۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
۹۵ درصدی تولید سبزی و صیفی با اجرای الگوی کشت مطابقت دارد
مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی:

۹۵ درصدی تولید سبزی و صیفی با اجرای الگوی کشت مطابقت دارد

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه تولید سبزی و صیفی در فضای باز در کشور بیش از ۹۵ درصد با الگوی کشت ابلاغی از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تطابق دارد.

به گزارش بازار از وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری افزود: برنامه‌های حوزه سبزی و صیفی مطابق با الگوی کشت ابلاغی در استان‌ها اجرا شده ضمن آن که تلاش کردیم بنابر دستور وزیر جهادکشاورزی، کمبود این محصولات به ویژه پیاز و سیب‌زمینی در بازار نباشد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی مساله کمبود آب را جدی دانست و از کشاورزان درخواست کرد برنامه ابلاغی که براساس الگوی کشت تدوین شده است را به اجرا بگذارند.

وی در همین حال از کشاورزان خواست با استفاده از روش نشاکاری و بهره‌گیری از سیستم آبیاری نوین در راستای مصرف بهینه آب بکوشند و در مورد مصرف سایر انرژی‌ها مانند سوخت، صرفه‌جویی کنند.

اصغری درباره تولید بهاره سیب‌زمینی در فضای باز اظهار داشت: برنامه ابلاغی ما برای کشت بهاره سیب‌زمینی ۱۹ هزار و ۶۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۶ هزار تن بود و گزارش‌ها حاکی از کشت این محصول در سطح ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار با برآورد تولید ۷۱۵ هزار تن است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد برنامه تولید بهاره گوجه‌فرنگی در سال زراعی جاری محقق شده است، تصریح کرد: سطح زیر کشت بهاره گوجه‌فرنگی در برنامه ابلاغی این دفتر، ۲۳ هزار و ۳۲۰ هکتار با پیش‌بینی تولید حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تن می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌ها به ویژه در حوزه تامین آب، در این فصل نزدیک به ۲۰ هزار و ۵۸۹ هکتار زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته و برآورد می‌کنیم از این سطح حدود یک میلیون و ۲۰ هزار تن محصول بدست آید.

اصغری سطح کشت پیاز بهاره در برنامه ابلاغی این دفتر در سال زراعی جاری را ۱۲ هزار و ۲۰ هکتار و برآورد تولید را ۵۷۱ هزار تن عنوان کرد و گفت: در بهار امسال در سطح ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار پیاز کشت شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۶۰۵ هزار تن محصول از این سطح تولید شود.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه نشایی را از برنامه‌های این دفتر برای صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و اذعان داشت: در حال برنامه‌ریزی برای تمام محصولات در حوزه سبزی و صیفی که توانمندی کشت از طریق نشا را دارند، هستیم.

کشت نشایی گوجه‌فرنگی به ۹۰ درصد رسید

وی بیان کرد: برخی محصولات سبزی و صیفی مانند گوجه فرنگی، پیاز، خربزه، فلفل، بادمجان و انواع ملون امکان کشت نشایی دارند و نتایج تلاش ما برای کشت نشایی پیاز و گوجه فرنگی بسیار خوب بوده است.

اصغری سطح کشت نشایی گوجه فرنگی در فضای باز را بیش از ۹۰ درصد و پیاز را نزدیک به ۵۰ درصد در کشور عنوان کرد.

وی با اذعان به این که کشت نشایی حداقل ۴۰ روز دوره رشد گیاه را در فضای باز کاهش می‌دهد و منجر به صرفه‌جویی در آب می‌شود، گفت: کشت نشایی گاهی برای تغییر زمان عرضه محصول به بازار انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha