۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
تثبیت نرخ بهره بین بانکی در سطح ۲۳.۶۶ درصد

تثبیت نرخ بهره بین بانکی در سطح ۲۳.۶۶ درصد

نرخ بهره بین بانکی درحالی ثابت باقی ماند که رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار به بیشترین میزان در ۱۱ هفته اخیر رسید. رقم مبادلات در بازار باز اما با سقوطی قابل توجه مواجه شد.

به گزارش بازار، بانک مرکزی با به‌روزرسانی بخش نرخ سود در وب‌سایت خود، جدیدترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید در هفت روز منتهی به ۶ تیرماه را منتشر کرد. بر اساس داده‌های اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین‌بانکی در هفته مورد بررسی ثابت باقی مانده و تغییری را تجربه نکرده است. حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادلات در بازار باز محسوب می‌شود نیز همچون یک سال گذشته بدون تغییر بوده و در سطح ۲۳ درصدی تثبیت شده است.

نرخ بهره بین بانکی تغییر نکرد
با استناد به آخرین آمار بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی پس از رشد ۰.۰۳ درصدی و رسیدن به سطح ۲۳.۶۶ درصدی در آخرین هفته خردادماه، در هفته‌ای که گذشت، تغییری را شاهد نبود و در همین سطح تثبیت شد.
این در حالی بود که رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، در این هفته با افزایشی چشم‌گیر مواجه شد. طوری که پنج بانک و موسسه اعتباری غیربانکی از این طریق بیش از ۴۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفتند که این رقم نه تنها ۲۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بود، بلکه بالاترین میزان ثبت شده از ۲۲ فروردین ماه به این بود محسوب می‌شد.

البته در همین مدت، ۲۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان از وام‌های قبلی بانک‌ها در بازار بین بانکی سررسید شد و این رقم به بانک مرکزی بازگشت.

بازار باز از رونق افتاد
با وجود افزایش رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، بازار باز این هفته به طور قابل توجهی با کاهش معاملات همراه شد. ۱۴ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در بازار باز این هفته تنها ۴۹ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال کردند که این رقم حداقل در دو سال گذشته، کمترین میزان ثبت شده محسوب می‌شود. بانک مرکزی نیز در پاسخ به این سفارش‌ها، همه مبلغ موردنیاز بانک‌ها را تامین کرد.

به نظر می‌آید که این کاهش شدید در میزان سفارش‌ها در بازار باز، پس از آن رخ داده که در هفته منتهی به ۲۷ خردادماه، بانک مرکزی برای نخستین بار عملیات توافق بازخرید در بازار باز را با سررسید ۸۵ روزه انجام داد. موضوعی که این هفته نیز ادامه یافت و ۱۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان از این ریپوها با سررسید ۸۴ روزه و باقی این مبلغ با سررسید هفت روزه انجام شدند. پیش‌بینی می‌شود که با تداوم این روند، رقم سفارش‌ها در بازار باز هفته‌های پیش‌رو نیز در همین سطوح پایین باقی بماند.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha