۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
آغاز رشد قیمت نقره در بازارهای جهانی/بررسی مهمترین عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر قیمت نقره
تحلیل بازار فلزات گرانبها؛

آغاز رشد قیمت نقره در بازارهای جهانی/بررسی مهمترین عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر قیمت نقره

قیمت نقره طی ساعات اولیه بازارهای آسیایی در روز چهارشنبه موفق به افزایش شده و از محدوده ۲۸.۶۵ دلار الی ۲۸.۷۰ دلار یعنی نزدیک به کف قیمت ماهانه خود آغاز به رشد نمود.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نقره طی ساعات اولیه بازارهای آسیایی در روز چهارشنبه موفق به افزایش شده و از محدوده ۲۸.۶۵ دلار الی ۲۸.۷۰ دلار یعنی نزدیک به کف قیمت ماهانه خود آغاز به رشد نمود.

علیرغم آغاز روند مثبت برای قیمت نقره، قیمت این فلز گرانبها همچنان زیر کف هفتگی خود به سر برده و تا زمان تنظیم این گزارش، تنها موفق به ثبت ۰.۳ درصد افزایش قیمت به نسبت روز قبل خود شده است.

از منظر تکنیکال، باید گفت که قیمت نقره علیرغم رشد اندک خود در روز چهارشنبه، برای کوتاه مدت همچنان نزولی بوده و همچنین اسکیلاتورهای نمودار قیمت نیز روند نزولی در کوتاه مدت را تایید میکنند. با اینحال، کف قیمت ماه ژوئن یعنی محدوده ۲۸.۵۵ دلار الی ۲۸.۶۰ دلار همچنان به عنوان نقطه حمایت قوی نقره حفظ شده است.

در سناریوی اصلاح قیمت، باید به این نکته توجه داشت که تا زمان قرار داشتن قیمت در محدوده زیر ۲۹ دلار، همچنان می توان منتظر اصلاح بیشتر قیمت بود.

با اینحال، در صورت ادامه روند مثبت قیمت آغاز شده از نیمه شب چهارشنبه و عبور از محدوده ۲۹.۴۵ دلار می تواند منجر به حرکت قیمت به سمت مقاومت ۲۹.۸۰ دلاری شود. مقاومت روانی فعلی نقره نیز روی ۳۰ دلار قرار داشته که در صورت شکسته شدن این مقاومت، احتمال افزایش قیمت تا محدوده ۳۰.۳۵ دلار الی ۳۰.۴۰ دلار وجود دارد. اما در صورت ادامه روند صعودی فعلی، قیمت می تواند در ادامه تا سطح روانی ۳۱ دلار و سپس ۳۱.۴۰ دلار پیشروی داشته باشد. نهایتا در صوت شکل گیری روند صعودی قوی، سطح قیمت جهانی نقره تا محدوده ۳۱.۸۰ به عنوان پیک قیمت ماهانه و سپس، ۳۲ دلار یعنی پیک قیمت سالانه که در ماه می مشاهده شد، رشد نماید.

آغاز رشد قیمت نقره در بازارهای جهانی/بررسی مهمترین عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر قیمت نقره

اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد، روند کوتاه مدت قیمت نقره همچنان نزولی بوده و احتمال ریزش قیمت نیز زیاد است. در سناریوی اصلاح قیمت، باید به این نکته توجه داشت که تا زمان قرار داشتن قیمت در محدوده زیر ۲۹ دلار، همچنان می توان منتظر اصلاح بیشتر قیمت بود. مهمترین حمایت قیمت نقره در محدوده ۲۸.۶۰ الی ۲۸.۵۵ دلار قرار دارد که مقارن است با SMA۱۰۰ روزه قیمت نقره. لذا، این محدوده را می توان به عنوان قیمت محوری نیز در نظر گرفت. اما در صورت ادامه اصلاح قیمت به زیر محدوده ۲۸ دلار، باید شاهد شکل گیری روند نسبتا قوی نزولی برای قیمت نقره باشیم که در اینصورت، مهمترین حمایت پیش روی، در محدوده ۲۷.۴۰ الی ۲۷.۵۰ دلار قرار خواهد داشت.

از منظر فاندامنتال، مساله تعیین تکلیف نرخ بهره بانکی در آمریکا و اروپا برای نقره نیز همانند سایر بازارها، کلیدی ترین نقش را ایفا میکند. اگرچه بسیاری از تحلیلگیران معتقدند که فدرال رزرو احتمالا از ماه سپتامبر موضع قطعی خود در خصوص آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی آغاز خواهد کرد، اما برخی گزارش های منتشر شده در خصوص وضعیت اقتصاد آمریکا و شکل گیری موج جدید از تورم ناشی از افزایش قیمت مصرف کننده در اروپا، بر نگرانی های سرمایه گذاران در این خصوص افزوده است.

به سرمایه گذاران توصیه می شود برای گشودن هر نوع موقعیت معاملاتی در بازار نقره، سه فاکتور فاندامنتال مهم یعنی آخرین خبرهای مربوط به نرخ بهره بانکی در اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه آمریکا، آخرین وضعیت تنش در دریای سرخ و شاخص دلار را همزمان بررسی نمایند.

نشریه فایننشیال تریبیون، با انتشار گزارشی از نگرانی کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص افزایش قیمت مصرف کننده (CPI) در پی رشد فزاینده هزینه حمل دریایی ناشی از شکل گیری بحران در دریای سرخ و کانال سوئز، هشدار داده است. این موضع لاگارد، همزمان از سوی بانک مرکزی انگلیس نیز تایید شده و به نظر می رسد شکل گیری موج جدید از تنش میان رژیم صیونیستی و حوثی های یمن، در حال تبدیل شدن به مهمترین فاکتور تعیین کننده در روند آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و اروپا است.

بر اساس آمار اعلامی از سوی شرکت «زنتا» هزینه حمل هر کانتینر ۴۰ فوت در مسیر دریای سرخ از ۳۲۲۳ دلار در ماه آوریل به ۸۴۶۱ دلار افزایش یافته است. این افزایش هزینه حمل آن هم به بیش از دو برابر، منجر به افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی از شرق و در نتیجه، تورم شدید در قیمت مصرف کننده در بازار اروپا شده است. از سوی دیگر، کالاهای اروپایی نیز به دلیل همین افزایش شدید قیمت تمام شده، توان رقابت با کالاهای چینی در آسیا را تا حد زیادی از دست داده اند.

در هر صورت، به سرمایه گذاران توصیه می شود برای گشودن هر نوع موقعیت معاملاتی در بازار نقره، سه فاکتور فاندامنتال مهم یعنی آخرین خبرهای مربوط به نرخ بهره بانکی در اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه آمریکا، آخرین وضعیت تنش در دریای سرخ و شاخص دلار را همزمان بررسی نمایند.

کد خبر: ۲۹۶٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha