۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
دام پروری در گلستان طبق الگوی کشت بازسازی شود
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان:

دام پروری در گلستان طبق الگوی کشت بازسازی شود

گرگان- عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: استان گلستان سرزمین دامپروری است و مناسب برای کشاورزی نیست؛ باید طبق الگوی کشت دامپروری استان بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار بازار، احمد قلندری پنج شنبه در نشست خبری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با تاکید براینکه استان گلستان سرزمین دامپروری است و مناسب برای کشاورزی نیست اظهار کرد: به زور از آب و خاک و منابع طبیعی این استان بهره برداری انجام می شود بنابراین منابع طبیعی استان روبه فروسودگی است، این بهره برداری اشتباه از منابع طبیعی استان باعث نابودی دشت گلستان و مغان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق گرگان با توضیح اینکه در سال های گذشته در مجلس طرحی به تصویب رسید مبنی بر خروج دام از جنگل که باعث مهاجرت تعداد زیادی از افراد دامدار از مناطق جنگلی و مراتع به سمت شهرها شد، ادامه داد: درسال ۱۳۶۴ اولین شرکت تعاونی را با دو هزار و ۷۰۰ نفر دامدار راه اندازی کردیم.

قلندری در ادامه با بیان این که ، در سال ۱۳۹۲ استان گلستان روزانه هزار و ۳۰۰ تن شیر تولید می شد که مازاد این شیراز استان گلستان به استان های دیگر صادر می شد، توضیح داد: شیر تولیدی دامدارها در استان خریداری نشد و مسئولان به فکر این افتادند که صنایع تبدیلی شیر در استان را افزایش دهند در همین راستا تعداد زیادی کارخانجات لبنیاتی در استان ساخته شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر شیر مانند قبل تولید نمی شود و از استان های دیگر وارد می شود، در سال ۱۳۶۴ در استان از بندر ترکمن تا مراوه تپه سه میلیون راس گوسفند از نژادهای مختلف در استان وجود داشت اما در حال حاضر در کل استان یک میلیون راس وجود دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان تشریح کرد: طبق آمارها سال ۱۳۶۴ یک میلیون و ۱۴۰ هزار هکتار مرتع داشتیم اما در حال حاضر به ۷۶۰ هزار هکتار رسیده است، این مراتع به افراد غیر بومی اهدا و تبدیل به زمین کشاورزی شدند.

وی با بیان اینکه باید طبق الگوی کشت دامپروری استان بازسازی شود بیان کرد: قبلا ۵۸۰ هزار راس گاو در استان گلستان وجود داشت که در حال حاضر این آمار به ۱۴۰ هزار راس رسیده است، متاسفانه دام های مولد را ذبح می کنند که این اقدام سبب نابودی دامپروری می شود.

قلندری گفت: سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ دامداران با مشکلات زیادی روبرو بودند از جمله قیمت نامناسب محصولات تولیدی، علوفه گران و واردات زیاد که بعد ازآن صادرات دام ازاد شد، بخشی از این دام ها به صورت قانونی و بخشی به صورت قاچاقی از کشورخارج شد چون درآن طرف مرزها با قیمت مناسبی به فروش می رسید اما در داخل کشور با قیمتی به فروش می رسید که به زیان دامدار بود.

وی ادامه داد: شرکت پیشتیبانی دام از ما خواست گاوها را ذبح کرده و بسته بندی شده تحویل دهیم که بعد بجای پرداخت طلب گاوداران جو تحویل دادند، آن زمان در بازار جو ۱۰ هزار قیمت داشت اما شرکت پشتیبانی آن را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به دامدارها تحویل داد و دامدارها باز هم خسارت دیدند.

کد خبر: ۲۹۶٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha