۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک‌های تهران به ۳۰۰ مگاوات

افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک‌های تهران به ۳۰۰ مگاوات

مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه‌ای تهران گفت: ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در استان‌های تهران، البرز و قم تا پایان تیرماه به ۳۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار از وزارت نیرو، رزم‌آرا ذاکری فر در خصوص اهمیت و ضرورت بهره‌برداری از نیروگاه‌های تولید پراکنده باهدف بی‌نیاز شدن مجتمع‌های بزرگ خصوصی و دولتی از شبکه برق سراسری افزود: یکی از روش‌های اقتصادی و به‌صرفه برای مجتمع‌های بزرگ خصوصی و دولتی برای تولید و تأمین برق، راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در محل مجتمع در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: این نیروگاه‌ها گاز ورودی به مجتمع را قبل از بهره‌برداری در بخش‌های مرتبط با سامانه‌های سرمایشی یا گرمایشی متناسب با فصل سال به نیروگاه کوچک‌مقیاس تزریق می‌کنند و بنابراین ابتدا از گاز دریافتی برق تولید می‌کنند و سپس از حرارت تولید شده از این محل در فصل گرم سال سرما و در فصل سرد سال گرمای موردنیاز مجتمع را تأمین می‌کنند.

مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه‌ای تهران ادامه داد: با این سازوکار بازده مصرف انرژی در مجتمع‌های خصوصی و دولتی می‌تواند تا دوبرابر افزایش پیدا کند و این مجتمع‌ها از شبکه سراسری برق بی‌نیاز شوند.

ذاکری فر افزود: با این سازوکار به‌ویژه در فصل گرم سال که در کشور با ناترازی برق روبه‌رو هستیم، کمک شایانی به حفظ و پایداری شبکه سراسری برق می‌شود.

وی از امکان فروش برق مازاد این نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در بورس به‌عنوان یک مزیت اقتصادی برای مجتمع‌های خصوصی خبر داد و گفت: مجتمع‌های دارنده واحدهای نیروگاهی کوچک‌مقیاس ضمن تأمین برق مصرفی خود، می‌توانند با اخذ مجوز لازم، برق تولیدی مازاد خود را در بورس انرژی بفروشند و از این محل کسب درآمد داشته باشند.

مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه‌ای تهران در خصوص ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در سه استان تهران، البرز و قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت عملی تولید برق از طریق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در حوزه مدیریتی برق منطقه‌ای تهران قریب ۲۷۰ مگاوات است و با راه‌اندازی نیروگاه‌های در دست احداث تا آخر تیرماه به ۳۰۰ مگاوات می‌رسد.

ذاکری فر در باره دیگر محاسن و اجرای این طرح در کشور افزود: نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس منافع و محاسن فراوانی دارند که مهم‌ترین این منافع کمک به حفظ پایداری شبکه برق در فصل تابستان است، اما از دیگر محاسن این نیروگاه‌ها می‌توان به نقش‌آفرینی در زمینه کاهش آلایندگی محیط‌زیست، کاهش تلفات شبکه و افزایش بازدهی بهره‌وری انرژی اشاره کرد.

با ابلاغ دستورالعمل توسعه مولدهای مقیاس کوچک توسط وزیر نیرو، مالکان نیروگاه‌های مقیاس کوچک مشمول می‌توانند نسبت به فروش برق تولیدی خود در بورس انرژی اقدام کنند و برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچکی که از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۲ وارد مدار شده باشند، مشمول برنامه‌های مدیریت بار اعلامی شبکه برق کشور نخواهد شد.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha