۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
مسکن جهش قیمت ندارد| ۱۸ هزار بنگاه املاک غیر مجاز شناسایی شد
دبیر کارگروه کنترل بازار املاک وزارت راه و شهرسازی:

مسکن جهش قیمت ندارد| ۱۸ هزار بنگاه املاک غیر مجاز شناسایی شد

دستمالچیان دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی گفت: کوتاه کردن دست سوداگران باعث شد تا امروز در مسکن جهش قیمتی نداشته باشیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: یاسر دستمالچیان در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار مسکن در ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با مجموعه قوانینی که تصویب و ابلاغ شد با اخلالگران در بازار مسکن برخورد شد گفت: با این اقدام با افرادی که در بازار مسکن قیمت سازی می‌کردند و با صدور کد رهگیری متفرقه در بازار مسکن اخلال می‌کردند تا قیمت ها افزایشی شود در همکاری با دستگاه اطلاعات و نیروی انتظامی برخورد لازم انجام شد.

دستمالچیان ادامه داد: یکی از همین اقدامات راه اندازی سامانه خودنویس بود که در کوتاه کردن دست سوداگران بسیار حائز اهمیت بود بنابراین نتیجه آن را امروز اینطور می بینیم که در مسکن جهش قیمتی نداریم.

سه قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره بها و قانون نظام ثبت اموال غیر منقول، الزام به اجرا دارند و هر کدام به نوعی می تواند به بازار مسکن کمک کنند

وی با بیان اینکه سه قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره بها و قانون نظام ثبت اموال غیر منقول، الزام به اجرا دارند و هر کدام به نوعی می تواند به بازار مسکن کمک کنند گفت: در این قوانین افراد ملزم به ثبت قراردادها در سامانه هستند زیرا در غیر این صورت تسهیلاتی از جمله وام ودیعه مسکن و برخی خدمات انجام نخواهد شد.

او ادامه داد: تعیین سقف اجاره بها نیز جزو همین الزامات بود که با تصویب این قوانین در دولت سیزدهم قابلیت اجرا پیدا کرد. البته باید تاکید کنم که عدم فعالیت بنگاه‌های متخلف و غیر مجاز و ممنوعیت خریدوفروش امتیاز مسکن‌های حمایتی از جمله ویژگی‌هایی است که با تصویب این قوانین اجرایی شد.

طبق بررسی‌ها از ۱۸۰ هزار واحد بنگاه معاملات املاک فعال در سراسر کشور، حدود ۱۸ هزار و۵۰۰ بنگاه املاک غیر مجاز شناسایی شد

دستمالچیان با اشاره به اینکه براساس قوانین مصوب در دولت سیزدهم بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک شکل گرفت و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه اخذ شد گفت: طبق بررسی‌ها از ۱۸۰ هزار واحد بنگاه معاملات املاک فعال در سراسر کشور، حدود ۱۸ هزار و۵۰۰ بنگاه املاک غیر مجاز شناسایی شد.

دستمالچیان با اشاره به اینکه مشاوران املاک مکلف هستند با بارگذاری مدارک خود در درگاه ملی مجوزها طی ۱۰ روز پروانه کسب را دریافت کنند تاکید کرد: دریافت پروانه کسب منوط به دریافت پروانه تخصصی است و مشاوران املاک مکلف هستند با گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ موفقیت در آزمون پروانه تخصصی خود را دریافت و فعالیت تخصصی خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ابتکار کنترل بازار مسکن اجرا و عملیاتی شد. در همین رابطه در جلسه هشتاد و هشتم ستاد هماهنگی دولت، وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف شد تا همه راهبری و سیاست گذاری مشاوران املاک را به وزارت راه و شهرسازی تفویض کند. همچنین طبق قانون مصوب سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی متعهد شده است تا بر توزیع مسکن نظارت داشته باشد بر همین اساس نیز گشت‌های مشترک با حضور تعزیرات و اتاق اصناف در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت.

دستمالچیان افزود: با مصوب شدن این اقدام در ستاد سران قوا کنترل بازار مسکن به تصویب رسید و بر اساس آن سازمان تعزیرات مکلف شد تا در صورت تخلف نسبت به پلمب و جریمه ۱۰ برابری از بنگاه‌های متخلف اقدام کند.

وی گفت: فعالیت حرفه‌ای مشاوران املاک بعد از اخذ نمره قبولی در آزمون میسر است و تمامی بنگاه‌های املاک مکلف قبولی در این آزمون هستند.وی برخورد با اخلالگران حوزه مسکن را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد.

کد خبر: ۲۹۳٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha