۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
خیز آبادان و خرمشهر برای آموزش گردشگری| حیات صنعت توریسم در گروی آموزش است
بازار گزارش می‌دهد؛

خیز آبادان و خرمشهر برای آموزش گردشگری| حیات صنعت توریسم در گروی آموزش است

آبادان- مقرر شده ۱۶ دوره آموزشی در خصوص گردشگری و صنایع دستی برای شهرهای آبادان و خرمشهر برگزار شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شکل‌ گیری، پایداری و توسعه گردشگری در هر جامعه نیازمند امر آموزش است زیرا ارکان اصلی توسعه پایدار گردشگری به شمار می‌ رود. موفقیت آینده صنعت گردشگری در گروی آموزش و آگاه‌ سازی افراد است که باید در اولویت قرار گیرد. از آنجا که گردشگری یک فعالیت خدماتی است و کارکنان، این خدمات را ارائه می‌ کنند توجه به آموزش و ارتقاء دانش آنها یکی از موضوعات اصلی تضمین حیات این مهم نیز محسوب می‌ شود.

بنابراین درک و شناخت گردشگری و همچنین چگونگی توسعه و پایداری آن بر گسترش دانش گردشگری برای درک نیازمندی‌ های آن تاثیرگذار است؛ البته در آموزش زمینه‌ های موفقیت پیرامون تجارب گردشگری و همچنین نیازمندی‌ های هر جامعه به امر گردشگری نیز لازم و ضروری است.

آموزش مداوم و به‌ روز، باعث افزایش آگاهی و علم افراد می‌ شود و اهمیت این موضوع به این معناست که افراد آموزش دیده با اشراف کامل به گردشگری و قوانین مربوط به آن، خدمات مطلوب‌ تری را به گردشگران ارائه دهند که در جلب رضایت آنها و توسعه گردشگری بین‌ المللی و داخلی تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه در صنعت گردشگری ارائه خدمات بهینه به گردشگران در جلب رضایت آنها بسیار مهم است، برای تحقق این مهم ضرورت دارد به آموزش‌ های علمی در زمینه‌ های مختلف گردشگری جدی‌ تر از گذشته توجه شود.

برای موفقیت و پیشرفت در گردشگری و استفاده مناسب از ظرفیت موجود در صنعت باید در وهله نخست اقدام به هماهنگ کردن مباحث آموزشی در سطوح مختلف تعلیماتی با استفاده از دانش افراد متخصص در گردشگری کرده و قبول کنیم که تربیت صحیح نیروی انسانی متخصص، باید سرلوحه اقدامات اولیه در برنامه‌ ریزی و توسعه گردشگری قرار گیرد و برای نیل به اهداف کلان در گردشگری باید به امر آموزش بیش از پیش توجه کنیم.

حوزه آموزش در گردشگری همچنان گرفتار سرفصل‌ ها و متدهای تعیین شده قدیمی است که باید به‌ روزرسانی و دوره‌ های مبتنی بر مسائل روز طراحی و برگزار شود چراکه نوآوری و ابتکار در آموزش صنعت گردشگری حرف اول را می‌ زند.

متاسفانه در مسئله آموزش گردشگری چند متولی داریم که اصلی‌ ترین آن‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی است البته متولی‌ های دیگری مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز وجود دارند که وظیفه آموزش عالی کشور را بر عهده داشته و مدعی این حوزه هستند و از لحاظ قانونی نیز جایگاه دارند

متاسفانه در مسئله آموزش گردشگری چند متولی داریم که اصلی‌ ترین آن‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی است البته متولی‌ های دیگری مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز وجود دارند که وظیفه آموزش عالی کشور را بر عهده داشته و مدعی این حوزه هستند و از لحاظ قانونی نیز جایگاه دارند.

در کنار این دو نهاد می‌ توان به سازمان فنی و حرفه‌ ای که آموزش‌ های حرفه‌ ای و همچنین آموزش و پرورش که آموزش سطوح پایه را برعهده دارند، اشاره کرد. علاوه بر متولی‌ های دولتی، سایر بخش‌ های خصوصی را که در حوزه آموزش گردشگری حضور دارند و این زمینه فعال هستند، باید معرفی کرد.

نشست بررسی مشکلات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر با پیگیری های «سیدمحمد مولوی»، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و همچنین نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان و مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست حضور داشتند.

ظرفیت گردشگری آبادان و خرمشهر مغفول مانده است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: حوزه گردشگری طی سال های اخیر مغفول مانده و این نگرانی در دل مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد.

سیدمحمد مولوی افزود: انتظار می رود با برنامه های مجلس دوازدهم، دولت به صنعت گردشگری نگاه ویژه تری داشته باشد چرا که اگر گردشگری نباشد حوزه های میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز با رکود مواجه می شوند.

وی با اشاره به نقش محوری گردشگری در اقتصاد، ادامه داد: متاسفانه در استان خوزستان به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر به خوبی از ظرفیت گردشگری به ویژه گردشگری روستایی و آبی استفاده نشده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، آموزش را یکی از مبانی توسعه گردشگری قلمداد کرد و گفت: این موضوع برای متولیان تصمیم گیر و همچنین علاقمندان به این حوزه مهم است. از سوی دیگر منابع انسانی شاغل در دستگاه های مرتبط با حوزه گردشگری باید آموزش ببینند.

مولوی با اشاره به پیگیری راه اندازی خط آبی آبادان-سیبه، توضیح داد: آغاز مطالعه تا تصویب مجوزات مربوطه، دو سال زمان برد و اکنون منتظر آماده شدن طرف عراقی هستیم و از سمت کشورمان همه اقدامات و آماده سازی انجام شده است.

پیگیری مشکلات هتل ها و آژانس ها در مجلس

وی با اشاره به ضرورت توجه به هتل ها و آژانس های شهرهای آبادان و خرمشهر، عنوان کرد: آمادگی داریم مشکلات این عزیزان را در موضوعات مالیاتی و همچنین از طریق سایر وزارتخانه ها پیگیری کنیم؛ هر زمان فعالان این بخش ها درخواست ها و مشکلات خود را به ما اعلام کنند، پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به گردشگری روستایی، اظهار کرد: سه بوم گردی در شهرستان آبادان فعال است ولی از ظرفیت همین سه بوم گردی به درستی استفاده نشده است. باید به سایر روستاهای این منطقه که شرایط احداث بوم گردی و فعالیت خانه مسافر را دارند کمک شوند و آموزش در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

مولوی افزود: از سازمان منطقه آزاد اروند انتظار داریم بودجه ای برای ادارات میراث در نظر بگیرند البته ما نیز در سطح کلان برای تامین اعتبار مواردی همچون موزه آبادان را پیگیری می کنیم.

مولوی: برای آژانس ها، هتل ها، دانش آموختگان و فعالان گردشگری و همچنین فعالان صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر تقاضای برگزاری ۱۶ دوره آموزشی را از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان داشتم که مورد موافقت قرار گرفت

وی بیان کرد: برای آژانس ها، هتل ها، دانش آموختگان و فعالان گردشگری و همچنین فعالان صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر تقاضای برگزاری ۱۶ دوره آموزشی را از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان داشتم که مورد موافقت قرار گرفت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علاقمندان برای حضور و پیگیری زمان آغاز و نحوه ثبت نام برای دوره های گردشگری و صنایع دستی باید از طریق اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آبادان اقدام کنند.

آموزش در روستا باشد

وی اظهار کرد: ضرورت دارد یکی از جوامع هدف برای آموزش، توانمندسازی و اشتغالزایی، روستاها باشد و انتظار می رود برای شهر اروندکنار، چوئبده و بخش مرکزی در همان منطقه دوره های آموزشی مرتبط با ظرفیت هایشان برگزار شود و همچنین سازمان منطقه آزاد اروند نیز در تامین متریال صنایع دستی به آنها کمک کند.

مولوی با اشاره به معضل وجود دلالان گردشگری در مبادی ورودی، تصریح کرد: وقتی گردشگری از مرز شلمچه و دیگر ورودی ها وارد این منطقه می شود با دلال مواجه می شود و با توجه به اینکه هیچگونه نظارتی بر روی آن دلال نیست، آسیب جدی به صنعت گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر به ویژه آژانس ها و هتل ها وارد می شود.

مولوی: برای جلوگیری از فعالیت دلالان باید گردشگری ما یک ساختار در بصره عراق داشته باشد که پیشنهاد می کنم دفتر گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر با هماهنگی کنسولگری ایران در بصره و فعالان گردشگری آن کشور راه اندازی شود تا فرآیندها در چارچوب قانونی انجام شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: برای جلوگیری از فعالیت دلالان باید گردشگری ما یک ساختار در بصره عراق داشته باشد که پیشنهاد می کنم دفتر گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر با هماهنگی کنسولگری ایران در بصره و فعالان گردشگری آن کشور راه اندازی شود تا فرآیندها در چارچوب قانونی انجام شود.

وی توضیح داد: ۸۰ درصد گردشگران ورودی شهرهای آبادان و خرمشهر را اتباع عراقی تشکیل داده و باید یک مرجع رسمی گردشگری در عراق داشته باشیم و یکی از دلایل پیگیری ام برای راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند، نگاه توسعه ای و رونق کسب و کارهای گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر بود.

مولوی اظهار کرد: برای راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه از دو سال قبل پیگیر بودم و با شهید امیرعبداللهیان دیدار داشتم و نگاه آن شهید خدمتگزار به این موضوع مثبت بود و هم اکنون فرآیند تحقق این موضوع مهم در حال انجام است.

آمادگی کمک میراث خوزستان به آبادان و خرمشهر

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان در این نشست اظهار کرد: طی روزهای آینده عملیات اجرایی موزه آبادان آغاز می شود و برآوردی که برای هزینه آن شده رقمی حدود ۲۵ میلیارد تومان است که باید روی مدل تامین اعتبار آن کار شود.

محمدحسین ارسطو زاده ادامه داد: طرح جامع گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر آماده شده و در طرح گردشگری دریایی خوزستان نیز این دو شهر دیده شده است.

ارسطو زاده: ۲۷۶ روستای گردشگری استان خوزستان با مبنای علمی و کارشناسی بر اساس معیارهای بین المللی شناسایی شده که روستاهای آبادان و خرمشهر نیز جزو این طرح مهم مطالعاتی هستند

وی بیان کرد: ۲۷۶ روستای گردشگری استان خوزستان با مبنای علمی و کارشناسی بر اساس معیارهای بین المللی شناسایی شده که روستاهای آبادان و خرمشهر نیز جزو این طرح مهم مطالعاتی هستند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تاکید کرد: برای توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر در این سه حوزه، همه تلاش خود را همچون همیشه انجام خواهیم داد.

لزوم تعیین تکلیف مالکیت ساختمان های میراثی

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: با دید مثبت سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به طور حتم صنعت گردشگری منطقه رونق می گیرد و خرسندیم که تفکر ما و وی در یک راستا است.

امیرهوشنگ بابامرادی افزود: موضوع آموزش برای ما مهم است و اقداماتی در این خصوص انجام شده و انتظار می رود وقتی دوره ای برگزار می شود، فعالان منطقه از آن فرصت استفاده کنند و در دوره حضور داشته باشند.

وی با اشاره به حوزه میراث فرهنگی توضیح داد: ساختمان های میراثی شهرهای آبادان و خرمشهر که مالکیت آنها هنوز مشخص نیست باید تعیین تکلیف شود تا هدفگذاری مطلوبی در این خصوص صورت گیرد.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در حال پیگیری چند برنامه برای صنعت توریسم منطقه هستیم و بعد از نهایی و اجرایی شدن، آنها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نشست ها باید با خروجی مثبت همراه باشد

یک پژوهشگر گردشگری در این نشست اظهار کرد: برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی باید مرتبط با ساختار این منطقه باشد و همچنین برای حضور در آن الزام نباشد بلکه فرد از روی علاقه در آن شرکت کند.

محمود نواصر افزود: روستاییان علیرغم علاقمندی به دوره های گردشگری و صنایع دستی ولی به دلیل بُعد مسافت امکان حضور در دوره را ندارند ولی اکنون با پیگیری نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس فرصت خوبی برای این عزیزان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: به طور حتم برگزاری این نشست ها اقدامی شایسته است و خروجی حاصل از آن مهم تر است و انتظار می رود مشکلات کسب و کارهای گردشگری رفع شود.

این دانش آموخته گردشگری ادامه داد: به عنوان مثال چنانچه در خصوص توریسم سلامت روزانه ۱۰ هزار گردشگر عراقی وارد شهرهای آبادان و خرمشهر شود ولی آژانس ها دسترسی به کد گردشگری سلامت نداشته باشند با مشکل مواجه می شویم چرا که باید انتفاع مالی برای کسب و کارهای این حوزه وجود داشته باشد.

نواصر تاکید کرد: مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری هایی در سطح وزارتخانه داشته و از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان نیز درخواست داریم در این خصوص و همچنین کد ناجا کمک کند.

ضرورت ارائه تسهیلات توسط بانک گردشگری

وی تاکید کرد: باید بسته های حمایتی برای آژانس ها، هتل ها، صنایع دستی و سایر کسب و کارهای گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر در نظر گرفته شود؛ بانک گردشگری در شهر آبادان شعبه دارد و باید در این خصوص کمک کند.

این پژوهشگر گردشگری با اشاره به چندگانگی مدیریتی در مرز بین المللی شلمچه، توضیح داد: به هر اندازه در حوزه گردشگری عراق فعالیت شود و اقدامات شایسته انجام نشود، مشکلات همچنان پابرجاست. در بخش عراق فقط یک مدیر مستقر است ولی در شلمچه ایران چندین مدیر حضور دارند.

نواصر ابراز امیدواری کرد: پیشنهاد راه اندازی دفتر گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر در بصره عراق به عنوان مرجع رسمی گردشگری این خطه که از سوی نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد، کاملاً تخصصی است و سبب جهش کسب و کارهای توریسم این دو شهر می شود.

به طور حتم برای پرداختن به محورهای صنعت گردشگری نیاز داریم که مشکلات و مسائل مرتبط به توریسم توسط پژوهشگران و متخصصانی که در این حوزه فعال هستند و تجارب خوبی هم دارند، شناخته شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha