۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
ارز صنعت خودرو فقط صرف واردات شد| برنامه های «منطقی» چرا اجرا نشد؟
یک قطعه ساز در گفت و گو با بازار؛

ارز صنعت خودرو فقط صرف واردات شد| برنامه های «منطقی» چرا اجرا نشد؟

نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور به بازار گفت: خودروسازان بخش خصوصی تمام ارز مورد نیاز سال جاری خود را صرف واردات کردند.

امید محمدی؛ بازار: تولید خودروهای ناقص به خودروسازان بازگشت، خبری که شوک جدیدی به جاده مخصوص و صنعت خودرو وارد کرده است. خودروهای ناقص یا اصطلاحا خودروهای کف نه تنها منجربه نارضایتی مشتریان می شود، بلکه زیان انباشت را افزایش و نقدینگی قطعه سازان را ذوب می کند. شاید زمان آن رسیده که متولیان اقتصاد در کشور تغییری در سیاست های خود اعمال کنند، برای بررسی این موضوع با محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم؛

* وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین خودروسازان چگونه است و چرا همواره مشکل وجود دارد؟

جریان نقدینگی و مطالبات قطعه سازان از حد قابل تحمل گذشته است، در اینجا باید از متولیان صنعت خودرو سوال کرد که باتوجه به فروش و پیش فروش خودروها، منابع مالی کجا می رود؟ می توان پیش بینی کرد که منابع مالی مذکور صرف واردات یا هزینه های داخلی خودروسازان می شود. بارها گفته شده خودروسازان بزرگ همواره با زیان محصولات خود را به فروش می رسانند، شورای رقابت وظیفه بررسی قیمت خودروها را دارد. خودروسازان می توانند قراردادهای خود برای یک محصول را ارائه کنند. حتی می توانند از حسابرسان حاکمیتی خواستار بررسی و ارائه گزارش ره شورای رقابت جهت اصلاح قیمت شوند. شورای نامبرده اصلاح قیمت را قبول یا رد خواهد کرد.

اصول حسابرسی صنعتی می گوید یک کارخانه چقدر باید هزینه و سرباز داشته باشد و چه مقدار قیمت تولید باشد

* ریشه زیان انباشت خودروسازان بزرگ در دخالت شورای رقابت است؟

به ظاهر گفته می شود شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت دارد، اما حاکمیت وظایفی در قبال صنعت خودرو دارد که باید به آن عمل کند. اصول حسابرسی صنعتی می گوید یک کارخانه چقدر باید هزینه و سرباز داشته باشد و چه مقدار قیمت تولید باشد. اگر نسبت هر یک از سه مولفه مذکور برابر نباشد، نشان از ضعف در اداره خودروسازان است.

ارز صنعت خودرو فقط صرف واردات شد| برنامه های 《منطقی》 چرا اجرا نشد؟

* به تازگی خودروهای ناقص به تولیدات خودروسازان بزرگ بازگشته است، به نظر شما علت این موضوع چیست؟

باید بررسی کرد که خودروهای ناقص اکنون نیازمند قطعات وارداتی یا در انتظار تامین قطعات داخلی است. البته شاید این مشکل ریشه در تامین ارز قطعه سازان نیز داشته باشد، متاسفانه در سال جاری ارز فقط به مونتاژ و واردات خودرو اختصاص یافته است. در هیچ جای دنیا همزمان چند مدل خودرو برای بازار داخل کشور مونتاژ نمی شود. به علت چالش های نقدینگی اخیرا همکاری با چند خودروساز بخش خصوصی را آغاز کردم، متاسفانه در مونتاژ خودروها داخلی سازی برخی قطعات صرفه اقتصادی ندارد.

خودرویی که در کف پارکینگ خودروسازان به صورت ناقص دپو می شود، هر تفسیر و تعبیری به همراه خواهد داشت

* به چالش ارزی قطعه سازان اشاره داشتید، آیا تبعیض میان تولید و واردات خودرو جهت تخصیص ارز صورت گرفته است؟

متولیان صنعت خودرو می گویند کمبود منابع ارزی وجود دارد، کاهش ارزبری دهید. متاسفانه خودروسازان بخش خصوصی تمام ارز مورد نیاز سال جاری خود را صرف واردات کردند، این تولیدکنندگان به‌دلیل سود دهی مونتاژ سرمایه خود را در این بخش هزینه اما حاضر به سرمایه گذاری در تولید خودروهای ساخت داخل نیستند. خودرویی که در کف پارکینگ خودروسازان به صورت ناقص دپو می شود، هر تفسیر و تعبیری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال گفته می شود خودرو به دلیل فقدان استاندارد، عدم رعایت قوانین زیست محیطی یا فقدان تامین قطعه در کف مانده است.

* آیا وزارت صمت برنامه ای برای بهبود شرایط مذکور دارد؟

بله در زمانی که منوچهر منطقی سکان دار معاونت حمل و نقل وزارت صمت بود، برنامه ای تعریف کرد که در مرحله نخست تعرفه ساخت خودروهای مونتاژی را پلکانی کرد تا عمق داخلی سازی افزلیش یابد. دوم اینکه صنعت خودرو را با چهار پلتفرم مشترک برای بخش خصوصی سامان دهی کند. متاسفانه این برنامه در سال جاری توسط متولیان انجام نشد، بنابراین خودروسازان الزام و اجبار به رعایت چهار پلتفرم مشترک ندارد. اگر خودروسازان بخش خصوصی قبول کنند، قطعه سازان آمادگی لازم برای داخلی سازی دارند اما ناظر وجود ندارد.

منوچهر منطقی برنامه های برای ساماندهی صنعت خودرو داشت که با ارزی که به خودروسازان داده شد، به مرحله اجرا نرسید

* برنامه ای که آن اشاره داشتید در وزارت صمت فقط تعریف شد یا سازمان های دیگر همکاری داشتند؟

اگر منوچهر منطقی برنامه ای که پیشتر اشاره شد را تعریف کرد، این برنامه با حضور ایشان و من در سازمان برنامه برای نخستین بار مطرح و تدوین شد. اما برنامه ای که سازمان برنامه برای سال جاری تعریف کرده بود با ارزی که به خودروسازان داده شد، به مرحله اجرا نرسید.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha