۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
روستاهای قم دور از توجه هستند| دست خالی جلوی سازمان جهانی جهانگردی
بازار گزارش می‌دهد؛

روستاهای قم دور از توجه هستند| دست خالی جلوی سازمان جهانی جهانگردی

قم- در حالی که برای چهارمین بار فرصتی پیش آمده تا روستاهای ایران در طرح بهترین دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری ۲۰۲۴ شرکت کنند اما از قم یک روستا هم برای این طرح معرفی نشده است.

هیفاء پردل، بازار؛ با گسترش زندگی ماشینی و مشکلات آن و از سویی وجود مشکلات زیست محیطی کلانشهرها به نظر تنها فرصتی که می‌توان به دور از زندگی ماشینی در دل طبیعت یک زندگی ساده را تجربه کرد روستاها هستند؛ به همین دلیل سازمان جهانی جهانگردی را بر آن داشته تا برای مقاصد گردشگری روستاهایی را از کشورهای مختلف معرفی کند و در این طرح ایران نیز فرصت دارد تا با کاندید کردن روستاهای بکر و زیبای خود در جهان خودنمایی کند.

اما در این میان با وجود روستاهای بسیار زیبا و خوش و آب و هوایی که در استان قم وجود دارند به دلیل ضعف و بی‌توجهی مسئولان حتی یک روستا از قم برای این طرح معرفی نشده است، در حالی بیش از ۱۳۰ روستا از سراسر کشور برای گردشگری جهانی معرفی شده‌اند.

روستاها و دهکده‌های بکر ایران زمین برای جهان معرفی می‌شوند

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه با اشاره به اجرای طرح روستاهای جهانی گردشگری، گفته است: سازمان جهانی جهانگردی با هدف معرفی روستاهای مقصد گردشگری به عنوان یک فرصت برای توسعه پایدار روستاها و حفظ میراث فرهنگی و حمایت از جوامع محلی روستاهایی را به عنوان روستاهای جهانی گردشگری معرفی می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی: روستاهایی که توسط سازمان جهانی گردشگری معرفی شوند از اطلاع‌رسانی بین‌المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره‌مند خواهند شد

سید مصطفی فاطمی افزود: ایران برای چهارمین بار از فرصت طرح بهترین دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری بهره و برای سال ۲۰۲۴ با معرفی ۱۳۰ روستا شرکت کرده است. تشکیل چند جلسه میز ملی گردشگری روستایی در محل معاونت گردشگری، متشکل از نمایندگان وزارت کشور، بنیاد مسکن، بنیاد علوی و دفاتر تخصصی معاونت گردشگری از بین کل روستاهای کشور ۱۳۰ روستا وارد مرحله اولیه انتخاب شدند.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار بازار که آیا سال‌های گذشته ایران برای روستاهای جهانی گردشگری هم حضور داشته عنوان کرد: در سال ۲۰۲۳ نیز ایران در این طرح حضوری چشمگیر داشته و روستای کندوان از ایران موفق به انتخاب روستای جهانی شد؛ هم اکنون در جدول روستاهای جهانی گردشگری قرار گرفته است و در حال رایزنی برای معرفی دیگر دهکده‌ها و روستاهای بکر کشور هستیم.

روستاهای قم دور از توجه هستند| دست خالی جلوی سازمان جهانی جهانگردی

۱۳۰ روستای ایران در راه جهانی شدن

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در سال ۲۰۲۴ نیز ۱۳۰ روستا کاندید معرفی در طرح روستاهای جهانی گردشگری شده‌اند که از طریق نمایندگان وزارت کشور، بنیاد مسکن، بنیاد علوی و دفاتر تخصصی معاونت گردشگری از بین کل روستاهای کشور وارد مرحله اولیه انتخاب شدند؛ بعد از ارزیابی‌ها از آن ۱۳۰ روستا ۱۰ روستا با تکمیل پرونده از سوی مدیران استانی و ارسال به معاونت گردشگری می‌توانند سهم ایران را برای بهره‌مندی از این فرصت در سازمان جهانی گردشگری تثبیت کنند.

به گفته فاطمی، روستای ابیانه استان اصفهان، روستای کندلوس استان مازندران، روستای بیشه استان لرستان، روستای میمند استان کرمان، روستای فهرج استان یزد، روستای پالنگان استان کردستان، روستای اصفهک استان خراسان جنوبی، روستای قلعه بالا استان سمنان، روستای سهیلی استان هرمزگان و روستای قاسم‌آباد استان گیلان در لیست ۱۰ روستای کاندید برای رقابت جهانی خواهند بود که در نهایت سه پرونده از ایران برای شرکت در این رقابت به سازمان جهانی گردشگری ارسال می‌شود.

معاون استاندار قم: روستای فهرج بر اساس شاخص‌های جاذبه، زیرساخت، زنجیره ارزش و پایداری روستا، با رتبه دو ملی به‌ عنوان یکی از هشت کاندیدای ایران به عنوان روستای برتر جهانی در حوزه گردشگری مطرح است.

وی عنوان کرد: ترویج و حفاظت از منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیط زیستی، توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش گردشگری، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال و همچنین بهداشت، ایمنی و امنیت است که ابتکارات و اقدامات هر یک از روستاهای منتخب را در خصوص این شاخص‌ها در پرونده‌های ارسالی درج خواهد شد.

امتیازها و ویژگی‌ها

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: روستاهایی که توسط سازمان جهانی گردشگری معرفی شوند از اطلاع‌رسانی بین‌المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره‌مند خواهند شد.

اما با توجه به معیارهایی که برای انتخاب روستاهای جهانی گردشگری مد نظر است به نظر اگر مسئولان و دست اندرکاران قم اندکی توجه می‌کردند هر کدام از روستاهای استان قم می‌توانستند از این فرصت برای جهانی شدن بهره‌مند شوند اما متأسفانه حوزه گردشگری قم به دلیل نبود انسجام بین دست اندرکاران این حوزه غفلت با ضعف روبرو است.

روستاهای قم دور از توجه هستند| دست خالی جلوی سازمان جهانی جهانگردی

فهرج یزد؛ کاندید روستای جهانی گردشگری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران از انتخاب روستای فهرج به عنوان روستای جهانی گردشگری برای سال ۲۰۲۴ خبر داد و گفت: روستای فهرج بر اساس شاخص‌های جاذبه، زیرساخت، زنجیره ارزش و پایداری روستا، با رتبه دو ملی به‌ عنوان یکی از هشت کاندیدای ایران به عنوان روستای برتر جهانی در حوزه گردشگری مطرح است.

به گفته محمدجواد ابوالحسینی، پرونده ثبت جهانی و ارسال آن به یونسکو و همچنین انجام اقدامات مرمتی در این روستا با مشارکت اهالی در راستای ساماندهی بافت تاریخی و ارزشمند در حال بررسی است.

در استان قم روستاهایی هستند که به دلیل طبیعت زیبا و خوش آب و هوایی تفاوت زیادی با آب و هوای کویری شهر قم دارند، روستاهایی که به لحاظ زیرساختی و هم جاذبه تاریخی بکر مقاصد مهم گردشگری هستند، اما به دلیل نبود مدیران اجرایی کارآمد از قرار گرفتن در لیست جهانی شدن محروم شدند.

کد خبر: ۲۹۷٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha