۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
چشم انداز نامطلوب قیمت جهانی آهن در کوتاه مدت| مازاد عرضه، عامل اصلی ریزش قیمت!
تحلیل بازار فلزات؛

چشم انداز نامطلوب قیمت جهانی آهن در کوتاه مدت| مازاد عرضه، عامل اصلی ریزش قیمت!

قیمت جهانی آهن طی هفته های اخیر به دلیل کاهش کشش بازار و تقاضا در چین با اصلاح مداوم مواجه شده و فاکتورهای فاندامنتال موجود، نشان از ادامه روند جاری در کوتاه مدت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت آهن درست مانند قیمت سایر فلزات اساسی در بازارهای جهانی، هفته معاملاتی بدی را پشت سر گذاشته و عمده سرمایه گذاران روی این فلز صنعتی دچار ضررهای بعضا هنگفتی شدند. با اینحال، پس از بسته شدن کندل قیمت روزانه آهن روی ۱۰۲دلار در هر تن طی روز جمعه، روند قیمت اندکی بهبود یافته و طی نخستین روز معاملاتی هفته یعنی دوشنبه، قیمت وارد کانال ۱۰۶ دلار شده است.

درست مانند مس و دیگر فلزات صنعتی، قیمت آهن نیز طی هفته های اخیر درگیر داده ها و رشد اقتصادی نه چندان مطلوب چین شده است. کارخانه های چینی طی دستکم، طی دو ماه گذشته، میزان تقاضای خود برای فلزات صنعتی را تا حد زیادی کاهش داده اند که همین امر منجر به افزایش انباشت آهن و دیگر فلزات اساسی در بازار های جهانی و در نتیجه، ریزش قیمت شده است.

بر اساس آخرین گزارش شرکت «مای استیل»، در حال حاضر بیش از ۱۵۳ مییلون تن سنگ آهن در ۴۵ بندر بزرگ چینی دپو شده که خریداری برای آن وجود ندارد.

این در حالیست که میزان تولید سنگ آهن در معادن بزرگ جهان به ویژه «وله» برزیل، بازارها شاهد انباشت تولید و کاهش تقاضا از سوی شرکت های چینی هستند. علیرغم وضعیت منفی فعلی بازار، آمارهای فروش گروه فلزات فروتسکیو که چهارمین تولید کننده سنگ آهن در جهان به حساب می آید، نشانگر رشد خوب فروش و قیمت سنگ آهن در بازه زمانی یک ساله است.

مجموعه عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر قیمت آهن نشانگر شکل گیری فضای منفی و بی ثباتی قیمت در کوتاه مدت است.

اما می توان گفت که مجموعه بازارهای جهانی آهن، وضعیت چندان مطلوبی نداشته و بر اساس آخرین گزارش شرکت «مای استیل»، در حال حاضر بیش از ۱۵۳ مییلون تن سنگ آهن در ۴۵ بندر بزرگ چینی دپو شده که خریداری برای آن وجود ندارد. همین میزان انباشیت بیش از حد سنگ آهن در بنادر چین، همزمان با کاهش روزافزون تقاضا از سوی شرکت های چینی می تواند منجر به ریزش بیشتر قیمت طی هفته های آتی شود.

فاکتورهای تعیین کننده در قیمت جهانی آهن

اگرچه فاکتورهای تعیین کننده روند و قیمت بازارهای جهانی متعدد و پویا بوده و در هر بازه از زمان متغیر خواهند بود، اما مجموعه عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر قیمت آهن نشانگر شکل گیری فضای منفی و بی ثباتی قیمت در کوتاه مدت است. به صورت کلی، باید گفت که عواملی چون وضعیت تولید آهن و تقاضای سنگ آهن در چین، سرمایه گذاری روی زیرساخت های توسعه تولید و شرایط اقتصاد جهانی، همواره از آیتم های ثابت در تحلیل فاندامنتال قیمت آهن به حساب می آیند.

اما برای گشودن هرگونه موقعیت معاملاتی طی روزهای آتی، می بایست عوامل زیر را نیز به خوبی رصد کرد:

* ترکیب نمودارهای مربوط به تقاضا برای سنگ آهن و تولید محصولات وابسته به آهن در چین

* فرآیند پروژه های زیرساختی تولید آهن و آمار بخش ساختمان در دو کشور چین و آمریکا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان مسکن جهان

* آخرین وضعیت اقتصاد جهانی و عوامل نامطلوب تاثیرگذار بر آن

* بررسی آخرین اطلاعات و آمار تولید معادن بزرگ جهان به ویژه در استرالیا و آمریکای لاتین به عنوان تعیین کنندگان اصلی قیمت آهن در جهان

* رصد آمار گمرک چین در خصوص میزان حجم ورودی سنگ آهن به بنادر این کشور

* آخرین تصمیمات فدرال رزور و کمیته بازار آزاد فدرال در خصوص سیاست تعیین نرخ بهره بانکی در آمریکا

ضمن تاکید بر اهمیت فاکتورهای یاد شده در تعیین قیمت جهانی آهن، باید به این نکته توجه داشت که تا زمان عدم بازگشت کارخانه های چینی به ظرفیت تولید حداکثری و همچنین، عدم اصلاح وضعیت صنعت ساختمان در این کشور، نمی توان انتظار افزایش تقاضا و در نتیجه، رشد قیمت در بازارهای جهانی را داشت. نکته دیگر اینکه، معمولا فلزات صنعتی به ویژه فلزاتی مانند مس، آهن و آلومینیوم که دارای کاربرد گسترده در صنعت ساختمان هستند، دارای روند حرکتی نسبتا شبیه به هم در بازارهای جهانی هستند. با این حساب، رصد قیمت مس و آلومینیوم نیز می تواند نگاه بازتری برای گشودن موقعیت های معاملاتی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha