۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
دلار زدایی با تخصیص ارز زائران اربعین با دنیار| بانک مرکزی با تنظیم گری بازار، مانع از گرانی ارز شد
«بازار» گزارش می دهد

دلار زدایی با تخصیص ارز زائران اربعین با دنیار| بانک مرکزی با تنظیم گری بازار، مانع از گرانی ارز شد

بانک مرکزی در حالی اعلام کرده است، امسال نیز ارز اربعین بصورت دینار به زائران پرداخت می‌شود که به گفته کارشناسان چنین رویکردی نه تنها هزینه زائران را کم می کند بلکه  مانع از افزایش نرخ دلار می شود.

بازار گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی چند سالی است با مدیریت درست در بازار ارز، تلاش می کند علاوه بر صیانت از منابع ارزی کشور، نیازهای واقعی به این کالا را به اشکال مختلف البته به شکل اصولی و کارشناسانه در بازارهای رسمی تامین کند. این رویکرد باعث شده است دیگر چون سالهای پیشین منابع ارزی کشور چپاول نشود آنطور که اکنون بازار ارز تا حدی به ثبات رسیده است و خبری از نوسان شدید نرخ این کالا مهم سرنوشت ساز اقتصادی در بازار آزاد چون گدشته به چشم نمی خورد.

بازاری که جولانگاه دلالان و رانت خواران سود جو بود ولی طی دو و سه سال اخیر با تدابیر و سیاست گذاری های بانک مرکزی در برآورده کردن نیاز متقاضیان واقعی به ارز نه تنها دلالان و سفته بازان از این بازار خارج شده اند بلکه تامین ارز مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی نیز بر ریل اصول و روال خاصی قرار گرفته است. اقدامات بانک مرکزی به منظور تنظیم گری در بازار ارز و اصلاح ساختارها و زیربنای این بازار، به گونه ای است که مدیران این بانک با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران توانستند ضمن بررسی کاستی ها و مشکلات در این عرصه، با عمق بخشیدن به این بازار از طریق تنظیم گری و ایجاد زیرساخت های جدید در قالب سامانه ها، بازار ارز را به خوبی مدیریت کنند.

طبق برآوردها حدود ۵ میلیون نفر قرار است امسال در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کنند، در این میان بانک مرکزی تامین و اختصاص ارز مسافران اربعین را همچون سال گذشته برای زائران در قالب دینار فراهم کرده است، اقدامی که مانع از افزایش نرخ ارز می شود

جلوگیری از فشار بر بازار ارز با تامین دینار زائران اربعین

به گفته کارشناسان برنامه های بانک مرکزی در راستای صیانت از ذخائر ارزی از جنبه های مختلف قابل تحسین است، چرا که رویکردی که این بانک با اجرای سیاست هایی ارزی در پیش گرفته مانع از هدر رفت منابع ارزی کشور می شود، از سویی بانک مرکزی در تلاش است تا ضمن دلازدایی و ارتباط عمیق با کشورها، مسیر تبادلات ارزی را به اشکال مختلف با پیمانهای دو یا چند جانبه پولی فراهم کند، اقداماتی که زمینه آن در کشورهای مختلف فراهم شده است.

یکی از سیاست های که بانک مرکزی برآن تاکید دارد؛ جلوگیری از فشار بر بازار ارز به منظور جلوگیری از افزایش نرخ ارز در بازار است، به طور مثال طبق برآوردها حدود ۵ میلیون نفر قرار است امسال برای زیارت عتبات بخصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کنند، در این میان بانک مرکزی تامین و اختصاص ارز اربعین مسافران را همچون سال گذشته برای زائران فراهم کرده است که به گفته محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی امسال نیز در پرداخت ارز اربعین به زائران متقاضی، هیچ مشکلی وجود ندارد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در این بانک، زائران اربعین حسینی امسال هم می‌توانند از طریق شعب منتخب شبکه بانکی در تمام شهرها و روستاها، ارز لازم را برای سفر اربعین بصورت دینار دریافت کنند.

به گفته کارشناسان، تخصیص و عرضه دینار به زوار اربعین و حذف دلار از این بخش توسط بانک مرکزی گامی مهم در مسیر دلار زدایی از اقتصاد کشور بوده چرا که بانک مرکزی در این زمینه به جای دلار از دینار به عنوان ارز تخصیص یافته به زوار اربعین استفاده می کند

گام مثبت بانک مرکزی در جهت دلار زدایی

این اقدام که به گفته کارشناسان، تخصیص و عرضه دینار به زوار اربعین و حذف دلار از این بخش توسط بانک مرکزی گامی مهم در مسیر دلار زدایی از اقتصاد کشور بوده چرا که بانک مرکزی در این زمینه به جای دلار از دینار به عنوان ارز تخصیص یافته به زوار اربعین استفاده می کند. اقدامی که می تواند سرآغازی برای حذف دلار و جایگزین کردن ارزهای ملی در مبادلات با شرکای تجاری و استفاده از پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه باشد. رویکردی که نمایندگان مجلس و کارشناسان خبره اقتصادی معتقدند؛ بعد از تخصیص ارز کشور مقصد به جای دلار در فرآیند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، استفاده از ارز دو کشور به جای دلار برای تجار نیز باید در مرحله بعدی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در بخش‌های مختلف، دلار به تدریج از اقتصاد کشور تا حدی حذف شود.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» درباره اقدام بانک مرکزی در تامین ارز زائران حسینی در مراسم اربعین، گفت: این اقدام رویکرد منطقی و البته اقتصادی است و باید اذعان داشت طی سنوات گذشته جز دو سال اخیر، چرا تا به حال چنین سیاستی صورت نگرفته است، باید تعجب کرد. زیرا پرداخت ارز در قالب دلار به زائران اربعین فرایند تبدیل آن برای زائران را سخت و پر هزینه می کند، از طرفی نیز در چنین مواقعی خیلی ها برای تهیه دلار به بازار ارز هجوم آورده و این مسئله باعث می شود که در پی فشار بالای تقاضا، بازار ارز نیز به هم ریزد و قیمت ها روندی صعودی به خود گیرند.

هم اکنون برخی بازارچه های مرزی در تبادلات تجاری و بازرگانی در معاملات خود، به جای دلار دینار دریافت می کنند، سیاستی که تقویت منابع ارزی کشور را در پی دارد زیرا بانک مرکزی با در دست داشتن منابع ارزی چون دینار، به خوبی می تواند ارز مورد نیاز زوار اربعین حسینی را تامین کند

دست پر بانک مرکزی در برخورداری از دینار

وی با بیان اینکه ارتباط خوب تجاری و اقتصادی ایران با کشور عراق باعث شده است تا درآمدهای ارزی کشور با پول رایج عراق افزایش و دینار به عنوان یک نوع ارز در ایران به صورت فیزیکی در دست باشد، افزود: هم اکنون برخی بازارچه های مرزی در تبادلات تجاری و بازرگانی در معاملات خود، به جای دلار دینار دریافت می کنند، سیاستی که تقویت منابع ارزی کشور را در پی دارد زیرا بانک مرکزی با در دست داشتن منابع ارزی چون دینار، به خوبی می تواند ارز مورد نیاز زوار اربعین حسینی را تامین کند. اقدامی که نه تنها زوار دیگر چون گذشته زحمت چنج دلار به دینار را در صرافی ها و ... در عراق ندارند بلکه چنین سیاستی مانع از خروج دلار از کشور می شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در گذشته زوار اربعین برای تهیه ارز با مشکلات متعددی روبه رو می شدند. مشکلاتی که باعث می شد بازار ارز متشنج و قیمت ها به دلایل تقاضای بالا تا حدی در بازارهای غیر رسمی و آزاد افزایش یابد اما اکنون این گونه نیست چرا که نیاز زائران اربعین حسینی به ارز برای سفر به عراق با تمهیداتی که برای برآورده کردن نیاز آنهاست به خوبی اندیشده شده است آنطور که شاهد التهاب در بازار ارز و صف های طولانی برای تهیه این کالا در چنین مواقعی نخواهیم بود و زوار دغدغه ارز برای سفر به عراق را ندارند.

بنا به این گزارش، سیاست های بانک مرکزی برای صیانت از منابع ارزی و بکارگیری آن آنگونه که متقاضیان واقعی بتوانند به ارز مورد نیاز خود در بازارهای رسمی دست یابند، کاملا شفاف و اصولی در حال انجام است. رویکردی که نمایانگر مدیریت خوب بانک مرکزی در نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها با اجرای برنامه های اصولی است که به نظر می رسد این سیاست ها با مدیران کارآمد و قوی باید ادامه یابد.

کد خبر: ۲۹۴٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha