدیقی در خصوص وضعیت برق در جنوب کرمان افزود: سالانه رشد توسعه ظرفیت تولید برق، مطابق روند متداول در دنیا پیش رفته است. نرخ رشد در حوزه مصرف انرژی برق بین ۲ تا ۲.۴ درصد است. رشد توسعه ظرفیت تولید برق شامل ظرفیت تولید، انتقال و توزیع است. صنعت برق یک مجموعه به هم پیوسته است.

وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت مصرف جای کار داریم، گفت: در برخی نقاط بیش از ۱۰ درصد رشد مصرف را شاهد هستیم. این موارد به دلیل اینکه فراتر از پیش بینی ها و استانداردهاست چالش برانگیز است.

بیشترین برق را بخش خانگی مصرف می کند

صدیقی با بیان اینکه ظرفیت صرفه جویی به ویژه در بخش خانگی وجود دارد، اظهار کرد: بخش خانگی عمده مصرف کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: می توان مصارف غیر ضرورری را با یکسری اقدامات ساده و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن رفاه و آسایش خانواده ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داد.

وی مصرف بهینه را نیازمند فرهنگ سازی، آموزش و هم دلی دانست و افزود: در سال های گذشته این مشکلات را داشتیم و با همکاری مردم از آن عبور کرده ایم.

صدیقی بیان کرد: ظرفیت منصوبه نیروگاه های کشور و نرم استاندارد سرمایه گذاری هم مشخص است. رشد مصارف وقتی که خارج از حد استاندارد باشد باید یک جاهایی را مدیریت کرد تا صرفه جویی شود. از این مساله به عنوان نیورگاه مجازی یاد می شود.

به اندازه نیروگاه باغین افزایش مصرف برق داریم

وی گفت: به عنوان مثال در حال حاضر در حوزه توزیع برق جنوب استان کرمان نسبت به دوره میان باری (پاییز یا زمستان) تقریبا به اندازه یک نیروگاه باغین افزایش مصرف داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان عنوان کرد: در بحث مصرف انرژی الکتریکی راهکارهایی وجود دارد که مصرف بهینه انجام شود.

در جنوب کرمان نزدیک به ۴۵ درصد سرجمع مصرف برق مربوط به حوزه خانگی است

وی با اشاره به اینکه در جنوب کرمان نزدیک به ۴۵ درصد سرجمع مصرف برق مربوط به حوزه خانگی است، افزود: بخش های کشاورزی و صنعت با صنعت برق همکاری خوبی داشته و مصارف را در اوج بار یا کاهش داده یا قطع کرده اند تا امکان تامین برق برای مردم وجود داشته باشد.

صدیقی عنوان کرد: در حال حاضر در بازه پیک مصرف که از ساعت۱۱ تا ۱۷ است، بیش از ۸۵ درصد مصرف مربوط به بخش خانگی است. بنابراین تاثیر بخش خانگی بسیار زیاد است و مدیریت مصرف بدون اینکه فشاری به خانواده وارد شود به تامین برق مردم در سراسر استان و کشور در این روزهای بسیار گرم کمک می کند.

وی گفت: ما نمی گوییم هیچ کجا مشکلی وجود ندارد اما می توانیم با چند راهکار ساده به تامین برق سایر مناطق کمک کنیم به ویژه برای مناطقی که دما حتی به ۵۵ درجه هم می رسد.

کم مصرف کنید و پاداش بگیرید

صدیقی در خصوص طرح های تشویقی اظهار کرد: در هر تعرفه با توجه به مصرف، طرح های تشویقی خوبی پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته مشترکانی که در بخش خانگی نسبت به دوره قبل کاهش مصرف داشتند، پاداش دریافت کردند. در دوره گرم امسال که از خرداد آغاز شده تا کنون حدود پنج میلیارد تومان پاداش مصرف به بخش خانگی پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: این پاداش در زمان صدور قبض اعمال می شود. در مناطق تحت پوشش این شرکت تاکنون ۱۵ درصد از قبض های صادره مشمول پاداش شدند. همچنین حدود ۶ درصد قبض های صادره رایگان بوده است به این معنا که این مشترکان بابت برق مصرفیشان مبلغی پرداخت نکرده اند. این طرح سال گذشته اجرا شده و امسال هم ادامه دارد.

وی همچنین به «طرح پویش با انرژی» با هدف مصرف بهینه اشاره کرد و افزود: جوایز بسیار خوبی برای این طرح پیش بینی شده است. در حوزه شرکت جنوب استان کرمان بعد از قرعه کشی سه دستگاه خودروی داخلی تقدیم مشترکانی می کنیم که ۱۵ درصد مصرف را کاهش دهند. البته در کل کشور هم ۳۰۰ خودرو برای مشترکان در نظر گرفته شده است. این جوایز به غیر از کمک هزینه های ۱۰ و ۱۰۰ میلیونی و سایر پاداش هاست.

وی گفت: با توجه به اجرای طرح های تشویقی فرصت خوبی است که همکاری مردم بیشتر شود. این فرصت فراهم است که مردم هم روی قبوضشان پاداش دریافت کنند هم در ازای همکاری در قرعه کشی سه دستگاه خودرو شرکت کنند.

قطعی برق به دلیل کمبود نداشته ایم

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان عنوان کرد: در شرایط گرم کنونی تحمل قطعی برق بسیار دشوار است. تاکنون به دلیل کمبود برق در بخش خانگی قطعی نداشته باشیم.

وی عنوان کرد: زمانی که مصرف در یک نقطه افزایش می یابد و بیش از توان تجهیزات نصب شده می شود؛ تجهیزات حفاظتی عمل می کنند اما بیش از یک حد مشخص اجازه کاهش ولتاژ داده نمی شود و تجهیز قطع می شود. این چالشی است که در برخی شهرستان ها با آن مواجه هستیم.

صدیقی گفت: با کمک مردم و کاهش مصرف، از این شرایط عبور خواهیم کرد. البته باید در نظر داشت که در برخی موارد ممکن است؛ مشکل فنی وجود داشته باشد که در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی در خصوص وضعیت صرفه جویی در ادارات اظهار کرد: اعتقاد مجموعه دولت این است که قبل از مردم و مابقی بخش ها باید مدیریت مصرف از بخش دولتی آغاز شود که این بحث امسال با جدیت و دقت کامل اعمال شده است.

ادارات موظفند مصارفشان را ۵ تا ۲۰ درصد از انرژی خورشیدی تامین کنند و باید احداث نیروگاه خورشیدی را کلید بزنند و مقداری از نیازشان را از این طریق تامین کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با بیان اینکه تمام مصارف ادارات از طریق کنتورهای هوشمند رصد می شود، افزود: چنانچه مصرف برق اداره ای از حد تعیین شده تخطی شود، کنتور به صورت اتوماتیک قطع می شود.

صدیقی مدیریت مصرف در بخش اداری را بسیار خوب دانست و اظهار کرد: ادارات موظفند مصارفشان را ۵ تا ۲۰ درصد از انرژی خورشیدی تامین کنند و باید احداث نیروگاه خورشیدی را کلید بزنند و مقداری از نیازشان را از این طریق تامین کنند.

فراتر از پروانه ها عمل نکرده ایم

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در خصوص محدودیت موتور پمپ های کشاورزی در جنوب کرمان گفت: پروانه هایی که برای برداشت آب صادر شده به صورت میانگین کمتر از ۱۹ ساعت در روز است و ما فراتر از این مقدار محدودیتی اعمال نکرده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برق کشاورزان به مدت پنج ساعت (از ۱۱ صبح تا ۱۶ بعدازظهر) محدود بوده و در سایر ساعات آزاد است. در ازای این همکاری غیر از ۱۹ ساعت باقیمانده، برق این افراد رایگان است. در ازای همکاری یک ماه کامل، یک پاداش اضافه بر معافیت ماهیانه به آنها تعلق می گیرد.

صدیقی گفت: شرایط دمایی بسیار سخت شده است ان شالله در کنار صنایع و کشاورزان، مردم هم با حذف مصارف غیر ضرور کمک کنند از این شرایط عبور کنیم.

کاهش انگیزه بخش خصوصی برای تولید و خارج شدن نیروگاه‌ها از مدار

رئیس اتاق کرمان چندی پیش در حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به ناترازی انرژی اظهار کرد: در این رابطه، بخش خصوصی وارد تولید برق شده و نیروگاه‌های مدرنی ایجاد کرده اما قیمت دستوری برق به نیروگاه‌ها و پرداخت نشدن به‌موقع هزینه تولید برق، سبب کاهش انگیزه تولید و خارج شدن نیروگاه‌ها از مدار می‌شود.

سید مهدی طبیب زاده، با اشاره به اینکه انحصار فروش برق باید از بین برود، افزود: شرکت توانیر، برق را بسیار ارزان از نیروگاهها خریداری می کند و بسیار گران تر در زمان دلخواه خود در بورس به فروش می رساند؛ با این شرایط و میزان منابع دریافتی نیروگاه‌ها، آنها نمی توانند به تعمیرات اساسی و تولید بپردازند.

تامین برق در فصول گرم، سالهاست که به یک چالش تبدیل شده است و باید دید مسئولان برای جلوگیری از تکرار این مشکل در سال های آینده چه اقدام اساسی به جز توصیه به صرفه جویی انجام می دهند.

کد خبر: ۲۹۸٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha