۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کار دشوار پزشکیان در انتخاب و چینش مدیران اقتصادی| دلیلی برای تغییر رئیس کل بانک مرکزی دیده نمی شود!
کارشناسان در گفتگو با بازار تاکید دارند:

کار دشوار پزشکیان در انتخاب و چینش مدیران اقتصادی| دلیلی برای تغییر رئیس کل بانک مرکزی دیده نمی شود!

دولت چهاردهم در حالی رسما کار خود را آغاز کرده است که به گفته کارشناسان سکان مدیریت دستگاهها و نهادهای کلیدی اقتصادی باید به دست افراد کارآزموده، متخصص، مقتدر و با تجربه سپرده شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌ کار رسمی رئیس جمهور منتخب، با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام برگزار و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط ولی‌فقیه تنفیذ شد. تنفیذ حکمی که بار مسئولیت سنگینی بر دوش شخص رئیس جمهور، دولتمردان و مدیرانی که به زودی معرفی، انتخاب و مشغول به کار می شوند گذاشته می شود تا بتوانند خدمات ارزنده ای را آنگونه که وعده داده شده است به مردم ارایه کنند.

حال از آنجایی که در مراسم تنفیذ و اعطای حکم ریاست جمهوری جدید، رهبر معظم انقلاب اولویت را با مسائل اقتصادی عنوان کردند و بر این موضوع تاکید داشتند؛ بنابراین دولت جدید بایستی با اولویت بخشی فعالیت های خود تمام هم و غم و تلاش را بر توجه به رونق اقتصاد با هدف توسعه و پیشرفت، بهبود معیشت مردم و تحرک بخش های مختلف اقتصادی بگذارد. اقداماتی که نیازمند برنامه ریزی درست البته با انتخاب مدیران برجسته، کاربلد، توانا، خوش فکر و با تجربه است تا با ترسیم نقشه راه درست و اصولی از سوی آنها اقتصاد کشور متحول شود. در این میان انتخاب و چینش مدیران توانمند، اقدامی حساس است که رئیس جمهور جدید باید در این زمینه گام بردارد.

چگونگی انتخاب و معرفی وزرا و مدیران اقتصادی برای سکانداری پست های مهم مدیریتی حساس چون روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد، می تواند نقش بسزایی در عملی کردن برنامه های اقتصادی دولت آنگونه که رضایت مردم، فعالان اقتصادی، بخش تولید جلب شود، دارد

حساسیت در انتخاب روسای رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه

وزاری اقتصادی، معاونت ها و روسای نهادهای کلیدی چون رئیس بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و در مراتب پایین تر نظیر مدیران بازار سرمایه، سازمان امور مالیاتی، گمرک و ... سری جایگاه های شاخص و مهم اقتصادی می باشند، که شخص رئیس جمهور و وزرایی که معرفی و انتخاب می شوند بایستی در این عرصه از توان مدیریتی بالا و کارآمدی لازم برخوردار باشند تا بتوان با مدیریت کارشناسانه اقتصاد بر ریل رشد و ترقی قرار گیرد و اهداف منظوره که همانا رونق اقتصادی، بهبود معیشت مردم و پیشرفت همه جانبه کشور است با تصمیم گیری درست مدیریتی نمود عملی به خود گیرد.

در این میان اغلب کارشناسان و خبرگان اقتصادی تاکید دارند؛ چگونگی انتخاب و معرفی وزرا و مدیران اقتصادی برای سکانداری پست های مهم مدیریتی حساس چون روئسای بانک مرکزی، سازمان برنامه وبودجه و وزیر اقتصاد، می تواند نقش بسزایی در عملی کردن برنامه های اقتصادی دولت آنگونه که رضایت مردم، فعالان اقتصادی، بخش تولید و حوزه کسب و کار جلب شود، دارد، بنابراین انتخاب افراد اصلح، توانمند و متخصص به دور از جناح و حزب بازی و...بلکه در قالب شایسته سالاری و فقط در راستای ایفای نقش ارزنده همچنین انجام توان مدیریتی که چنین افرادی باید در کارنامه خود دارند، بایستی به خوبی مد نظر قرار گیرد.

مردم همواره دل به مدیریت جدید در دولت چهاردهم بسته اند، بنابراین تعیین مدیران کارکشته، متخصص و مقتدر در این عرصه بسیار مهم به نظر می رسد و رئیس جمهور باید در این بخش کار را به کاردان بسپارد تا وعده هایی که داده است، عملی شود

مدیران اقتصادی دولت جدید باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» درباره ویژگی ها مدیران اقتصادی دولت جدید بخصوص وزارای اقتصادی و روئسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گفت: از آنجایی که اقتصاد کشور در شرایطی است که مردم به دلیل گرانی، رکود و فشارهای اقتصادی دل به امید روزهای خوش با مدیریت جدید در دولت چهاردهم بسته اند، بنابراین تعیین مدیران کارکشته، متخصص و مقتدر در این عرصه بسیار مهم به نظر می رسد و رئیس جمهور باید در این بخش کار را به کاردان بسپارد تا وعده هایی که داده است، عملی شود.

وی با بیان رئیس کل بانک مرکزی در دولت جدید باید فردی باشد که تجربه لازم و تخصص بالایی را در این بخش مهم داشته باشد و از طرفی بله قربانگوی دولت نباشد، افزود: وضعیت بانک ها اکنون تعریفی ندارد و عمده آنها به دلیل خروج منابع غیر هدفمند ناترازند در چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی باید با جدیت و جسارت بدون رودر بایستی با مدیران بانک های مشکل دار و ناتراز برخورد جدی کند. اقدامی که رئیس فعلی بانک مرکزی در این مسیر گام برداشته و زمینه را برای ترازمند کردن بانک ها فراهم کرده است و با راهکارهای کارشناسانه چون ممانعت از اضافه برداشت بانکهای ناتراز و هشدار نسبت به لغو مجوز یا ادغام آنها هشدارهای لازم را داده و بر تصمیم خود مصمم است.

بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید همکاری لازم را در زمینه چگونگی مدیریت اقتصاد آنگونه که تورم کاهشی شود و کسری بودجه اتفاق نیفتد را با تعامل با همدیگر داشته باشند تا نه تنها رشد نقدینگی و تورم در کشور رخ ندهد بلکه اقتصاد در مسیر درست قرار گیرد

ضرورت تداوم سیاست های کنونی بانک مرکزی

این کارشناس خبره اقتصادی در ادامه به وضعیت بازار ارز و چگونگی مدیریت این بازار مهم اقتصادی در دولت جدید اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجایی که نرخ ارز از ساختمان میرداماد رقم می خورد، بنابراین سیاست گذاری های ارزی باید به گونه ای باشد که ارز چون سالهای گذشته دچار تزلزل، بی ثباتی و نوسان نشود. به طور مثال اگر عده ای درهم را به ریال تبدیل و آنرا به دلار تبدیل می کنند بی تردید سیگنال قیمت را از بانک مرکزی می گرفتند اما در مدیریت اخیر بانک مرکزی این بازارها ساماندهی شد و قیمت ها تابع قیمت گذاری های دلار هرات یا سلیمانه عراق نیست، بنابراین چنین رویه و سیاست گذاری هایی در دولت جدید نیز باید ادامه دار باشد.

همچنین دولت جدید باید حواسش به کسری بودجه باشد و رئیس کل بانک مرکزی نیز بایستی در مقابل انتشار اوراق مرابحه، مشارکت و ...بایستد چرا که دولت باید کسری نداشته باشد بلکه به فکر کسب درآمد باشد. کسب درآمد از محل اخذ مالیات با شناسایی مودیان و ممانعت از فرار کسانی که مالیات نمی پردازند، در چنین شرایطی بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید همکاری لازم را در این زمینه با تعامل با همدیگر داشته باشند تا نه تنها رشد نقدینگی و تورم در کشور رخ ندهد بلکه اقتصاد در مسیر درست قرار گیرد.

با توجه به اقدامات قابل توجه بانک مرکزی طی دو سال اخیر در مدیریت بازار ارز و ساماندهی بانک ها همچنین قرار دادن تورم و نقدینگی بر مدار نزول، به نظر می رسد دلیلی برای تغییر چنین مدیرانی در دولت دیده نمی شود چرا که طی این مدت بازار ارز دچار نوسان شدید نشد و تمام متغیرهای پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند

دلیلی برای تغییر رئیس کل بانک مرکزی دیده نمی شود!

وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات قابل توجه بانک مرکزی طی دو سال اخیر در مدیریت بازار ارز و ساماندهی بانک ها همچنین قرار گرفتن تورم و نقدینگی بر مدار نزول، به نظر می رسد دلیلی برای تغییر چنین مدیرانی در دولت جدید دیده نمی شود چرا که طی این مدت بازار ارز با وجود شوک های زیاد به دلیل مدیریت درست بانک مرکزی دچار نوسان شدید نشد و تمام متغیرهای پولی تاثیرگذار بر تورم نیز بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ مهمترین ویژگی رئیس کل بانک مرکزی اداره اقتصاد کلان، کمک به سیاست های اقتصادی دولت و نظارت بر بازار ارز همچنین شبکه بانکی است که رئیس کل جدید باید علاوه بر جسارت، اقتدار، تجربه و تخصص در حوزه پولی بانکی از چنین شاخص هایی مهمی برخوردار باشد. از طرفی ترازنامه بانک‌ها را با جدیت کنترل کند و اجازه خلق پول به بانک‌ها را ندهد و بانک‌ها را از بنگاه دار برحذر دارد.

کد خبر: ۲۹۷٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha