۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۴
نگاهی به محتمل ترین گزینه های معرفی وزارت صمت دولت چهاردهم| وزیر صمت باید خودرویی باشد
گزارش اختصاصی بازار؛

نگاهی به محتمل ترین گزینه های معرفی وزارت صمت دولت چهاردهم| وزیر صمت باید خودرویی باشد

براساس شنیده ها در جاده مخصوص رضا رحمانی، حسین علایی، خداداد غریب پور، فرشید گلزاده کرمانی و ولی الله افخمی محتمل ترین گزینه های سکان داری وزارت صمت دولت چهاردهم هستند.

امید محمدی؛ بازار: همزمان با تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی، گمانه زنی ها و شایعات نسبت به انتخاب وزرا بیشتر از گذشته شده است. در میان کابینه انتخاب سکان دار وزارت صمت برای فعالان صنعت و معدن، به ویژه صنایع خودروسازی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که دولت چهاردهم در وزارت صمت به مثلث چالش خودرو، معدن و فولاد مواجه است؛ باتوجه به اینکه خودرو کالایی چند وجهی و دخیل در امور اقتصادی و اجتماعی است، برای حل مشکلات آن سیاستگذار صنعتی باید انتخاب شود که توان تشخیص مشکلات بازار خودرو را داشته و راه حل منطقی به صنایع خودروسازی ارائه کند.

وزیر صمت دولت چهاردهم باید بیشتر از سایر دولت ها خودرویی، آشنا به اقتصاد، تجربه مدیریتی، متعهد به توسعه، حامی ساخت داخل، تحصیلات مرتبط و مشوق نوآوری باشد.

سکان دار وزارت صمت باید فارغ از سهم خواهی سیاسی به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد معرفی شود تا صنایع به ویژه صنعت خودرو «از خطر توقف تولید و زیان انباشت» رها شود.

مزید اطلاع دولتمردان باید ذکر کرد که مدیران و فعالان جاده مخصوص خواستار خروج صنعت خودرو از قید و بند سیاست هستند که این درخواست فقط با معرفی وزیر صمتی به دور از سهم خواهی های جناحی و سیاسی محقق می شود.

در ادامه به بررسی نام و کارنامه افرادی که این روزها در محافل خودرویی به عنوان گزینه وزارت صمت مطرح می شوند، خواهیم پرداخت؛

رضا رحمانی به سمیه باز می گردد

در جاده مخصوص و محافل خودرویی این روزها بیشتر از رضا رحمانی سخن به میان می آید. نامبرده در دولت دوازدهم به مدت ۲ سال سکان هدایت وزارت صمت را عهده دار بود. رحمانی در دوره های هفتم، هشتم و نهم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود که در دوره نهم ریاست کمیسیون صنایع و معادن را نیز عهده دار بود.

کارنامه رضا رحمانی در وزارت صمت به تقویت گمانه زنی ها جهت حضور کابینه دولت چهاردهم بیشتر کمک کرده است.

از وزارت دفاع تا وزارت صمت

شنیده ها حاکی از آن است که حسین علایی از نزدیکان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم احتمالا به عنوان وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. حسین علایی در کارنامه کاری خود قائم مقام وزیر دفاع در دولت های پنجم و ششم را دارد. علایی ریاست هئیت مدیره شرکت ملی نفت کش و مدیرعامل هواپیمایی آسمان را نیز در رزومه خود دارد.

از ایمیدرو به صمت

خدا داد غریب پور یکی از گزینه های احتمالی وزارت صمت است، غریب پور در کارنامه کاری خود ریاست هئیت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا همان ایمیدرو را دارد. همچنین وی مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری گروه ملی را نیز در سابقه کاری خود دارد.

گلزاده کرمانی وزیر صمت خواهد بود؟

فرشید گلزاده کرمانی یکی از گزینه های احتمالی وزارت صمت شناخته می شود، گلزاده کرمانی در کارنامه کاری خود ریاست فروشگاه های رفاه، عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف فروشگاه های زنجیره ای کشور و عضو هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس را دارد.

افخمی به وزارت صمت می رسد؟

ولی الله افخمی یکی دیگر از گزینه های احتمالی وزارت صمت دولت چهاردهم است، افخمی در کارنامه کاری خود ریاست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت در دولت یازدهم است. باتوجه به کارنامه نامبرده در واردات خودرو، احتمالا واردکنندگان مشتاق سکان داری وی در وزارتخانه مذکور باشند.

البته در این میان اسامی افرادی مانند حسین سلاح ورزی، میثم سعیدی و اردشیر سعد نیز برای معرفی به مجلس شورای اسلامی جهت سکان دار وزارت صمت نیز وجود دارد. با این حال باید منتظر بود و دید دولت چهاردهم کدام یک از این گزینه ها را جهت هدایت وزارت صمت معرفی خواهد کرد.

کد خبر: ۲۹۷٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha