۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
تأخیر واکنش بازار به سیاست‌های اقتصادی 
بازار گزارش می دهد؛

تأخیر واکنش بازار به سیاست‌های اقتصادی 

در حالی بانک مرکزی سیاست های انبساطی را آغاز کرده است. اما هنوز سهامداران بورس درگیر مسائل سیاسی شده اند. به همین دلیل واکنش بازار به سیاست‌های اقتصادی به زودی نمایان خواهد شد.

بازار؛ گروه بورس: بازار شرطی شده است. بازار به سیاست‌های اقتصادی واکنش ندارد، زیرا در حال حاضر بازار بیشتر از ندانستن و مطلع نبودن از برنامه دو کاندیدا ابهام دارد. فشار فروش در حال حاضر در بازار بیشتر حس می‌شود.

کار بازار بسیار سخت و دشوار است چرا که بین این کشاکش و جدال خوشبینی و بدبینی قرار گرفته است. برخی فعالان بازار سهام معتقدند که شاید در کوتاه‌مدت بازار با دولت جدید وضعیت بهتری را تجربه کند اما تجربه نشان داده در میان مدت و بلندمدت اعمال سیاست‌های سختگیرانه و ضد سرمایه و تولید رشد آن متوقف می‌شود.
شاید در کوتاه مدت یک صعود موقت را داشته باشیم. اما مشکلات بازار در بلندمدت و میان مدت بیشتر خواهد شد.

تاثیر زنجیره تورم به همراه افزایش نرخ ارز
زنجیره تورم به همراه افزایش نرخ ارز اثر زیادی به بازار خواهد داشت. در این حالت سیگنال تورم چیزی است که در نهایت موجب رشد بازار می‌شود. شاید در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد کند اما در مدت زمان کوتاهی همه چیز با تورم ایجاد شده دوباره به منطق خود باز می‌گردد.

دماسنج بازار در این میان چه خواهد بود و چه وزنه‌ای برقرار است و سهامداران چه باید بکنند وابسته به بحث سیاسی است. فارغ از بحث انتخابات چند اتفاق همچون رشد نرخ ارز در حال وقوع است که می‌تواند زمینه بستری مناسب و منطقی برای حرکت بازار را فراهم آورد.

پویان مظفری معتقد است که با شروع شدن فصل مجامع نکات جالبی در مجامع مطرح می‌شود که این نکات می‌توانند جهت بازار را مشخص کنند. اصلی‌ترین نکات مطرح شده در مجامع مشکل در تخصیص ارز، قطعی گاز و برق صنایع بود. اما در همه مجامع با توجه به فروش‌های سه ماهه بهار امسال امیدواری به سودآوری در سال جاری بسیار بالاتر است. این موضوع در گزارش‌های بهار هم خودشان را نشان دادند

در حال حاضر چرخش بزرگ بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های انبساطی که منجر به افت و کاهش نرخ سود شده در مهمترین محرک بازار سهام می‌دانند. همچنین افزایش نرخ دلار نیما که از ۴۳ گذشته و با اینکه سرعت کمی دارد اما در همین مدت اخیر رشد ۲ درصدی را تجربه کرده است. ادامه این رشد حتی با همین دست فرمان ضعیف هم می‌تواند شرایط نرمال منطقی را برای بازار رقم بزند.

پویان مظفری، تحلیلگر با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد سهام بورس ناشی از باز شدن دامنه نوسان بازار است، گفت: با شروع شدن فصل مجامع نکات جالبی در مجامع مطرح می‌شود که این نکات می‌توانند جهت بازار را مشخص کنند. اصلی‌ترین نکات مطرح شده در مجامع مشکل در تخصیص ارز، قطعی گاز و برق صنایع بود. اما در همه مجامع با توجه به فروش‌های سه ماهه بهار امسال امیدواری به سودآوری در سال جاری بسیار بالاتر است. این موضوع در گزارش‌های بهار هم خودشان را نشان دادند.
او با تاکید بر اینکه سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی همچنان ادامه دارد، افزود: عملا بانک مرکزی یک ماه است که سیاست خود را کاملا عوض کرده است. این سیاست انبساطی می‌تواند باعث رشد بازار دلار و سهام شود. اما نکته مهم اینجاست که بازار سهام در حال حاضر با ریسک جدی سیاسی روبرو است.
مظفری با تاکید بر اینکه دلار نیما با رشد همراه شده و توانستن ۴۳ هزارتومان را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در همین راستا باید گفت که رشد خزنده دلار نیما اثر خود را در رشد فروش شرکت‌ها و در نهایت در داده‌های تورمی نشان خواهد داد. همانطور که در داده‌های تورمی ۳ ماهه ابتدایی مشخص بود. بخش مهمی از کنترل تورم به دلیل عدم رشد نرخ دلار نیما بود که یک سیاست کاملا غلط و دستوری بود و اصلا از تورم بقیه بخش‌ها کم نکرد.

فضای بنیادی بازار سهام چگونه است؟

در روزهای اخیر معاملات بورس نشان داد که افت بیشتری ندارد و امیدواری‌ها به بازار را افزایش یافته است. مورد سوم فضای بنیادی و گزارش شرکت‌هاست. در حال حاضر نمود اولیه آن را در گزارش ماهانه شرکت‌ها شاهد هستیم. گزارش‌های فصل بهار خوبی برای سهامداران رقم زده است و منجر به ایجاد گزارش میان دوره‌ای خوبی نیز خواهد شد.

به گفته جواد صلاحی نرخ اوراق به طور میانگین به ۳۰ نزدیک شده است. دیگری جریان نرخ دلار نیما که به ۴۳ نزدیک شده، اما فعلا بازار واکنشی نسبت به آن نداشته است. سرمایه گذاران سعی می‌کنند بیشتر تماشاچی و ناظر این جریانات باشد. اما در هر صورت فضای بازار باعث شده کمی خریدها عقب بیفتد


در حال حاضر هزینه‌های نرخ برق، نرخ گاز، مالیات‌ها و همه این‌ها در کنار در پیش بودن مجامع شاید بتواند فشار فروش را کمتر کند و سرعت ریزش را بگیرد.
جواد صلاحی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نخستین موج کوتاه بورس با جریان نرخ بهره و نرخ سود رخ داده است، گفت: نرخ اوراق به طور میانگین به ۳۰ نزدیک شده است. دیگری جریان نرخ دلار نیما که به ۴۳ نزدیک شده، اما فعلا بازار واکنشی نسبت به آن نداشته است. سرمایه گذاران سعی می‌کنند بیشتر تماشاچی و ناظر این جریانات باشد. اما در هر صورت فضای بازار باعث شده کمی خریدها عقب بیفتد.
او با تاکید بر اینکه بازار در وضعیتی قرار دارد که از نظر بنیادی توجیه پذیری منطقی و قوی دارد، افزود: رفته رفته گزارش و وضعیت بنیادی شرکت‌ها و همچنین دخالت احتمالی حقوقی‌ها عمق فاجعه را کمتر خواهد کرد. پس در عین اینکه قبول داریم در کوتاه مدت همه چیز صفر و یکی خواهد بود اما با گذشت چند روز و چند هفته آن حالت کمرنگ‌تر می‌شود.
نگرانی‌های سهامداران نسبت به برخی سیاست‌ها، سد محکمی در برابر غلبه تقاضا بر عرضه ایجاد کرده است. ابهامات پیرامون تاثیر سیاست‌های ارزی جدید بر سودآوری شرکت‌ها، اثر مثبت این اخبار را خنثی کرده است. سهامداران را راهی صفوف فروش کرد. خروج سرمایه‌ها از بازار و عدم تمایل آنها به بازگشت خطرناک شده است. گویی سهامداران به کلی اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند. اما با توجه به اینکه در حال حاضر حقوقی ها کم کم دست بکار شده اند احتمالا شاهد آغاز یک روند صعودی در کوتاه مدت خواهیم بود. در ادامه این مسأله می تواند روی جریان پول تاثیر بگذارد و کم کم بازار مسیر جدیدی را آغاز کند.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
      0 0
      چه شد که ترمز نقدینگی را آزاد یا بریده شد؛ شما که بودجه را بسته به مجلس دادید وبراثر تورم پنجاه درصدی افزایش حقوق کارکنان را بیست درصد حساب نمودید پس الان نگران چه چیزی هستید ؟!.