۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
همتای کارت به کارت بانکی در پرداخت ها آمد؛ انجام نقل و انتقال پول دیجیتال با " کیف به کیف"
«بازار» از ویژگی های ریال دیجیتال گزارش می دهد

همتای کارت به کارت بانکی در پرداخت ها آمد؛ انجام نقل و انتقال پول دیجیتال با " کیف به کیف"

بانک مرکزی در حالی از تبدیل پول به ریال دیجیتال خبر می دهد که کارشناسان می گویند؛ با توسعه این فن آوری مدرن، فرایند داد و ستد و نقل و انتقال پول دیجیتال از این پس بصورت کیف به کیف انجام خواهد شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه ۲ دهه است استفاده از اسکناس به دلیل ظهور بانکداری الکترونیکی کاربرد چندانی ندارد و نقل و انتقالات پول در بستر اینترنت و از طریق ابزارها، اپلیکشن ها، دستگاههای ای تی ام، پز و ... انجام می شود، اما چند سالی است پیشرفت ها در عصر دیجیتال موجب شده است تا پول فیزیکی تا بیش از ۹۰ درصد از چرخه فعالیت در بازار خارج شود و مردم با یگ گام رو به جلو سمت و سوی استفاده از پول دیجیتال را در پیش گیرند. پدیده نو ظهوری که با تولد بیت‌کوین و رمز ارزها انقلابی در دنیای مالی ایجاد شده به طوریکه پول فیزیکی هم اکنون جای خود را به پول مجازی یا به عبارتی پول الکترونیکی رمز گذاری شده عوض کرده است.

در ایران نیز استفاده از پول دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است تا با استفاده از این فن آوری نوین نه تنها از پیشرفت های دنیا در چنین زمینه ای عقب ماندگی احساس نشود بلکه نقل و انتقالات پول دیجیتال نیز به خوبی رصد و مورد کنترل قرار گیرد. اقدامی که با تولد ریال دیجیتال در نظام بانکداری کشور، ایران نیز به جرگه کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه بانکداری دیجیتال قرار گرفته است. این رویکرد چراغ سبزی است تا همه افراد جامعه به مرور استفاده از پول دیجیتال را تجربه کنند چرا که غفلت از پیشرفت ها و به روز نبودن در معاملات و نقل و انتقالات پول، زحمات زیادی را برای مردم در آینده ایجاد خواهد کرد.

بانک مرکزی در تلاش است تا در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال به فعالیت در عرصه رمز ارزها ورود کند، راه‌اندازی ریال دیجیتال یا رمزارز ملی نمونه اقدامی است که سیاست گذاران سعی دارند از این طریق فضایی نوینی را در حوزه پولی کشور ایجاد کنند

ایجاد فضایی نوین در حوزه پولی کشور

حال بانک مرکزی در تلاش است تا در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال به فعالیت در عرصه رمز ارزها ورود کند، راه‌اندازی ریال دیجیتال یا رمزارز ملی نمونه اقدامی است که سیاست گذاران سعی دارند از این طریق فضایی نوینی را در حوزه پولی کشور آن هم به صورت مجازی که این روزها کارکرد بالا دارد را ایجاد کنند و مردم را نیز به این سمت و سو ترغیب نمایند. البته باید گفت؛ انتشار رمزریال مانند ریال در انحصار بانک مرکزی است. بسیاری این تصور را دارند که رمزریال، مانند سایر رمزارزها (coin) ها است که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که اینگونه نیست به بیان بهتر رمزریال همچون اسکناس ابزار مبادله و یک ابزار پرداخت بوده که در بستر الکترونیک و از طریق کیف پول انجام می شود.

آنطور که مدیران بانک مرکزی درباره کارکرد ریال دیجیتال و نحوه تبدیل پول به ریال دیجیتال می گویند: افراد به راحتی می‌توانند با برنامه‌ها و نرم‌افزاری پول موجود در حساب بانکی خود را به ریال دیجیتال تبدیل کنند. با این وجود آحاد جامعه می توانند از این پس بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا هر کارت‌ بانکی ازطریق کیف پول ریال دیجیتال پرداخت مورد نظر را انجام دهند، پرداخت با ریال دیجیتال تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارهای ارایه شده، انجام خواهد شد.

گسترش و پذیرش فن آوری پول دیجیتال که معمولا از طریق کیف پول ها باید ساده سازی و از سوی استارت آپ های بانکی آموزش های لازم به کاربران و مشتریان داده شود، بنابراین باید مشاهد نمود که بانک مرکزی در این راستا چه خواهد کرد تا مردم ویژگی های این نوع پول جدید را لمس کنند

ضرورت آگاهی مردم از ویژگی های استفاده از ریال دیجیتال

عباس آشتیانی، عضو هیئت‌ مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به برنامه بانک مرکزی برای استفاده مردم از ریال دیجیتال، گفت: ریال دیجیتال شکل دیگری از ریال معمولی است فرایندی که فقط بستر فنی ریال را عوض می کند، به طور مثال در دهه های پیشین مردم از اسکناس و سکه در معاملات و دادو ستدها استفاده می کردند اما با توسعه بانکداری الکترونیک هم اکنون نقل و انتقال پول به صورت کارت به کارت یا از طریق ابزارهایی چون اپلیکشن، اینترنت و موبایل بانک بر مبنای تکنولوژی جدید انجام می شود حال با آمدن ریال دیجیتال باید دید بانک مرکزی چه مقدار از میزان پذیرش در این فن آوری نوین استفاده خواهد کرد.

به گفته وی گسترش و پذیرش این نوع فن آوری که معمولا از طریق کیف پول ها باید ساده سازی و از سوی استارت آپ های بانکی آموزش های لازم به کاربران و مشتریان داده شود بنابراین باید مشاهد نمود که بانک مرکزی در این راستا چه خواهد کرد تا مردم ویژگی های این نوع پول جدید را لمس کنند. پول نوینی که هر چند رد و بدل منابع مالی را در فضای مجازی و در جریان معاملات در بستر دیجیتال تسهیل می کند ولی چنانچه نظارت ها و کنترل ها در تبادل این نوع پول زیاد شود نمی توان گفت جامعه به صورت گسترده در استفاده از این نوع پول استقبال کند.

ریال دیجیتال بی تردید انقلابی را در تسویه ها همچون کارکرد آپ ها، پایا، سانتا و نقل و انتقالات پول نظیر کارت به کارت ایجاد می کند، البته این فن آوری نوین همتای برای کارت به کارت بانکی است که در قالب کیف به کیف و در بستر شبکه بلاکچین انجام می شود

کیف به کیف، همتایی برای کارت به کارتهای بانکی

عضو هیئت‌ مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه افزود: ریال دیجیتال بی تردید انقلابی را در تسویه ها همچون کارکرد آپ ها، پایا، سانتا و نقل و انتقالات پول نظیر کارت به کارت ایجاد می کند، البته این فن آوری نوین همتای برای کارت به کارت بانکی است که در قالب کیف به کیف و در بستر شبکه بلاکچین انجام می شود. پدیده جدیدی که جریان نقدینگی را شفاف خواهد کرد و انتظارات تورمی را نیز کاهش می دهد به طوری که مردم آگاه خواهند شد چگونه سرمایه گذاری های خود را هدفمند نمایند.

آشتیانی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی های استفاده از پول دیجیتال برنامه ریزی برای استفاده از پول است یعنی از این طریق به صورت هوشمند عملیات پولهای رنگی در بستر کیف پول انجام شود، مثلا اگر پول تعریف شده ای در کیف پول باشد فقط آن پول را برای صرف خرید کالایی خاص می توان اختصاص داد و نمی توان با آن پول کالایی دیگر خریداری کرد. مسئله ای کنترل کننده ای که می شود از آن بنام ناقض حریم خصوصی نام برد. به هر حال نظارت بر عملکرد عملیات پولی به شیوه استفاده از کیف پول باعث می شود که خیلی ها بسمت سوی پول دیجیتال نرود. با این وجود باید گفت؛ اگر کنترل و نظارت ها بر انجام عملیات ریال دیجیتال اعمال شود، شکی نیست که استفاده از ریال دیجیتال جذابیت خود را از دست می دهد.

ریال دیجیتال پایه پولی و اسکنانس است و با آن خلق پول صورت نمی‌گیرد و در واقع دقیقا مشابه اسکناسی است که در جیب مردم وجود دارد اما سیار پرداخت‌ها از طریق اسکن و کیو آر همان کیف پول یک شرکت است که متصل به کارت بانکی بوده و از نظر ماهیت کاملا متفاوت از هم هستند

ریال دیجیتال همان اسکناس مجازی است!

بنا به این گزارش، در حالی که ریال دیجیتال به عنوان پولی جدید در کشور متولد شده است اما کارکرد آن با کارتهای بانکی در پرداخت ها متفاوت است بنابراین باید توجه شود که در پرداخت‌هایی که با کیو آرهایی به وسیله کارت‌های بانکی انجام می‌شود، آنها هم پذیرندگی ندارند و کیف پول خاص برای یک شرکت خاص محسوب می‌شوند. موضوع دیگر این است که ریال دیجیتال اسکناس است اما سایر پرداخت‌ها با کیو آر پول موجود در بانک‌ها هستند و خلق پول صورت می‌گیرد.

به گفته مسئولان بانک مرکزی، ریال دیجیتال پایه پولی و اسکناس است و با آن خلق پول صورت نمی‌گیرد و در واقع دقیقا مشابه اسکناسی است که در جیب مردم وجود دارد اما سیار پرداخت‌ها از طریق اسکن و کیو آر همان کیف پول یک شرکت است که متصل به کارت بانکی بوده و از نظر ماهیت کاملا متفاوت از هم هستند. به هر حال با ظهور پول جدید در کشور مردم می‌توانند برنامه مورد نظر را در موبایل خود نصب کنند و از طریق آن وجه موجود در حساب بانکی خود را به ریال دیجیتال تبدیل کنند.

کد خبر: ۲۹۳٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha