۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی/پیش بینی آغاز روند صعودی جدید در میان مدت
تحلیل بازار جهانی طلا؛

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی/پیش بینی آغاز روند صعودی جدید در میان مدت

قیمت جهانی طلا پس از یک دوره نسبی رکود، سرانجام موفق به افزایش در بازار و رسیدن به سقف ماهانه خود شده و این در حالیست که به نظر می رسد روند قیمت طی هفته های آتی نیز کماکان صعودی باشد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: قیمت جهانی طلا پس از یک دوره نسبی رکود، سرانجام موفق به افزایش در بازار و رسیدن به سقف ماهانه خود شد. این افزایش قیمت ناشی از احساسات بازار و تغییر در آن بوده که عمدتا مربوط به داده های اقتصادی اخیر آمریکا به ویژه آمار بخش مشاغل است که آخر هفته گذشته منتشر شد. در حقیقت، این تحرکات بازار منجر به افزایش حدود ۶۵ دلاری معادل ۲.۷۹ درصدی قیمت طلا طی یک هفته گذشته شده است.

آمار بخش مشاغل و احتمال آغاز کاهش نرخ بهره

همانطور که در عمده گزارش های مربوط به بازارهای مختلف از جمله فلزات اساسی و گرانبها و ارزهای دیجیتال اشاره کرده ایم، مساله نرخ بهره بانکی بالا که به منظور کنترل نرخ تورم آمریکا از سوی فدرال رزرو این کشور به تصویب رسیده و هم اکنون نیز در جریان است، عامل اصلی ایجاد رکود در بازار شده است. اما نکته مهم اینکه آمار مربوط به بازار کار و اشتغالزایی که پنجشنبه هفته گذشته از سوی فدرال رزرو منتشر شد، نشان دهنده ایجاد ۲۰۶ هزار شغل در بخش در کشاورزی بوده که فراتر از انتظار دولت بوده است. با اینحال، بررسی آمار بیکاری طی ماه های آوریل و می، نشانگر افزایش ۴.۱ درصدی نرخ بیکاری است که همین موضوع می تواند منجر به افزایش فشار بر فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بانکی شود.

نگاهی به چارت یک هفته ای قیمت طلا نشان دهنده شکل کیری روندی صعودی برای این فلز گرانبها از ماه اکتبر به این سو و خروج قیمت از فاز انباشت از فوریه ۲۰۲۴ است.

اکنون این احتمال تقویت شده که فدرال رزرو از ماه دسامبر، اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی نماید؛ موضوعی که منجر به ایجاد تحرک چشمگیر در عمده بازارهای مالی از جمله بازار طلا خواهد شد. در حقیقت افزایش قیمت طلا طی روزهای گذشته تحت شرایط به وجود آمده در پس همین احتمال و آمار بازار کار آمریکا بوده است.

ریزش شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه

نکته دیگری که منجر به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده، شاخص دلار است که طی یک هفته گذشته، حدود ۱ درصد کاهش را نشان می دهد. همانطور که می دانیم، شاخص دلار نشانگر دامیننس ارز ملی آمریکا در بازار فارکس بوده و کاهش این شاخص نیز نشانگر ضعف دلار است.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی/پیش بینی آغاز روند صعودی جدید در میان مدت

هرگونه ضعف دلار می تواند به عنوان کاتالیزوری پر قدرت برای ایجاد تحرک مثبت در بازار طلا به ایفای نقش بپردازد. همچنین، بازدهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز با کاهش مواجه شده که بازدهی این اوراق نیز نسبتی معکوس با تحرکات قیمت طلا در بازار دارد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی/پیش بینی آغاز روند صعودی جدید در میان مدت

نگاهی به چارت یک هفته ای قیمت طلا نشان دهنده شکل کیری روندی صعودی برای این فلز گرانبها از ماه اکتبر به این سو و خروج قیمت از فاز انباشت از فوریه ۲۰۲۴ است. تحرکات اخیر قیمت نیز منجر به ایجاد کف های پایینتر و سقف های بالاتر قیمت شده که نشانگر شکل گیری روند گاوی در بازار است.

طی هفته معاملاتی جاری (از روز دوشنبه)، چند فاکتور مهم و تعیین کننده بر سر روند قیمت طلا وحجود دارد که مهمترین آنها، انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه ژوئن است.

در حال حاضر، مهمترین حمایت طلا روی ۲۳۶۳ (محور ۵۰ درصد) و مقاومت پیش روی ما نیز روی ۲۴۵۰ دلار (پیک تاریخی طلا) محسوب می شود. در حال حاضر، قیمت رد حال آزمایش محدوده بالای انباشت بوده که پتانسیل شکست این محدوده و ورود بازار به فاز گاوی جدی را تقویت می کند.

کاتالیزورهای افزایش قیمت طی هفته معاملاتی جاری

طی هفته معاملاتی جاری (از روز دوشنبه)، چند فاکتور مهم و تعیین کننده بر سر روند قیمت طلا وحجود دارد که مهمترین آنها، انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه ژوئن است. بر اساس آخرین داده های موجود، به نظر می رسد این شاخص با رشد ۰.۲ درصدی مواجه شده که نشانگر آرام تر شدن سیر تورم در آمریکا است. همچنین، «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو نیز قرار است طی نشستی دو روزه، در جلسه استماع کنگره شرکت نموده که این جلسه از روز سه شنبه آغاز خواهد شد. پیش بینی ها مبنی بر این است که در جریان این جلسه، در خصوص زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی نیز گفتگو شود. لذا، خروجی آن با توجه به اهمیت یاد شده در خصوص نرخ بهره بانکی و ارتباط آن با بازار طلا، بسیار مهم خواهد بود. به تمامی فعالان بازار طلا توصیه می شود حتما جلسه مهم استماع جروم پاول و خروجی آن را پیش از گشودن هرگونه موقعیت معاملاتی جدید زیر نظر داشته باشند.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha