۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس و انفجار ارزش معاملات!
تحلیل جامع بازار بورس

پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس و انفجار ارزش معاملات!

با توجه به تحلیل ها پیش بینی میشود که در دولت جدید یک بار دیگر شاهد پرتاب شاخص های بورس و انفجار ارزش معاملات با تزریق نقدینگی های انباشت شده به بازار باشیم.

هادی بهرامی؛ بازار: همانطور که میدانید بازار بورس محلی برای جمع آوری، گردش و هدایت نقدینگی به سمت و سوی کسب و کار و فعالیت های اقتصادی است که با نوسانات مثبت سهام میتوان به اثرگذاری سودسازی شرکت ها بر بازدهی سرمایه سهامداران کمک کرد؛ در حالیکه حال و روز بازار اصلا خوب نیست و سهامداران همه از وضع موجود ناراضی هستند اما با توجه به تجزیه و تحلیل های بنیادی و تکنیکال انتظار داریم یک بار دیگر نقدینگی های انباشت شده با فشار به بازار تزریق شود و شاخص ها به سمت اهداف جدید پرتاب شوند.


تاریخچه عملکرد شاخص ها
شاخص کل بورس پس از اینکه در سال ۱۳۹۹ یک سقف تاریخی جدید (ATH) را به ثبت رساند، شروع به ریزش کرد و با سقوط ۴۸ درصدی مواجه شد که در نهایت به محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید و پس از آن، طی دو سال با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب ها ۱۳۱ درصد رشد را تجربه کرد. در مقابل، شاخص هم وزن نیز پس از سقوط ۴۱ درصدی سال ۱۳۹۹ مجددا خود را با شرایط وفق داد و با افزایش ۱۷۵ درصدی به بالاترین محدوده تاریخی رسد و یک ATH ثبت کرد. نکته جالب این است که شاخص هم وزن سهم های کوچک را در نظر میگیرد ولی اشخص کل به سهام شرکت های بزرگ بها میدهد ولی با این وجود شاخص هم وزن افت کمتری در سقوط ها داشته و رشد بیشتری را هم تجربه کرده است. بازدهی یکسال اخیر شاخص کل بورس منفی ۱۴ درصد و شاخص هم وزن منفی ۱۹.۴ درصد میباشد و بنظر میرسد خسته کننده ترین سیکل حرکتی بازار را طی یکسال اخیر شاهد بودیم.

پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس و انفجار ارزش معاملات!


تحرکات گذشته صندوق ها
شاخص کل صندوق های طلا طی یکسال اخیر به صورت میانگین ۷۵ درصد رشد داشته است که همین رشد باعث شده تا صندوق های طلا و ارز های فیات جذابیت بسیار بیشتری نسبت به بورس و تمام متعلقاتش داشته باشند. صندوق طلای لوتوس ۷۵ درصد، صندوق عیار مفید ۸۰ درصد و صندوق مثقال آگاه نیز ۷۵ درصد رشد را طی یکسال اخیر تجربه کرده اند که برخی از صندوق های کوچک و یا دارای ترکیب بهینه دارایی ها توانتسند بازدهی بیشتری را هم به ثبت برسانند. صندوق های درآمد ثابت از سر رقابت و یا اجبار به جذب مشتری به نرخ های خوبی برای پرداخت سود رسیدند که باعث شد ورودی پول بسیار بیشتر شود و همین نقدنیگ اندک بازار هم به سمت طلا، دلار صندوق ها و ارز دیجیتال روانه شود.


تحلیل بنیادی بازار بورس
بازار بورس تحت تاثیر سیاست های بانک مرکزی، انواع اوراق بدهی، تصمیمات غلط سازمان بورس و عدم حمایت حقوقی های بازار قرار گرفت و حدودا یکسال است که نوسانات کوچکی را از کل بورس شاهد هستیم. حتی شاخص ساز هایی که سنگشان را به سینه میزنیم هم نمیتوانند شاخص کل را به سمت بالا هل بدهند؛ زیرا سیاست ها هنوز برای تزریق نقدینگی های انباشت شده در شرکت ها و جیب سهامداران بزرگ اجرایی نشده اند. نسبت قیمت به سود خالص (P/E) و قیمت به درآمد (P/S) کل بازار در محدوده بسیار پایین قرار دارد و از طرفی دیگر ارزش بازار سهام اکثر شرکت ها نسبت به نرخ رشد سودسازی که با وجود شرایط سخت اقتصادی دارند، افت بیش از حد داشته و میتوان گفت ارزنده هستند.

شرکت هایی وجود دارند که ارزش بازار آنها با توجه به مدل های ارزش گذاری، نرخ رشد سودسازی، طرح های توسعه ای و موقعیت تکنیکالی قیمت پتانسیل رشد حداقل ۳۰۰ درصدی از همین نواحی را دارند؛ اما بنظر می آید سیاست ها تا وقتی که حقوقی ها و صاحبان اصلی سرمایه نخواهند اجرا نخواهند شد و اجرایی آنها از نظر روانشناسی نیاز به صبر، تخلیه کامل نقدینگی و چرخه افسردگی سرمایه گذاران خرد دارد تا بازار را مجددا به سمت بالا پرتاب کنند. الان بهترین فرصت است برای خرید سهام شرکت هایی که ارزش بنیادی و موقعیت تکنیکالی خوبی دارند و همچنین دارای پتانسیل زیاد برای رشد های چند برابری هستند.

شرکت هایی وجود دارند که ارزش بازار آنها با توجه به مدل های ارزش گذاری، نرخ رشد سودسازی، طرح های توسعه ای و موقعیت تکنیکالی قیمت پتانسیل رشد حداقل ۳۰۰ درصدی از همین نواحی را دارند؛ اما بنظر می آید در انتهای فاز انباشت هستیم و در دولت جدید به روی کار آمده یک بار دیگر رشد بزرگی را از قیمت سهم ها شاهد باشیم.


تحلیل تکنیکال شاخص کل
شاخص کل بورس تحت تاثیر از تنش های نظامی در منطقه، سیاست های منفی بانک مرکزی و بی اعتمادی سهامداران نسبت به دارایی های پر ریسک شروع به ریزش کرد و به حمایت های مشترک ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد رسیده بود که پس از انتخابات با نوسان مثبت ۷ درصدی از حمایت فاصله گرفته است. اولین مقاومت شاخص کل میتواند محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد باشد که در صورت عبور از آن، سقف ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود. بهترین حمایت های شاخص کل بورس جهت خرید و یا میانگین گیری، نواحی ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد و در نهایت ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد میباشد که قابل اتکا و بسیار کم ریسک هستند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، سطح انتظارات سهامداران و کشش بازار بعید است حمایت ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد از دست برود؛ زیرا شکست یک حمایت اثبات شده شوخی نیست و در صورت از دست رفتن این محدوده روند فرسایشی و ریزش بیشتری را شاهد خواهیم بود.

پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس و انفجار ارزش معاملات!

بهترین حمایت های شاخص کل بورس جهت خرید و یا میانگین گیری، نواحی ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد و در نهایت ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد میباشد که قابل اتکا و بسیار کم ریسک هستند. اولین مقاومت شاخص کل میتواند محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد باشد که در صورت عبور از آن، سقف ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود.


با توجه به میزان بازدهی شاخص در سیکل های میان مدتی قبل، بنظر میرسد که ۹۵ درصد بازدهی از کف ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد تا هدف ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در سال های آتی معقول باشد و این ناحیه را به عنوان آخرین مقاومت بولران بعدی پیش بینی میکنیم. اگر بخواهیم از دورنما و در مقیاسی بزرگ تر به نمودار شاخص نگاه کنیم، با شکست مقاومت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد، اهداف ۳.۲ و ۳.۸ میلیون واحد در دسترس خواهند بود و با اتمام فاز انباشت (Accumulation) ممکن است شاهد شکل گیری یک روند صعودی اسپایک در مدت نسبتا کوتاهی باشیم.

پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس و انفجار ارزش معاملات!


۱- حمایت معتبر شاخص: ۱.۹۴ میلیون واحد
۲- مقاومت قوی شاخص: ۲.۵۵ میلیون واحد
۳- بازدهی یش بینی شده: ۹۵ الی ۱۰۰ درصد
۴- ریسک کاهش شاخص: ۱۰ الی ۱۲ درصد

با توجه به میزان بازدهی شاخص در سیکل های میان مدتی قبل، بنظر میرسد که ۹۵ درصد بازدهی از کف ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد تا هدف ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در سال های آتی معقول باشد و این ناحیه را به عنوان آخرین مقاومت بولران بعدی پیش بینی میکنیم. با توجه به سیاست های مثبت دولت دکتر پزشکیان و دیدگاه مثبت آنها نسبت به بازار بورس انتظار داریم که تا حدودی ساختار بازار اصلاح شود و تقاضا افزایش یابد که به دنبال آن ممکن است شاخص های بورس و به خصوص سهام شرکت های نسبتا کوچک و دارای پتانسیل، رشد زیادی را تجربه کنند.


نتیجه تحلیل ها
با توجه به سیاست های مثبت دولت دکتر پزشکیان و دیدگاه مثبت آنها نسبت به بازار بورس انتظار داریم که تا حدودی ساختار بازار اصلاح شود و تقاضا افزایش یابد که به دنبال آن ممکن است شاخص های بورس و به خصوص سهام شرکت های نسبتا کوچک و دارای پتانسیل، رشد زیادی را تجربه کنند. اصلا نگران نقدینگی و میزان قدرت خرید حقوقی ها جهت حمایت از بازار نیستیم و انتظار داریم حداقل سود های انباشت شده در شرکت ها به بازار تزریق بشود تا شاخص کل را در محدوده ۳.۸ میلیون واحد ببینیم. در شرایط فعلی اقتصاد و بازار ها توصیه میشود سرمایه گذاران پرتفوی مختلط داشته باشند تا با حفظ تعادل میان ریسک دارایی ها بتوانند بیشترین بازدهی را از آن خود کنند.

کد خبر: ۲۹۴٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha